Like Tree16Likes

Konu: ÖMSS'de; 3 Soru Sorulacak Olan Türk Kültür ve Medeniyetleri Konusu

  1. #1
    Üye
    YassaX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2011
    Mesajlar
    3,519

    ÖMSS'de; 3 Soru Sorulacak Olan Türk Kültür ve Medeniyetleri Konusu

    Sponsor Bağlantılar


    Türk Kültür ve Medeniyetleri Konusunda ÖSYM Detay vermemis malesef.. Ben Şoyle bir mantık kurdum .. En son yapılan KPSS SInavında ÖSYM içerik olarak şoyle bir konu paylaşımı yapmış:

    a ) Selçuklular ve Önceki Dönem
    b ) Osmanlılar Dönemi

    ÖMSS - 2012 yi de ÖSYM yapacağına göre konular bu paralellikte olacaktır düşüncesindeyim.. ben de olan 1-2 dokumanı paylaşıyorum

    TÜRK KÜLTÜR VE MEDENİYETLERİ - I

    İlkçağ Medeniyetleri


    Anadolu Medeniyetleri


    Anadolu, göç ve ticaret yollarının üzerinde bulunması, Asya ile Avrupa’yı birbirine
    bağlaması, topraklarının verimli olması ve ikliminin insanların yaşayışına uygun
    olması gibi nedenlerden dolayı zengin ve yüksek kültürlerin beşiği olmuştur.
    Karşılıklı kültür alış - verişleri Anadolu’da uygarlıkların gelişmesini hızlandırmıştır.


    M.Ö. II. Binden M.Ö. VI.Yüzyıla Kadar Türkiye


    Hititler

    Hititler, M.Ö. 2000 yılı başlarında Kafkaslardan Orta Anadolu’ya gelerek Kızılırmak
    kıvrımı içine yerleşmişlerdir. Hititler, M.Ö. 1400 yıllarında imparatorluk haline
    gelmişlerdir.
    Bu dönemin en önemli gelişmesi, Hititler ile Mısırlılar arasında yapılan Kadeş
    Savaşı Antlaşması’dır. M.Ö. 1296’da yapılan Kadeş Antlaşması tarihte bilinen ilk
    yazılı antlaşmadır.
    Hitit Devleti, M.Ö. 1200 yıllarında batıdan gelen kavimler tarafından parçalanmıştır.
    Ege göçlerinden sonra şehir devletleri halinde yaşayan Hititlere M.Ö. 700 yıllarında
    Asurlular son vermişlerdir.
    Asurlulardan sonra Türkiye’de Pers egemenliği kurulmuş ve Hitit halkı tamamen
    Pers hakimiyetine girmiştir.



    Frigyalılar

    Frigler, Ege göçleri sırasında Anadolu’ya gelerek M.Ö. 800 yıllarında Gordion
    (Polatlı) merkezli bir devlet kurdular.

    Kafkaslar üzerinden gelen Kimmerlerin egemenliği altına giren Frigyalılara Persler
    son vermişlerdir.



    Lidyalılar

    Lidyalılar, Frigyalılar gibi M.Ö. 1200’lerde Anadolu’ya gelerek, bugünkü Gediz ve
    Küçük Menderes vadileri arasında kalan bölgede Kral Giges tarafından Sard
    (Salihli) merkezli bir devlet kurmuşlardır. Pers saldırılarına dayanamayan Lidya
    Devleti, M.Ö. 546 yıllarında yıkılmıştır.


    İyonyalılar

    Dorların baskısı sonucunda Akaların bir kısmı Yunanistan’dan Batı Anadolu’ya göç
    etmişler ve İzmir çevresindeki yerli halkla kaynaşarak şehir devletleri kurmuşlardır.
    Bu şehir devletleri arasında siyasal birlik sağlanamamıştır. İyon şehir devletleri
    arasında en tanınmışları Efes, Milet, Foça ve İzmir’dir.
    Ön Asya’dan gelen ticaret yollarının bitim noktasında bulunan İyonyalılar, kısa
    zamanda ileri bir medeniyet kurmuşlar ve kolonicilik faaliyetleriyle
    zenginleşmişlerdir.

    Urartular

    Urartu Devleti, Doğu Anadolu’da Asya kökenli Hurriler tarafından kurulmuştur.
    Urartuların merkezi Tuşpa (Van)’dır. Bölgenin en güçlü devletlerinden biri olan
    Urartular, M.Ö. 600’lerde Medler tarafından yıkılmıştır.





    M.Ö. II. Binden M.Ö. VI. Yüzyıla Kadar Türkiye’de Kültür ve Medeniyet


    Devlet Yönetimi

    İlkçağlarda Türkiye’de kurulan devletler krallıkla yönetilmiştir. Bütün yetkiyi elinde
    bulunduran krallar, aynı zamanda başkomutan, baş yargıç ve baş rahiptir.

    Bu durum kralların siyasi askeri ve dini yetkileri kendilerdinde topladıklarını ve
    güçlerini arttırdıklarını göstermektedir
    Başlangıçta Hitit Krallığı, feodal beyliklerden oluşuyordu. Daha sonraları bu
    beylikler kaldırılarak yerlerine merkezden valiler atanmıştır. Böyle bir değişiklikle
    Hititler merkezi otoriteyi güçlendirmeyi amaçlamışlardır.
    Hititlerin ilk zamanlarında kralın yetkileri soylulardan oluşan Pankuş Meclisi
    tarafından sınırlandırılmıştır. Ancak imparatorluk döneminde Pankuş Meclisi’nin
    yetkileri azalırken kralın yetkileri artmıştır.
    Dolayısıyla soylular yönetimden uzaklaştırılmıştır. Devlet yönetiminde kraldan
    sonra en yetkili kişi Tavananna adı verilen kraliçeydi. Tavananna, dini törenlere ve
    bayramlara başkanlık yapar, kral savaşa gittiğinde ülkeyi yönetirdi. Hatta Kadeş
    Antlaşması’nda Hitit kralının yanında kraliçenin de imzası yer almıştır. Bu durum
    Hititlerde kadınların devlet idaresinde etkili olduğunu göstermektedir.
    Hititlerde Pankuş Meclisi'nin bulunması meşrutiyete benzeyen bir yönetim varlığını
    ve kralların yetkilerinin bir dönem kısıtlandığını göstermektedir.

    Ordu

    Türkiye; topraklarının verimli olması ve ticaret yolları üzerinde bulunması sebebiyle
    sık sık istilalara uğramıştır. Bu durum Anadolu’da kurulan devletleri askerliğe önem
    vermeye zorlamıştır.
    Ticaret faaliyetleriyle zenginleşen Lidyalılar, Anadolu’ da ücretli askerlik sistemini
    kurmuşlardır. Ancak bu askerler arasında dil ve taktik birliği olmadığı gibi vatan -
    millet sevgisi de yoktu. Sadece para için savaşan ücretli askerlerin başarı
    kazanmasını zorlaştırmıştır. Bu durum Lidyalıların yıkılmasında etkili olmuştur.
    Hukuk

    Anadolu’da İlkçağ hukuku, komşu medeniyetlere göre yumuşak bir karakter
    taşımaktadır. Anadolu’da yapılan kanunlarda komşu medeniyetlerin önemli etkisi
    ve katkısı olmuştur.
    Hititler, kanunlarını Mezopotamya’dan almakla beraber, ilaveler ve düzeltmelerle
    Anadolu’da ilk kanunları yapmışlardır. Medeni hukuk ve ceza hukuku büyük
    gelişme göstermiştir. Hitit kanunları, hür vatandaşlara olduğu kadar kölelere de
    mülkiyet hakkı tanıyordu.
    İlkçağ devletlerinin temel geçim kaynağı tarım ve hayvanlılık olduğu için tarım ve
    hayvanlığı korumaya yönelik ağır cezalar içeren kanunlar
    yapmışlardır.Örneğin;Frigyalılarda öküz kesene ölüm cezası verilmiştir
    Hititlerde krallın buyruklarına karşı gelmek develete baş kaldırmak büyük suç
    sayılmış ve ölümle cezalandırılmıştır Bu da Hititlerin merkezi otoriteye önem
    verdiklerini göstermektedir

    Din ve İnanış

    İlkçağlarda Türkiye’de çok tanrılı bir din anlayışı hakimdi. Bu nedenle Anadolu için
    “Bin Tanrı İli” denilmiştir. Anadolu’nun batısında kurulan medeniyetler Yunan
    tanrılarından, doğuda kurulan medeniyetler ise, Mezopotamya tanrılarından
    etkilenmişlerdir. Bu durum, Türkiye’nin coğrafi konumundan doğan tabii bir
    sonuçtur.
    İlkçağ insanlarında uğraş alanlarındaki gelişmeler inançları üzerinde etkili
    olmuştur.Örneğin tarım faaliyetlerine önem veren Frigyalılarda en büyük tanrı
    olarak bereket tanrısı Kibele'yi kapul etmeleri gibi

    Sosyal ve İktisadî Hayat

    Anadolu’da halk sosyal sınıflara ayrılmıştı. En üst sınıf olarak kabul edilen kral ve
    ailesi devletin yönetimini üstlenmiştir. Anadolu’da asillerden başka rahipler,
    sanatçılar, askerler, memurlar ve köleler gibi sınıflar da bulunuyordu.

    Anadolu'da bu sınıfların bulunması Türkiye'de yaşayan insan topluluklarının
    arasında eşitsizliğin olduğunu göstermektedir.
    Ticarete büyük önem veren Lidyalılar, bu amaçla Efes’ten başlayarak
    Mezopotamya’ya kadar uzanan Kral Yolu’nu yapmışlardır. Bu yolun yapılması
    sonucunda;
    * Lidyalılar zenginleşmiştir.
    * Doğu - Batı kültürleri arasında etkileşim artmıştır.
    * Takas usulünün gelişen ticareti karşılayamaması üzerine M.Ö. 700 yıllarında
    Lidyalılar ilk parayı kullanmışlardır.
    Lidayalıların parayı icat etmeleri;alışverişi kolaylaştırmış ekonomik hayatı
    canlandırmış sermaye birikimine ve finans sektorünün oluşmasına ortam
    hazırlamıştır. Paranın kullanılmasına başlanmasından sonra değiş dokuş(takas)
    uygulaması ortadan kalkmıştır.
    Denizci bir medeniyet olan İyonyalılar, Akdeniz ve Karadeniz’de koloniler kurarak
    ticaret faaliyetleriyle zenginleşmişlerdir.
    Bir devletin ekonomik, siyasal ve sosyal nedenlerden dolayı, kendi sınırları dışında
    ele geçirip yönettiği ülkeye veya topraklara koloni denir. Kolonilerin kurulmasında;
    * Hammadde ihtiyaçlarının karşılanması
    * Üretim fazlası mallar için pazar bulunması
    * Askeri gücün artırılmak istenmesi
    * Diğer devletlere askeri, siyasal ve ekonomik alanlarda üstünlük sağlama
    düşüncesi etkili olmuştur.
    Yazı ve Edebiyat

    Anadolu’ya yazıyı Mezopotamya medeniyetlerinden Asurlular getirmiştir.

    Hititler ve Urartular, Asurlulardan aldıkları çivi yazısını kullanmışlar, ayrıca Hititler
    kendi icatları olan hiyeroglif yazısını da kullanmışlardır. Frigyalılar, Lidyalılar ve
    İyonyalılar Fenikelilerin alfabesini kullanmışlardır.
    Hititlerden kalan en önemli yazılı eserler anal adı verilen yıllıklardır. Hititler
    anallarla (yıllıklar) Anadolu’da tarih yazıcılığını başlatmışlardır.
    Hitit yıllıklarında kralların,zaferi kadar yenilgilerininde yıllıklara yazdırılması tarafsız
    bir tarih anlayışına sahip olduğunu göstermektedir.Bu yıllıklar ,İlkçağ Anadolu
    tahihinin aydınlanmasında önemli rol oynamışlardır.

    Bilim ve Sanat

    Anadolu medeniyetleri içinde her yönden en ileri olanı İyonyalılardır. İyonyalılar
    özgür düşüncenin ve pozitif bilimlerin öncüsü olmaları yönüyle önem taşırlar.
    Felsefe, matematik ve tıp bilimlerinin temeli İyonya’da atılmıştır.
    Hitit sanatı, Mezopotamya sanatının etkisinde gelişmiştir. Heykelcilik ve
    kabartmacılık gelişen başlıca sanatlar olmuştur. Hititlerin en önemli kabartmaları
    Yazılıkaya ve İvriz kabartmalarıdır. Frigyalılarda dokumacılık, maden işçiliği, kaya
    mimarisi, Lidyalılar da dokumacılık, çömlekçilik, dericilik ve madencilik, Urartular
    da maden işlemeciliği, su mimarisi, İyonyalılarda ise, saray ve tapınak mimarisi
    gelişmiştir.


  2. #2
    Üye
    YassaX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2011
    Mesajlar
    3,519


    TÜRK KÜLTÜR VE MEDENİYETLERİ - II

    İlk Türk Devletlerinde Kültür ve Medeniyet


    Devlet Yönetimi

    Türklerde hükümdarlar ülkeyi törelere, gelenek ve göreneklere göre yönetirlerdi.
    Hükümdarların görevi dağınık boyları toplamak, halkın ihtiyaçlarını gidermek,
    toplumda adalet ve eşitliği sağlamak, halkın huzur ve güvenini sağlamaktı.
    Türklerde iktidarı ve hükümdarı kontrol eden, savaş ve barış gibi konularda devleti
    ilgilendiren önemli konuları görüşen ve kurultay adı verilen bir meclis bulunuyordu.
    Bazı Türk hükümdarları kurultayın aldığı kararların bir kısmını uygulamamıştır. Bu
    durum kurultayın danışma meclisine benzediğini göstermektedir.
    Eski Türklerde, devlet yönetme görevinin Hükümdarlara tanrı tarafından verildiğine
    olan inanç halkın Hakan’a mutlak bağlılığını sağlamıştır. Osmanlılara kadar Türk
    devletlerinde “Ülke toprakları hükümdar ailesinin ortak malıdır.” anlayışı devam
    etmiştir.
    Bu uygulamanın sonuçları şunlardır:
    * Aile üyeleri arasında sık sık taht kavgaları yaşanmıştır.
    * Türk devletleri kısa sürede parçalanmış ve yıkılmıştır. Ayrıca irili ufaklı birçok
    devletin kurulmasına neden olmuştur.

    * İç mücadeleler Türk devletlerinin zayıflamasına ve dış müdahalelere ortam
    hazırlamıştır.




    Ordu

    Türk devletlerinde hemen her Türk savaşa hazır durumda olduğundan, askerlik
    özel bir meslek sayılmazdı. Türk ordusunun temeli, atlı askerlerden meydana
    gelmiştir. Düzenli ve disiplinli ilk Türk ordusunun kurucusu Mete Han’dır. Mete
    Han, Türk ordusunu “onlu sisteme” göre teşkilatlandırmıştır (Onbaşı, Yüzbaşı,
    Binbaşı ve Tümenbaşı gibi).


    Hukuk

    Eski Türklerde yazılı hukuk yoktu. Türklerin âdet, gelenek ve göreneklerinden
    oluşan yazısız hukuka “töre” (türe) denilirdi. Bununla beraber, törenin anayasa
    niteliğinde, adalet, eşitlik ve iyilik gibi değişmez ilkeleri vardı.
    Uygurlarla birlikte hukuk daha sağlam ve şekilci bir nitelik kazanmıştır. Ticaret
    hayatının gelişmesi, kişiler arasındaki ilişkilerin “kanıtlanabilir” nitelikte olmasını
    gerektirdiğinden yazılı ve tanıklı sözleşmeler önem kazanmıştır.
    Türklerin ceza işlerinin kesin hükme bağlanması ve devlet tarafindan takip edilmesi
    toplumda ''kan gütme'' geleneğinide engellemiştir.


    Din ve İnanış

    Türklerde en eski din Göktanrı dinidir. Gökten başka bazı dağ, ırmak, vadi gibi
    varlıklarda bir takım gizli güçlerin bulunduğuna inanılırdı. Bu arada güneş ve ay
    kutsal sayılmıştır. Eski Türklerde tanrı, sonsuzdur ve herhangi bir şekle sokulamaz.
    Bundan dolayı Türklerde putçuluk olmadığı gibi putları korumak için yapılan
    tapınaklar da yoktur.
    Öldükten sonra dirilmeye inanan Hunlar, ölülerini günlük eşyalarıyla birlikte
    gömerlerdi. Türklerdeki tek Allah inancı ve yeniden dirilme düşüncesi Türklerin
    İslâm dinini kolaylıkla benimsemelerinde etkili olmuştur. Türkler Maniheizm,
    Budizm, Nasturizm (tabiatçılık), Musevilik, Hristiyanlık ve Müslümanlık gibi
    inançları kabul etmişlerdir.


    Sosyal ve İktisadi Hayat

    Hunlar ve Göktürkler dönemlerinde göçebe bir hayat süren halk çadırlarda
    yaşıyordu. Türklerin yaşadıkları coğrafi şartlar hayvancılık faaliyetlerini öne
    çıkarmıştır.
    Türkler Uygurlar döneminde yerleşik hayata geçmişlerdir. Bu gelişmeler
    sonucunda Türklerde mimari gelişmiş, şehircilik ve şehir kültürü ortaya çıkmıştır.
    Türk devletlerinde sosyal hayat sınıfsızdı. Başarılı olan bir kişi en üst görevlere
    kadar çıkabilirdi. Ayrıca Türklerde kölecilik anlayışı yayılmamıştır.
    Elverişli bölgelerde tarım faaliyetleriyle uğraşılmıştır. Türkler arpa, buğday ve darı
    gibi tahılları yetiştirmişlerdir.
    Yenilgiye uğratılan ve egemenlik altına alınan ülkelerden alınan yıllık vergiler ve
    halktan toplanan vergiler Türk ekonomisine destek olmuştur.
    Türkler yakın komşularıyla yoğun ticari ilişkilerde bulunmuşlar, ticaret yaptıkları
    ülkelere canlı hayvan, konserve et, deri, kösele, kürk ve hayvani gıdalar
    satmışlardır.
    Türklerin yaşadığı topraklardan geçen İpek ve Kürk Yolları Türk devletlerine önemli
    ölçüde gelir sağlamıştır.
    Vijdanatilla and gulay_06 like this.

  3. #3
    Üye
    YassaX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2011
    Mesajlar
    3,519


    TÜRK KÜLTÜR VE MEDENİYETLERİ - III


    Osmanlı Kültür ve Medeniyeti


    Osmanlılarda Devlet Anlayışı

    I. Murat döneminde “devlet yönetiminin hükümdar ve oğullarına ait olduğu” kural
    haline gelmiştir. Fatih döneminde devletin bütünlüğünü korumak için padişahlara
    kardeşlerini öldürme izni verilmiştir. Bu kanunname ile Osmanlı İmparatorluğu
    merkeziyetçi ve mutlakiyetçi bir karakter kazanmıştır.
    XVI. yüzyıl başlarında halifeliğin Osmanlı padişahlarına geçmesinden sonra
    Osmanlı Devleti, mutlakiyetçi ve teokratik bir imparatorluk haline gelmiştir. XVII.
    yüzyıl başlarında I. Ahmet’ten sonra veraset sisteminde değişiklik yapılarak
    “Yönetimin hanedanın en yaşlı üyesinin hakkı olduğu” kabul edilmiştir.

    Merkez Teşkilatı

    Divan-ı Hümayun

    Bugünkü Bakanlar Kurulu’na benzeyen Divan-ı Hümayun’da devletin önemli
    siyasal, sosyal, ekonomik, hukuksal sorunları görüşülürdü. Divan her milletten ve
    dinden vatandaşlara açıktı.
    Fatih’ten itibaren Divan üyelerinin fikirlerini rahatça söyleyebilmesi için padişahlar
    Divan toplantılarına katılmamıştır. Bu uygulamadan sonra Divan’a sadrazamlar
    başkanlık yapmaya başlamıştır.
    Böylece;
    * Sadrazamlık makamının önemi artmış ve sadrazamlar siyasal yönden
    güçlenmiştir.
    * Divan-ı Hümayun karar organı olmaktan çok danışma kurulu şeklinde
    çalışmaya başlamıştır.


    Toprak Yönetimi

    Öşrî ve Haraci topraklar özel mülkiyeti olan topraklardır. Bu toprakların sahipleri
    mülklerini satabilir, vakfedebilir veya miras bırakabilirdi.
    Miri topraklar ise devlete aittir. Devlet bu toprakları idaresine alır ve ekip biçmek
    koşuluyla halka dağıtırdı. Bu tür toprakları ekip biçenler kiracı durumunda olup
    toprakları satamazlardı. Toprağını üç yıl üst üste boş bırakanlardan üretim
    faaliyetlerini aksattıkları için “çiftbozan akçesi” adıyla vergi alınırdı. Miri araziler
    yirmibeş kısma ayrılmıştır. Başlıcaları şunlardır:

    1. Dirlik

    Asker yetiştirmek veya devlet memurlarının maaşlarını karşılamak amacıyla
    ayrılan devlet topraklarına dirlik denir. Miri arazilerin en önemli bölümü olan dirlik
    arazilerini işleyenler ödemeleri gereken vergileri devletin göstereceği memurlara
    veya sipahilere verirlerdi.
    Dirlikler gelirlerine göre; Has, Zeamet ve Tımar olmak üzere üçe ayrılmıştır.
    Tımar sisteminin Osmanlı Devleti’ne;
    * Devletin vergi toplama yükü azalmıştır.

    * Osmanlı ordusunun büyük bir bölümünü oluşturan tımarlı sipahiler sürekli
    savaşa hazır tutulmuştur.
    * Üretimin artışı ve devletin iktisadî yönden güçlenmesi sağlanmıştır.
    * Ülkede güvenlik sağlanmıştır.
    gibi faydalar sağlamıştır.


    2. İltizam Sistemi

    Osmanlı İmparatorluğu’nda XVI. yüzyılda bazı eyaletlerin vergi gelirlerinin açık
    artırma yoluyla belirli bir bedel karşılığında şahıslara satılmasına iltizam sistemi
    denilmiştir. Bu kişilere de mültezim adı verilmiştir.
    İltizam sisteminin uygulanması sonucunda;
    * Devlet eyaletlerin vergi gelirlerini peşin alarak nakit ihtiyacını karşılamış, alınan
    paralarla yönetici ve askerlerin maaşlarını karşılamıştır.
    * Mültezime bırakılan topraklarda asker yetişmemiş, tımarlı sipahilerin önemi
    azalmıştır.
    * Osmanlı Devleti’nin zayıflaması ve gerekli denetimlerin yapılmamasından
    dolayı halktan fazla vergi alınarak zor duruma düşürülmüştür.

    Ekonomik ve Sosyal Hayat

    Tarım ve Hayvancılık

    Osmanlı nüfusunun büyük bölümü köylerde ve mezralarda yaşadığı için ekonomik
    hayatın temeli tarımsal faaliyetlere dayanıyordu.
    Osmanlı İmparatorluğu geniş topraklarından ve farklı iklim koşullarından
    faydalanarak değişik ürünler yetiştirebilmiştir. Tarım ürünleri dünya ekonomisinin
    şartlarında büyük değişimler olduğu XVIII. yüzyıl başlarına kadar genellikle
    Osmanlı nüfusuna yeterli olmuştur. Ancak, zaman zaman susuzluk, çekirge
    salgınları ve diğer afetler yüzünden kıtlıklar yaşanmıştır. Bu gelişmeler dışında
    devlet, önlemler alarak toplumun sıkıntıya düşmesini engellemeye çalışmıştır.
    Hayvancılık, tarım ekonomisinin önemli unsurlarından biridir. Osmanlı Devleti’nde
    ulaşım, taşımacılık ve başta tarım olmak üzere insan gücünün üstünde kuvvet
    kullanılması gereken bütün üretim dallarında hayvanlardan yararlanılmıştır.

    Ticaret

    Fatih döneminde, ülke sınırlarının genişlemesi ve doğudan gelen ticaret yollarının
    Osmanlı Devleti’nin eline geçmesi ticaretin gelişmesini sağlamıştır. XV. ve XVI.
    yüzyıllarda Türk tüccarları uluslararası alanda görülmeye başlamıştır.
    Osmanlı Devleti, ticaret faaliyetlerini teşvik etmiş, vergileri düşük tutmuş, Avrupalı
    devletlere ticari imtiyazlar vermiş, önemli ticaret şehirlerine kapalı çarşılar,
    bedestenler ve hanlar yaptırmıştır. Bu çalışmaların yanında devletin doğudan
    gelen ticaret yollarını ele geçirmesi ülkede ticari canlılığı artırmıştır.


    Sanayi

    Osmanlı Devleti’nde esnaflar, Lonca adı verilen teşkilatlara üye idi. Her esnaf
    kendi çalışma alanıyla ilgili bir loncaya üye olarak koruma ve denetim altına girerdi.
    Osmanlı şehirlerinde ekonomik hayatın temeli durumunda olan loncaların dışında
    esnaflık ve zanaatkarlık yapmak mümkün değildi.
    Loncaların başlıca görevleri;
    * Ürünlerin kaliteli yapılmasını sağlamak ve fiyatları belirlemek
    * Esnaflarla hükümet arasındaki ilişkileri düzenlemek
    * Üye
    lere kredi sağlamak ve zararlarını karşılamak
    * Mesleki eğitim vermek
    idi.
    Müslümanlar ile diğer dinlere mensup olan halk arasında ayrım yapılmamıştır.
    Osmanlı ülkesinde gayrimüslimler diledikleri işlerde çalışırlar, ibadetlerini serbestçe
    yaparlar, kendi dillerine ve dinlerine göre eğitim görürlerdi. Bütün halk aynı huzur,
    güven ve varlık ortamını paylaşarak barış içinde beraberce yaşarlardı.
    Gayrimüslimler askere alınmamış, bunun yerine askerlik yapabilecek erkekler
    devlete cizye adıyla vergi ödemişlerdir. Ticaret hayatında sürekli ve istikrarlı bir
    faaliyet gösteren gayrimüslimler zenginliklerini artırmışlar ve Osmanlı ülkesinde
    ticari hayata hakim olmuşlardır.

    Osmanlı Devleti’nde Hukuk

    Osmanlı Devleti fethettiği yerlerdeki halkın Osmanlı yönetimine uyum sağlamasını
    kolaylaştırmak amacıyla yürürlükteki kanunları bir süre kaldırmamıştır.
    Osmanlı Devleti’nde hukuk; şer’i ve örfi hukuk olmak üzere iki temele dayanıyordu.
    Örfi hukukun şer’i hukuk kurallarına ters düşmemesine özen gösterilmiştir.

    Eğitim ve Öğretim

    Medrese

    Osmanlı tarihinde ilk medrese Anadolu Selçukluları örnek alınarak Orhan Bey
    döneminde İznik’te kurulmuştur (1331).
    Daha sonraki dönemlerde başta Bursa, Edirne ve İstanbul olmak üzere birçok
    şehirde medrese kurulmuştur.
    Osmanlı medreseleri Tanzimat’a kadar ülkenin bilim, adalet ve yönetim hayatında
    etkili olan kişileri yetiştirerek XIV. yüzyıldan XIX. yüzyıla kadar geçen döneme
    damgasını vurmuştur.

    Enderun

    Devlet memuru, idareci, komutan ve sanatkar yetiştirmek amacıyla kurulan saray
    okuluna Enderun denilmiştir. İlk defa II. Murat tarafından Edirne sarayında kurulan
    bu okul, bazı düzenlemeler yapılarak ve ismi değiştirilerek 1910 yılına kadar
    devam ettirilmiştir.
    Vijdanatilla and gulay_06 like this.

  4. #4
    Üye
    YassaX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2011
    Mesajlar
    3,519


    TÜRK KÜLTÜR VE MEDENİYETLERİ TESTİ - 1

    1. Ünlü matematik bilginlerindendir, ilmin ilerlemesi için serbest düşüncenin şart olduğunu ve medeniyetlerin bu çeşitlilikten doğduğunu savunur.

    Dünya tarihinin Arşimet, Leonardo ve Leibnitz gibi ilmi ve entelektüel dâhilerinden kabul edilen bu önemli bilim adamı kimdir?
    A) İbn-r Sina
    B) Farabi
    C) Biruni
    D) Harezmi
    E) Ömer Hayyam

    2. Aşağıdaki mimari eserlerden hangisi Selçuklularda sosyal devlet anlayışı ile ortaya konulan eserlere örnek verilemez?

    A) Medrese
    B) Saray
    C) Şifahane
    D) Külliye
    E) İmarethane


    3. I. Celali Takvimi'nin hazırlanması
    II. Türkçenin resmi dil ilan edilmesi
    III. İslam dünyasının siyasi liderliğinin Türklere geçmesi

    Yukarıdakilerden hangileri Büyük Selçuklular döneminde gerçekleşmiştir?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve II
    D) I ve III
    E) I, II ve III


    4. I. Karahanlılar
    II. Büyük Selçuklular
    III. Gazneliler
    Yukarıdaki Türk Devletlerinden hangilerinde resmi yazışma dili Türkçe değildir?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve II
    D) II ve III
    E) I ve III




    5. Selçuklularda:
    I. Lala
    II. Atabey
    III. Beylerbeyi
    hangileri eyaletlere vali olarak gönderilen şehzade¬lerin eğitiminden sorumlu devlet görevlileridir?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve II
    D) II ve III
    E) I, II ve III

    6. I. Karabalgasun Yazıtları
    II. KutadguBilig
    III. Siyasetname
    Yukarıdaki eserlerden hangisi ya da hangileri ilk Türk-İslam devletleri dönemine aittir?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve II
    D) II ve III
    E) I, II ve III

    7. I. Belirli bir toprağın işlenmesi
    II. Atlı asker yetiştirilmesi
    III. Yargı işlerinin denetlenmesi

    Selçuklularda ikta sistemiyle yukarıdakilerden hangileri sağlanmıştır?
    A) Yalnız I
    B) YalnızII
    C) YalnızIII
    D) I ve II
    E) I, II ve III


    8. Büyük Selçuklu Devleti'nde, fethedilen toprağın fethedenin malı olması aşağıdakilerden hangisinde etkili olmuştur?

    A) Bayındırlık işlerinin aksamasında
    B) Merkeziyetçiliğin güçlenmesinde
    C) Deneyimsiz kişilerin iş başına gelmesinde
    D) Ekonominin güç kazanmasında
    E) Feodal beyliklerin ortaya çıkmasında







    9. - Tolunoğulları
    - İhşitler
    - Memluklar
    - Eyyubiler

    Yukarıda verilen devletlerin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Orta Asya'da kurulan Türk devleti olmaları
    B) Haçlılarla mücadele etmeleri
    C) Melikler tarafından kurulmaları
    D) Halifelere bağlı valilerce kurulmaları
    E) Aynı bölgede kurulmuş olmaları


    10. Selçuklularda her zaman hükümdarın yanında bulu¬nan ücretli askerler hangisidir?

    A) Guleman-ı Saray
    B) İkta askerleri
    C) Cebeciler
    D) Müsellemler
    E) Türkmenler

    11. I. Atabet'ül Hakayık
    II. Mirat'ül Memalik
    III. Kutadgu Bilig

    Yukarıdaki eserlerden hangileri Karahanlılar döne¬minde yazılmıştır?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve III
    D) II ve III
    E) I, II ve III


    12. Selçuklu hükümdarlarının halifenin üstünlüğünü tanımalarına,
    I. Halife adına hutbe okutulması,
    II. Halifeden aldıkları yetkiyle devleti yönetmeleri,
    III. Tuğrul Bey'in, halifeyi Büveyhoğullarının baskısın¬dan kurtarması

    durumlarından hangilerinin kanıt olduğu savunula¬bilir?
    A) Yalnız I
    B) YalnızII
    C) YalnızIII
    D) I ve II
    E) II ve III



    13. Türk tarihinde ilk defa "Sultan" unvanını kullanan hükümdar aşağıdakilerden hangisidir?

    A) Gazneli Mahmut
    B) Tuğrul Bey
    C) I. Murat
    D) Melik Şah
    E) Alp Aslan

    14. Türk İslam Devletlerinde;

    I. İkta
    II. Vakıf
    III. Mülk

    topraklardan hangileri askeri ihtiyaçların karşılanmasına katkı sağlamıştır?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) Yalnız III
    D) I ve II
    E) II ve III

    15. Büyük Selçuklu Devletine kadar kurulan Türk - İslâm devletleri halifeye bağlı durumdaydılar. Büyük Selçuklu Devleti ise eski Türk hükümdarlık anlayışını devam etti¬rerek, ülkeyi yönetme yetkisini Tanrı'dan aldıklarını sa¬vunmuş ve yetkilerini halifeye devretmemişlerdir.
    Bu durum aşağıdakilerden hangisinin oluşmasında etkili olmuştur?
    A) Dini anlayışa dayalı devlet kurulmamıştır.
    B) Merkezi yönetim kurulmuştur.
    C) Arapları egemenlikleri altına almışlardır.
    D) Sultan adına hutbe okutulmuş ve sultan adına para basılmıştır.
    E) Örfi hukuk düzeni kaldırılmıştır.







    CEVAP ANAHTARI : 1-C 2-B 3-D 4-D 5-B 6-D 7-D 8-E 9-E 10-A 11-C 12-D 13-A 14-A 15-D
    Vijdanatilla, gulay_06 and sebboy like this.

  5. #5
    Üye
    YassaX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2011
    Mesajlar
    3,519


    TÜRK KÜLTÜR VE MEDENİYETLERİ TESTİ - 2

    1. I. Atabet'ül Hakayık
    II. Mirat'ül Memalik
    III. KutadguBilig
    Yukarıdaki eserlerden hangileri Karahanlılar döne¬minde yazılmıştır?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve III
    D) II ve III
    E) I, II ve III

    2. Selçuklu hükümdarlarının halifenin üstünlüğünü tanımalarına,
    I. Halife adına hutbe okutulması,
    II. Halifeden aldıkları yetkiyle devleti yönetmeleri,
    III. Tuğrul Bey'in, halifeyi Büveyhoğullarının baskısın¬dan kurtarması
    durumlarından hangilerinin kanıt olduğu savunula¬bilir?
    A) Yalnız I
    B) YalnızII
    C) YalnızIII
    D) I ve II
    E) II ve III

    3. Türk tarihinde ilk defa "Sultan" unvanını kullanan hükümdar aşağıdakilerden hangisidir?
    A) Gazneli Mahmut
    B) Tuğrul Bey
    C) I. Murat
    D) Melik Şah
    E) Alp Aslan

    4. Türk İslam Devletlerinde;
    I. İkta
    II. Vakıf
    III. Mülk
    topraklardan hangileri askeri ihtiyaçların karşılanmasına katkı sağlamıştır?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) Yalnız III
    D) I ve II
    E) II ve III

    5. Büyük Selçuklu Devletine kadar kurulan Türk - İslâm devletleri halifeye bağlı durumdaydılar. Büyük Selçuklu Devleti ise eski Türk hükümdarlık anlayışını devam etti¬rerek, ülkeyi yönetme yetkisini Tanrı'dan aldıklarını sa¬vunmuş ve yetkilerini halifeye devretmemişlerdir.
    Bu durum aşağıdakilerden hangisinin oluşmasında etkili olmuştur?
    A) Dini anlayışa dayalı devlet kurulmamıştır.
    B) Merkezi yönetim kurulmuştur.
    C) Arapları egemenlikleri altına almışlardır.
    D) Sultan adına hutbe okutulmuş ve sultan adına para basılmıştır.
    E) Örfi hukuk düzeni kaldırılmıştır.

    6. Türk - İslam devletlerinin ortaya koyduğu eserler¬den hangisi toplumun sosyal ihtiyaçlarının karşı¬lanmasına yönelik değildir?
    A) Türbeler
    B) Kervansaraylar
    C) Medreseler
    D) Darüşşifalar
    E) İmarethaneler

    7. Kutadgu Bilig ile ilgili,
    I. Karahanlılar dönemine aittir.
    II. Türk - İslam edebiyatının ilk yazılı örneğidir.
    III. Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmıştır.
    bilgilerinden hangileri doğrudur?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve II
    D) I ve III
    E) II ve III

    8. I. Toprağın verimli işlenmesi
    II. Atlı asker yetiştirilmesi
    III. Yargı işlerinin denetlenmesi
    Selçuklularda ikta sistemiyle yukarıdakilerden hangileri sağlanmıştır?
    A) Yalnız I
    B) YalnızII
    C) YalnızIII
    D) I ve II
    E) I, II ve III

    9. XI. yy.ın sonlarıyla XIII. yy.da Anadolu'da bilim ve düşünce hayatında bir durgunluk yaşanmıştır.
    Bu durgunlukta, aşağıdakilerden hangisinin etkisi vardır?
    A) Loncalar
    B) Sûfilik
    C) Tarikatlar
    D) Haçlı Seferleri
    E) Coğrafi keşifler

    10. Malazgirt Savaşı'ndan sonra Anadolu'da Büyük Selçuk¬lu Devletine bağlı birçok beylik kurulmuştur.
    Kurulan beyliklerin birden fazla olmasında;
    I. Fethedilen toprağın fethedenin malı olması
    II. Eski Türk geleneklerinin terk edilmesi
    III. Abbasi halifelerinin yönetimdeki etkisi gibi durumlardan hangileri etkilidir?
    A) Yalnız I
    B) Yalnız II
    C) I ve II
    D) I ve III
    E) I, II ve III


    Cevap Anahtarı: 1-C 2-D 3-A 4-A 5-D 6-A 7-C 8-D 9-D 10-A

  6. #6
    Üye

    Üyelik tarihi
    Feb 2012
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    52


    osmanlı dan soruları qöremedimm

  7. #7
    Üye
    YassaX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2011
    Mesajlar
    3,519


    karamel ; Ben Her konudan size soru bulucam demedim.. Bulduklarimi paylastim ve konu hakkında bir bilgi vermeye calistim. Osmanli Dönemi ile ilgili sorular bulmak icin biraz gayret gosterip, Google dan faydalanabilirsiniz .. Saygılarımla

  8. #8
    Vijdanatilla
    Guest


    ozkancey; Teşekkürler...

  9. #9
    Üye
    YassaX - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2011
    Mesajlar
    3,519


    Vijdanatilla Rica Ederim ..

  10. #10
    Üye
    gulay_06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2011
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    51
    Sponsor Bağlantılar


    teşekkürler bu güzel paylaşımlar için çok sağol

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Benzer Konular

  1. ÖMSS Genel Kültür
    By laylaylom in forum ÖMSS Sınavı ve ÖMSS Kura Atamaları
    Cevaplar: 37
    Son Mesaj: 05-04-2012, 22:18:56
  2. ÖMSS Soru Cevab
    By egribey in forum ÖMSS Sınavı ve ÖMSS Kura Atamaları
    Cevaplar: 11
    Son Mesaj: 28-03-2012, 10:12:48
  3. ÖMSS'de Sıkca Sorulan Üç Soru
    By YassaX in forum ÖMSS Sınavı ve ÖMSS Kura Atamaları
    Cevaplar: 18
    Son Mesaj: 26-03-2012, 13:18:01
  4. ÖMSS Coğrafya 100 orjinal soru ve Çözümleri
    By laylaylom in forum ÖMSS Sınavı ve ÖMSS Kura Atamaları
    Cevaplar: 11
    Son Mesaj: 14-03-2012, 22:12:30
  5. ÖMSS sınavında herkese aynı sorularmı sorulacak?
    By mekansız67 in forum 2022 Maaşı ve Vakıf Aylıkları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 29-02-2012, 15:48:43

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Giriş

Giriş