Engelliler.gen.tr Platformu Sitesine Hoşgeldiniz.
Toplam 2 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 2 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: Serebral palsi nedir, nasıl oluşur? (CP)

  1. #1
    Fırtına
    Guest

    Serebral palsi nedir, nasıl oluşur? (CP)

    Sponsor Bağlantılar




    Doğum öncesi, doğum sırasında yada doğum sonrası herhangi bir nedenle beynin hasar görmesi sonucu oluşan motor (ve bazı durumlarda mental) bozukluktur.

    SP adale sertliğinde bozukluk, anormal, postür( duruş bozukluğu ) ve bozuk hareket görünümüyle karşımıza çıkar. SP gelişimsel bir bozukluktur. Motor fonksiyonlarda bozukluğun yanında, duyu bozuklukları (sensorial disfonksiyon) gözde kayma, titreme (nistagmus) gibi bozukluklar zeka geriliği ( mental retardasyon ) davranış bozuklukları, öğrenme güçlükleri, dil-konuşma bozuklukları ve ağız diş problemleri de görülebilir.

    Beyinde motor bölgenin ( kol-bacakların tam kullanımı, yürüme, yemek yeme, merdiven çıkma gibi günlük yaşamı sürdürmeye yarayan hareket yeteneğini sağlayan beyin bölgesi) gelişimi 7-8 yaşlarında tamamlanır. Hamilelik döneminin başlangıcında 7-8 yaşlarına kadar beyinde oluşabilecek herhangi bir problem bu bölgenin fonksiyon bozukluğu olarak karşımıza çıkar. Ortaya çıkan tablo ise serebral paralizi olarak adlandırılır.

    SP' de beyin hasarı ilerleyici değildir. Fakat ortaya çıkan sorun ömür boyu devam eder. SP'nin görülme sıklığı hakkında çok net bilgiler olmamakla birlikte, ABD' de ölçülen oranlar dünya geneli için bir kıyaslama imkanı verebilir. ABD'de toplam nüfusun %0.2' si (1000' de 2) SP' lidir. Buna göre ABD' de yaklaşık 1.000.000 SP'li vardır. Bu rakama her yıl 5000-7000 bebek eklenir. Ülkemizde ise bu konuda yeterli ve güvenilir bir istatistik olmamakla birlikte, toplam nüfus içerisindeki SP'li oranının %0.166 ( 600' de 1 ) olduğu tahmin edilmektedir. Buna göre Türkiye' de yaklaşık 700000 SP'li bulunmaktadır.

    Türkiye de oranların fazla olması akraba evlilikleri, hamilelik döneminde geçirilen hastalıkların fazla olması ve bakım şartlarının yetersizliği, doğum şartlarının olumsuzluğu, bebek bakım hizmetlerinin yetersizliği, ilk çocukluk yıllarında bebeklerde bulaşıcı ve ateşli hastalıkların fazlalığı ve beslenme yetersizliği gibi sebeplere bağlanmaktadır.

    Serebral paralizin sebepleri:

    Doğum öncesi nedenler:

    Genetik durumlar
    Hamilelik döneminde geçirilen enfeksiyonlar
    Rubella, herpes
    Bebeğin anne karnında oksijensiz kalması
    Plesentanın gelişim bozukluğu yada erken ayrılması
    Rh uyuşmazlığı ( eritroblastosis fetalis, hemolitik anemi, hiperbilirübinemi )
    Metabolik hastalıklar ( diabetes mellitus, hamilelik toksemisi )
    Gelişimsel bozukluklar ( vasküler yada iskelet yapıda )
    Beslenme bozuklukları
    Sigara, alkol yada madde bağımlılığı
    Annenin enzim veya L-Dopa tedavi görmesi
    Akraba evlilikleri
    Annenin aldığı ilaçlar
    Hamilelik döneminde geçirilen tıbbi müdahaleler

    Doğum sırasında oluşan nedenler:

    Zor doğum (anoksi), plesentanın erken ayrılması, uzayan doğum
    İlaç sedasyonuna bağlı asfiksi nedeniyle beyin kan damarında kompresyon ve yırtılma
    Prematüre (erken doğum) postmatüre (geç doğum )
    Kordon komplikasyonları
    Gelişmiş anomalileri ( makat doğum, ayaktan geliş )
    Forseps yada vakumla doğum

    Doğum sonrası ( post - natal ) nedenler:

    Düşük doğum kilosu
    Vasküsler hadiseler ve kafa içi kanama
    Kafa travması
    Ensefalopati
    Toksik durumlar
    Kardiak arreste bağlı anoksi
    Nöbetler ( konvülzyon, epilepsi )
    Tümör
    Viral ve bakteriyal beyin enfeksiyonları
    Sarılık ( Hiperbilirübinemi )
    Menenjit

    Spastik SP

    Spastisite, en genel anlamda, kas sertliği yada pasif harekete direnç olarak tanımlanabilir. Kasların normal yapısındaki değişiklik ve sertlik hareketlerin de etkilenmesine ve zor yapılmasına neden olur. Aşırı spastisite zamanla iskelet yapı üzerinde bozukluklara ve postürün (duruşun) bozulmasına yol açar. Bunun yanı sıra oturma, ellerin kullanılması, yürüme gibi fonksiyonel aktiviteleri de olumsuz etkiler. Spastik tip SP'nin en yaygın tipidir. Spastik çocuk, SP teşhisi altında etkilenen vücut kısmına göre tanımlanır.

    Hemiplejik tip SP

    Bu tipte vücudun bir tarafındaki kol, gövde ve bacak etkilenir.

    Diplejik tip SP

    Bu tipte her iki bacak spastisitesi kollardan daha fazladır. Bacaklar birbirine sıkışıktır. Parmak ucuna basma sık görülür.

    Kuadriplejk SP

    Bu tipte ise tüm vücut etkilenmiştir. Baş kontrolünün yetersizliği, ellerin yumruk şeklinde bacakların çapraz tarzda durması yaygın bir görüntüdür.

    Atetoid SP

    Kontrolsüz hareket olarak tanımlanabilir. Çocuğun bacak, kol, el veya yüzünde istemsiz hareketler oluşur. Bu tipte kaslarda ani değişiklikler oluşur. Kaslar çok gevşek durumdan çok sert bir duruma geçebilirler. Bu da hareketlerin koordineli yapılmasını engeller.

    Ataksik SP

    Dengeyi korumada bozukluk vardır. Baş kontrolünün zayıf olması, gövde dengesinin sağlanamaması nedeniyle gelişim yavaştır ve yürüme çok geç sağlanır.

    Serebral paralizi' nin erken teşhisi

    İnsan sağlığının söz konusu olduğu tüm durumlarda olduğu gibi, SP 'li vakalarda da teşhis ve yapılacak tedavi için mutlaka bir uzman kuruluşa başvurulmalıdır. Ancak bebekte ortaya çıkabilecek ilk belirtilerin aile tarafından da kolayca gözlenebileceği de unutulmamalıdır. SP'li vakalarda fizik tedavi ve rehabilitasyonun başarısı için erken teşhis çok önemlidir.


  2. #2
    Fırtına
    Guest

    Serebral palsi nedir, nasıl oluşur? (CP)

    Sponsor Bağlantılar


    SP nasıl erken teşhis edilir?

    Aileler bebeğin gelişiminde en ufak bir gecikme yada sapma gördüğünde, yada aşağıdaki belirtileri gözledikleri durumda derhal doktora başvurmalıdır.

    SP'nin habercisi olabilecek erken belirtiler;





    1 aylık bebekte;

    Sürekli ağlama
    Emme bozukluğu
    Israrlı ve sürekli kusma
    Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
    Havale ( Konvülzyon )

    2 aylık bebekte;

    ( yukarıdakilere ek olarak)

    Bulunması gereken reflekslerin kaybı
    Kaslarda aşırı sertlik yada gevşeklik

    3aylık bebekte;

    Gözde kayma, titreme
    Bebeğin sırtüstü, baş ve topuklar üzerinde yay gibi sert bir şekilde durması
    Bebeğin gülmemesi, annenin yüzüne bakmaması

    4 aylık bebekte;

    Baş kontrolünün olmaması
    Gözde odaklaşmanın sağlanamaması
    Elin yada ellerin beş parmak içte kalacak şekilde yumruk halinde tutulması
    Kaybolması gereken reflekslerin devam etmesi

    8 aylık bebekte;

    Dönme ve oturma aktivitelerinin olmaması
    El-göz koordinasyonunun yokluğu
    Tekme atarken iki bacağın birlikte atılması
    Bebeğin bacaklarını uzatarak oturduğu pozisyonda vücudunun öne eğilmesi, bacakların birbiri üzerini binmesi

    10 aylık bebekte;

    Emeklemenin olmaması yada her iki ayağın birden çekilerek, sıçrar tarzda emekleme
    Ayağa kalkmada zorluk
    İsmi ile çağrılınca tepki vermemesi
    Ağızdan salya akması
    Verilen yiyeceği ağzına almaması yada ağzına götürememesi

    1 yaşındaki bebekte;

    Tutunarak yürüyememesi
    Parmak ucuna basarak yürüme





    Serebral paralizide tedavi ve rehabilitasyon

    SP, tıbbi yaklaşım ve rehabilitasyon yaklaşımı olarak iki yönlü ele alınmalıdır;

    Tıbbi yaklaşım:

    Teşhisle başlar. SP teşhisi pediatrik nörolog başta olmak üzere, ilgili hekimler tarafından konulur. Teşhiste yardımcı olmak üzere EEG ( elektro ensefalografi ) EMG ( elektromyografi ), SEP ( somatosensoryel evoked potansiyel ), VEP ( visuel evoked potansiyel ), MR gibi ileri tetkiklerden yararlanılabilir.

    SP'li hastada direk SP' ye yönelik etkin bir ilaç yoktur. Ancak hastalıkta seyreden konvülsiyon ( havaleler ) ve epilepsi için yaygın şekilde ilaç kullanılmaktadır. Bunun yanında kaslardaki aşırı sertliği önlemek için de bazı ilaçlar kullanılmaktadır.


    Rehabilitasyon yaklaşımları:

    SP' li çocukta bir çok sorun bir araya gelerek aile ve çocuk için yaşamı güçleştirir. Bu nedenle problemlerin iyi bir şekilde tanımlanması çok önemlidir. Ancak bilimsel ve bilinçli yaklaşım SP' li çocuğun daha bağımsız bir yaşama kavuşmasını sağlayabilir. SP'li çocuğun klinik tablosu, SP' nin nedenine, lezyonun şiddetine, şekline ve diğer komplikasyonların olup olmadığına bağlı olarak çocuktan çocuğa farklılık gösterir.

    Bu nedenle her çocuğun tedavi ve rehabilitasyon programı farklılık içerir. SP' li çocuklarda görülen problemlerin en aza indirilmesi ve onların topluma kazandırılması çok yönlü bir rehabilitasyon programı ile sağlanabilir. Ailenin eğitiminden, çocuğun fiziksel çevresinin düzenlenmesine kadar bir dizi sorun hesaba katılmak ve rehabilitasyonun alanı içine dahil edilmek zorundadır.

    SP' li çocukta rehabilitasyonun amaçları:

    Çocuklarda görülen hareket bozukluklarını en aza indirmek
    Oluşabilecek kas-iskelet sistemi bozukluklarını önlemek, duruş bozukluklarının oluşmasını engellemek
    Günlük yaşam aktivitelerinde bağımsız davranabilmeyi sağlamak
    Yardımcı araç, gereç ve cihazları belirlemek
    Eğer SP tablosuna eşlik eden, görme, işitme, konuşma ve zeka problemleri varsa bunların en aza indirilmesini sağlamak
    Aile eğitimi vermek ve SP 'li çocuğun eğitimi konusunda aileye yol göstermek
    SP' li çocuğun yaşayacağı imkanların düzenlemesini yapmak

    Rehabilitasyon ekibi:

    Fizik ve tedavi ve rehabilitasyonun her alanında olduğu gibi, SP'li çocukların rehabilitasyonu bir ekip tarafından yürütülür. Bir SP rehabilitasyon ekibinde şu uzmanlar yer alır.

    Doktor ( pediatrist, nörolog, ortapedist, pediatrik cerrah, çocuk psikiyatristi, beyin cerrahı, kulak burun boğaz uzman, FTR uzmanı.... hastalığın klinik yapısına göre bunlardan biri yada birkaçı )

    Fizyoterapist
    İş - meşguliyet terapisti
    İşitme konuşma terapisti
    Psikolog
    Çocuk gelişim uzmanı
    Odiyolog
    Özel eğitim uzmanı

    SP de rehabilitasyon programı:

    Egzersiz tedavisi
    Ortez ( cihaz ) uygulamaları
    Ev programı ve aile eğitimi
    El- göz koordinasyonu sağlaması
    Uygun yardımcı araç gerecin belirlenmesi
    Yemek yeme, giyinme, oyun aktiviteleri gibi aktivitelerin eğitimi bileşenlerinden oluşur. Tüm bu uygulamalar, özellikle egzersiz uygulamaları deneyimli fizyoterapistler tarafından yapılmalıdır.

    Bilinmesi gereken en önemli şey SP tedavi ve rehabilitasyonunun çok uzun bir süreç olduğudur. Bebeğin büyümesi ile birlikte rehabilitasyon uygulamaları da devam eder.

    Rehabilitasyon çocuk bağımsız ( yada en az bağımlılıkla ) yaşama yeteneğini kazanana kadar devam etmelidir. SP ' li çocuklar da diğer çocuklar gibi gelişebilir. SP fiziksel bir özürdür. Az oranda zeka yetersizleri, görme, konuşma, işitme ve algı bozuklukları fiziksel özüre eşlik etse de ilerleyici değildir. Bilinçli bir yaklaşım ve etkili rehabilitasyon ile yetersizlikleri en aza indirgemek mümkündür.

    Rehabilitasyon sürecinde dikkat edilmesi gereken önemli noktalar

    Egzersizler aile tarafından öğrenilmeli ve evde tekrar edilmelidir. Egzersizler çok uzun ve sıkıcı olmamalıdır. Oyun aktiviteleri ile birleştirilerek yaptırılmalıdır. SP' li çocuklarda mental ve duyusal engeller yüzünden genellikle yetersiz olan iletişim kurma yeteneğini arttırmak için sesli ve renkli oyuncaklar yada objeler kullanılmalıdır. SP 'li çocuğun kontrolü en az 3 ay aralıklarla, pediatrik nörolog, pediatrist, gerekirse ihtiyaç duyulan uzmanlık alanlarındaki hekimler, fizyoterepist, iş meşguliyet terapisti, odiyolog, çocuk gelişim uzmanı psikolog tarafından yapılmalıdır.

    Normal çocuk gelişimi izlenerek, SP' li çocuğun bu gelişimi yakalaması için ailenin çaba göstermesi gerekir. Ancak SP li bir çocuğun sınırlılıkları iyi bilinmesi, normal bir çocukla kıyaslanmamalıdır. Fakat SP li çocukta gelişimi sağlayabilmek için de erken yaşlarda başlayarak dil ve sosyal gelişim üzerinde durulmalıdır. SP li bebeklerin taşınması terapistin gösterdiği şekilde destekli ve çevre iletişimini sağlayacak şekilde yapılmalıdır. Oturma, emekleme, ayakta durma gibi motor gelişim aşamaları terapistin uygun gördüğü zamanlarda başlatılmalıdır.

    SP'li çocuğun beslenmesi sırasında uygun oturma ortezleri ( yardımcı cihazlar ) ve destekli sandalye kullanılmalıdır. SP'li çocuğun etkilenme tipine göre beslenme şekli de değişecektir. Bu konu da bir diyetisyenden bilgi alınmalıdır. Beslenme sürece sıvı yiyeceklerden katı yiyeceklere doğru ilerlemeli, beslenme pozisyonları terapistten uygulamalı olarak öğrenilmelidir. SP' li çocuk mümkün olduğunca uygun bir kaşık ile beslenmelidir. Okul çağına gelen çocuklar fiziksel özürlerine rağmen özel bir eğitim kurumunda eğitime başlatılmalıdır.

    Zeka problemi, algılama problemi, olan çocukların eğitimi için özel eğitim uzmanlarının yardımı şarttır. Yürümeye başlayacak SP' li çocuklarda değişik psikolojik bozukluklar oluşabilir. Aile ve çevreyle uyumda zorlanan çocuklar için psikologlardan yardım alınmalıdır. SP' li çocukların evde sürekli bakıcılar yada ebeveynlerle kalmaları doğru değildir. Normal çocuklarla da iletişim kurabileceği ortamlar olmalıdır. Havale ( konvülsiyon ) geçiren çocuklar için muhakkak pediatrik nöroloğa baş vurmalıdır. SP li çocuklar aşırı koruma altına alınmamalı ve yapabilecekleri aktivitelere fırsat tanınmalıdır.


    kaynak

 

 

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Benzer Konular

  1. Spastik engelli Serebral Palsi kimler var?
    By Mugor in forum Aynı Engel / Hastalık Gurubuna Dahil Olanlar
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj: 21-07-2013, 11:37:43
  2. Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 14-12-2012, 17:30:47
  3. Spastik Engelliler (Serebral palsi)
    By Mehmet Yalçın in forum Kas Hastalıkları ( MD) - Cam Kemik (Osteogenesis Imperfecta)
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 01-11-2012, 22:44:47
  4. Omirilik felçlilerde 'bası yarası nasıl oluşur önlemleri' nelerdir
    By Mehmet Yalçın in forum Omurilik Hasarları (Parapleji)
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 20-05-2010, 16:00:14
  5. Omirilik felci nedir, nasıl oluşur ve çeşitleri nelerdir
    By Mehmet Yalçın in forum Omurilik Hasarları (Parapleji)
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 20-05-2010, 15:58:42

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  
© 2010 - 2014 Engelliler.gen.tr. Her Hakkı Saklıdır. 5651 sayılı yasaya göre forumumuzdaki mesajlardan doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. İçerikle ilgili şikayetlerinizi admin[@]engelliler.gen.tr e-posta adresinine iletiniz.