Hepimizin bildiği gibi otizmli bir çocuk iletişim kurmakta yada bir olaya,bir oyuna adapte olmakta sorunlar yaşar. Adaptasyonunu sağlamak için oldukca dikkatli yollar seçerek çocuğun ilgisinin dağılmaması için bir takım metotlar bulmak zorundayızdır. İşte bu metotlardan bir taneside takım oyunları olabilir. Takım oyunları çocuğun yatkınlığına göre düşünülerek çocuğun ilgisini çekecek şekilde kararlaştırılmalıdır.



otizm-6-.jpg


Otizmli çocuklar için takım oyunları, tehditkâr olmayan bir ortamda sosyal beceriler uygulamak için ideal bir yoldur. Otizmli çocukların eğitimlerinde farklı yaklaşımlar kullanılırken, oyun da bunlar arasında bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Tüm çocukların gelişimi için oyunun önemi büyüktür. Çocuk doğar doğmaz oyun oynamaya başlamaktadır. Çocuk oyun oynayarak tüm gelişim alanlarını tamamlayabilmektedir. Ayrıca oyun, çocuğun sosyal becerilerinin gelişimi için ve davranış problemlerinin nedenlerinin anlaşılmasında önemli bir yere sahiptir.

Her çocuk doğumundan sonra çevresindeki gerçek dünyayı anlama çabası içerisine girer. Çocuğun göstermiş olduğu bu çaba ise oyundur. Çocuk oyun oynayarak çevresini anlamaya çalışır, düşüncelerini oyun aracılığıyla aktarmaya çalışmaktadır. Oyun aracılığıyla gösterilen bu çaba, çocukların dış dünyada olup biten her şeyin ve her nesnenin farkında olduğunun göstergesidir. Fakat çocuğun dış dünya ile farkındalığının ve çevresi ile etkileşiminin sınırlı olduğu otizmli çocuklarda bu durum tamamen farklı olmaktadır. Çünkü otizmli çocuklar çevresi ile etkileşim içinde olmazlar ve çevresindeki her şeye karşı ilgisizdirler. Bu sebeple ilgilerini etkinliğe odaklamak ve sürekliliği olan bir oyun sürecine sokmak oldukça zordur.

Otizmli Çocukların Oyun Oynarken İletişim Kuramama Sebepleri Nelerdir?

Otizmli çocuklar iletişim kurmada eksik oldukları gibi, ilgi gösterme konusunda da tam yeterliliğe sahip değildirler. Ayrıca otizmli çocuklar oyuncaklar ile sembolik olarak oynamak yerine oyuncakları tekrarlayıcı olarak sallama, döndürme gibi hareketleri yapması, belli rutinlere bağlı kalarak pasif özellikte oyunlar oynaması, değişikliğe ve rutinlerin değişmesine karşı tepki göstermesi, otizmli çocukların bu hareketleri yaparken kendilerini güvende hissetmeleri, değişiklik durumunda ise kendilerini güvende hissetmemeleridir. Bu sebeple otizmli çocuklar hayal gücünü kullanabilecekleri oyuncaklar yerine renk ve şekil açısından uyumlu olan yapboz ve yapısal malzemelerden oluşan göze hitap eden oyuncakları oynamayı tercih ederler. Bunların yanı sıra otizmli çocukların bir diğer oyun özellikleri; yaratıcı etkinliklerde eksiklik yaşamalarından ötürü, kendileri oyun başlatmazlar. Bu sebeple başkalarını taklit eder ya da hiç usanmadan, sıkılmadan izlemekle yetinirler.
Otizmli Çocukların Takım Oyunlarına Yatkınlığının Sebebi Nedir?

Etkinlik, çocukların tercih ettiği temalara dayandığından, sosyal becerilerin öğretilmesinde otizmli çocuklar için takım oyunları oynamak oldukça etkilidir. Çocuklar sanat odaklı ise, kooperatif boyama etkinliği idealdir. Trenlere ilgi duyan bir grup çocuk için demiryolu temalı bir oyun, zor becerileri rahat ve tanıdık bir şekilde keşfetmelerine yardımcı olur.
Otizmli Çocuklar IçIn Takım Oyunları Önerileri

Tiyatro doğaçlama oyunları, doğaçlamanın temel ilkelerinden birinin herkesin yaratıcı riskler almakta özgür olduğu güvenli ve destekleyici bir ortam olması nedeniyle, otizmli çocuklar için de büyük grup etkinlikleridir. Aktörlerin yalnızca sahte kelimeleri kullanarak bir sahneye çıktıklarında oynayabileceği sahneler, çocukların sözel becerilerle uğraşmadan rahatlamak ve katılmak için eğlenceli bir yoldur.

Top oyunları, otizmli çocuklar için eğlenirken ve sosyal beceriler üzerinde çalışırken temel motor becerilerini uygulama konusunda mükemmel bir yöntemdir. Desen yakalamak ise iyi bir grup oyunudur. Birkaç çocuğa, kare, üçgen veya yıldız gibi geometrik bir biçimde yerleştirilir ve top önceden tanımlanmış bir kalıba geçirilir ve böylece top şekli belirir.

Denge zorlukları, otizm spektrum bozuklukları olan çocuklar için eğlenceli olabilir. İki çocuk sırt üstü durabilir, topları omuz bacaları arasında tutabilir ya da yere oturabilir ve topu kaldırmak için ayaklarını kullanabilirler. Çocukları, beyin fırtınasına ve görevi nasıl başaracağınıza birlikte karar vermeye teşvik etmeniz özgüvenlerini kazanmalarına yardımcı olacaktır.

Yürüyüş veya ağaç, fidan dikmek gibi açık hava etkinlikleri, otizmli çocukları grup etkinliklerine katılmaya teşvik etmek için harika yöntemlerdir. Çocuklara bir iz haritası verilerek önceden belirlenmiş bir hedefe ulaşmak için seyahat edecekleri yolu hazırlamak için beraber çalışmasını isteyebilirsiniz. İz boyunca, her çocuğa gruba önderlik etme ve gezinmek için haritayı kullanma fırsatı verilmesi etkinliğe olan ilgilerinin artmasına yardımcı olur.

Otizmli çocuklar için bir okul veya topluluk bahçesine bitkiler dikmek, uzun vadeli bir hedefi gerçekleştirmek için mükemmel bir yoldur. Yetenek düzeylerine bağlı olarak, bahçeyi planlama, dikme, sulama, yabani ot toplama ve sebze toplama konularına katılabilirler. Bu aynı zamanda çok az yeme alışkanlığına sahip olanları yeni bir yiyecek türü denemek için teşvik etmenin de bir yoludur.

Otizmli çocuklar için takım oyunları haricinde, her zaman ve her yerde beraber verimli zaman geçirebilmeniz için akıllı telefonlarınıza Otsimo’yu indirebilirsiniz.