920'lerin sonlarında Danimarkalı bilim adamı Henrik Dam'ın kolesterol hakkındaki çeşitli araştırmaları sonucu keşfedilmiş olan K vitamini, yağda çözünen bir vitamin. En mühim görevi de kanın pıhtılaşmasını sağlaması. Womenist olarak; acaba ne gibi yararları var, eksikliğinde ne olur diye merak ettik...


K vitamininin vücudunuza ne gibi yararı vardır?


Kanın pıhtılaşmasında önemli görevler alır.


Kemiklerin çatlaması ve kırılmasını önlemeye çalışır.


Menopoz sonrası kemik kaybının engellenmesine yardım eder.


Kalsiyumun damarlardan atılmasını sağlar ki bu, kalp damar sağlığı için önemlidir.


Prostat ve karaciğer kanserini önlemede görev alır.


K vitamini için neler tüketmemiz gerekir?


Sebzelerin yeşil bölümünde bulunan K vitaminine marul, yeşil biber, lahana, karnabahar, bezelye, ıspanak, fasülye, yeşil domates ve kabakta rastlayabilirsiniz. Ayrıca eksikliği; yumurta sarısı, yoğurt, yaban mersini, kivi ve yeşil çaydan da karşılanabilir. Vücudumuz için oldukça mühim bir vitamin olan K vitamininin ufak bir kısmı karaciğerde depolanıyor.


Eksikliğinde ne olur?


Kanın pıhtılaşma özelliğindeki azalmaya paralel olarak sindirim sistemi, idrar yolları, akciğer, deri ve diş etlerinde ani kanamalar görülebilir. K vitamini eksikliği; aşırı kanamaya neden olacağından adet dönemini olumsuz etkileyebilir. Ayrıca basur ve burun kanaması da bu vitaminin eksikliğinde sıkça karşılaşılmakta.


Peki ya fazlalığında?


Nadir de olsa K vitamininin vücutta fazla olduğu durumlarla da karşılaşılabiliniyor.Terleme ve göğüs sıkışması gibi şikayetlerin dışında; kanın normalden daha fazla pıhtılaşması sonucu damar tıkanıklığı ve karaciğer fonksiyon bozuklukları da gözlemlenebiliyor.