" 5. BÜYÜKELÇİLER KONFERANSI'NDA " Bakan FATMA ŞAHİN'İN SUNUMU

YassaX

Üye
Üye
Katılım
Şub 21, 2011
Mesajlar
3,458
Tepkime Puanı
0
Puanları
0
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı Fatma Şahin, 5. Büyükelçiler Konferansı'na katıldı. Konferansta bir sunum yapan Bakan Şahin, yapılan çalışmaları anlattı.

Arz Odaklı Hizmet
• Koruyucu Önleyici Yaklaşım
• Bütüncül Hizmet Sunumu
• İnsan Odaklı Hizmet
• Multidisipliner Yaklaşım
• Kapsayıcı Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet
• Adil ve Objektif Hedefleme
• İstihdamı Özendirici Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Politikası
• Halka En Yakın Noktadan Hizmet Sunumu
• Politika üreten, Standart Oluşturan ve Denetleyen Bakanlık
• Güçlü Birey, Güçlü Aile, Güçlü Toplum

PROJELER

1. SOYBİS-Puanlama formülü İhtiyaç sahibi kişi veya hanelerin objektif olarak tespit edilebilmesi için bilimsel ölçütlere göre hazırlanan puanlama formülünün ülke genelinde kullanılması zorunluluğu getirilmektedir. Üç kategoride yoksulluk tanımı yapılacaktır.
2. Bütünleşik Sosyal Yardım Sistemi Muhtaçlık temelinde verilen yardımlar (SYDGM yardımları, 2022, Evde Bakım Aylığı, Ayni-nakdi yardımlar, ilk ve ortaöğretim bursları, muhtaç asker ailelerine yardım vs.) birleştirilerek yeniden tanımlanmaktadır ve tek bir veri tabanından yönetilecektir.
3. Sosyal Yardımlarda Dönüşüm-Asgari Gelir Desteği Kanun kapsamında yapılacak yardım türleri düzenli, süreli ve geçici yardımlar olarak gruplandırılmakta ve aile/hane odaklı bir yaklaşım benimsenmektedir.
4. Aile Bilgi Sistemi Sosyal yardım ve sosyal hizmetlerin entegre bir bilişim altyapısı sağlanacaktır.
5. İstihdam (Yoksul, Engelli, Kadın istihdamı) Sosyal Yardımlarda öncelik ihtiyaç sahibi kişileri kendi kendine yetebilir duruma kavuşturmaya verilerek sosyal yardım istihdam bağlantısı güçlendirilecek, istihdam özendirilecektir.
6. ASDEP (Aile Sosyal Destek Programı) Aile ve arz odaklı, kapsayıcı bütüncül hizmet sunumu amaçlanmaktadır. Diğer kurumlarla interaktif veri paylaşımı amaçlanmaktadır.
7. Ailenin Güçlendirilmesi Aile yapısının zayıflaması ve artan boşanmalara karşı, evlilik öncesi eğitimleri, aile eğitimleri ve boşanma aşamasına gelen ailelere yönelik psiko-sosyal destek sunulmaktadır.
8. Şehit yakınları ve Gazilere Psiko-Sosyal Destek ve Rehberlik 9. SHM (Sosyal Hizmet Merkezi) Sosyal hizmetlerde aynı amaca yönelik kurulmuş ve dağınık bir yapı arz eden gündüzlü kuruluşlar Sosyal Hizmet Merkezi (SHM) adı altında tek çatı altında toplanarak ve hizmetin daha yakın noktadan sunulması sağlanacaktır.

SOSYAL YARDIM VE SOSYAL HİZMET HARCAMALARI

Sosyal yardımlar 2002 yılında 1,3 milyar TL iken, 2011 yılında 17,8 Milyar TL’ye ulaşmıştır. 2012 sonunda 19 Milyar TL olması beklenmektedir. Sosyal Yardımlar kapsamında;
1. 1,3 milyon engelli ve yaşlıya 2022 yardımı kapsamında yılda toplam 2,8 milyar TL (3 aylık 365.-TL, 730.-TL, 1.095,.-TL),
2. Yaklaşık 400.000 engelliye Evde Bakım Ücreti kapsamında ayda 674.-TL olmak üzere yılda toplam 3,1 milyar TL,
3. «Özel kuruluşlarda bakım» kapsamında yaklaşık 9.000 engelli için her ay 1.350.-TL olmak üzere yılda 140 milyon TL,
4. Engellilerin (41.000 kişi) Özel Eğitimi için 1,2 milyar TL,
5. 32.000 çocuğa ailesi yanında destek (yaş grubuna, özür grubuna, dershane ve servis giderlerine göre destek tutarları değişmektedir) amacıyla yılda 190 milyon TL,
6. Kurumlarımızda bakım gören 14.000 çocuk, 10.000 yaşlı, 5.000 engelli ve 1.700 kadın için yılda 1 milyar TL,
7. Aile, Kadın, Çocuk, Özürlü ve Yaşlılara yönelik diğer sosyal hizmet harcamaları için 800 milyon TL,
8. 8 milyon G-0 Gelir grubundaki kişilerin Genel Sağlık Sigortası primleri için yılda 4,5 milyar TL,
9. Taşımalı Eğitim kapsamında 600.000 öğrencinin yemek giderleri için 235 milyon TL,
10. 41.000 özürlü öğrencinin taşıma giderleri için 70 milyon TL,
11. Ücretsiz kitap yardımı için 250 milyon TL,
12. 2 milyon aileye «kömür» yardımı kapsamında yılda 700 milyon TL,
13.
2,4 milyon çocuk için Annelere «Şartlı Eğitim ve Şartlı Sağlık» yardımları kapsamında yılda 750 milyon TL,
14. 200.000 «eşi vefat etmiş kadın» için ayda 250.-TL olmak üzere yılda 600 milyon TL,
15.Barınma yardımları (yeni konut, onarım) ve «sosyal konutlar» kapsamında yılda 230 milyon TL,
16. Diğer sosyal yardımlardan faydalanan 1,5 milyon aile için 1 milyar TL Ayrıca;
17. «Yüksek öğrenim bursları» kapsamında 300.000 öğrenci için yılda 800 milyon TL,
18. «MEB Bursları» kapsamında 230.000 öğrenci için yılda 300 milyon TL,
19. Tazminat niteliğindeki primsiz ödemeler için 500 milyon TL, harcanmaktadır.

SOSYAL YARDIM PROGRAMLARI (2003-2012 EYLÜL)

Aile Yardımları Gıda Yardımları: 1 Milyar 316 Milyon TL. İhtiyaç sahibi ailelerin gıda ve giyim gibi temel ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla Ramazan ayı ve Kurban Bayramı öncesinde yılda iki kez yapılmaktadır.

Barınma: 173,8 Milyon TL (TOKİ işbiliğinde 691 Milyon TL). Oturulamayacak derecede eski, bakımsız ve sağlıksız evlerde yaşayan muhtaç vatandaşlara evlerinin bakım ve onarımı için ayni veya nakdi olarak yapılan yardımlardır.

Yakacak: 15,4 Milyon ton kömür (TKİ-TTK 697 Milyon TL). Türkiye Kömür İşletmelerinden sağlanan kömür, SYD Vakıfları aracılığı ile ihtiyaç sahibi ailelerin kışlık yakacak ihtiyacının karşılanması amacıyla hane başına en az 500 kg. olmak üzere dağıtılmaktadır.

Eğitim Yardımları Şartlı Eğitim Yardımı: 2,2 milyon öğrenciye yapılan toplam yardım miktarı 2 Milyar 13 Milyon TL. Maddi imkânsızlıklar nedeniyle çocuklarını okula gönderemeyen ailelere, çocuklarının okula devam etmeleri şartıyla, “Şartlı Eğitim Yardımı” yapılmaktadır. Ödemeler doğrudan anneler adına açılan hesaplara yapılmaktadır. Kız çocukları için daha yüksek tutarda yardım yapılmaktadır.

Ücretsiz Ders Kitapları: 1 Milyar 97 Milyon TL. İlköğretim öğrencilerinin ders kitapları ücretsiz verilmektedir.

Eğitim Materyali: 802,6 Milyon TL. Her eğitim-öğretim yılı başında, ilköğretim ve lisede okuyan fakir ve yardıma muhtaç ailelerin çocuklarının önlük, ayakkabı, çanta, kırtasiye gibi temel okul ihtiyaçları karşılanmaktadır.

Öğle Yemeği Giderleri: (Taşımalı eğitimden yararlan öğrenci) 1 Milyar 512 Milyon TL. MEB ile işbirliği içinde taşımalı eğitim uygulaması kapsamında, okulların bulunduğu merkezlere taşınan yoksul öğrencilere öğle yemeği verilmektedir.

Özürlü Öğrencilerin Okullarına Ücretsiz Taşınması: 40 bin öğrenci için 260 Milyon TL. Özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin okullara erişiminin sağlanması amacıyla MEB ile işbirliği içinde destek sağlanmaktadır.

Öğrencilerin Ev Kiralama veya Taşımaları: 44 yurt (7310 kapasitelir) için toplam 79 Milyon TL. Taşımalı sistem dışında kalan ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin ulaşım, barınma vb. ihtiyaçlarına yönelik destek verilmektedir.

SAĞLIK YARDIMLARI

Tedavi Destekleri: 78 bin vatandaşımız için 934,47 Milyon TL. Yoksun vatandaşlarımızın ödeme güçlerini aşan ilaç ve tedavi giderleri karşılanmaktadır.
Şartlı Sağlık Yardımı: (750 Milyon TL) 1 milyonun üzerinde çocuk bu yardımlardan yararlandı. Nüfusun en yoksul kesiminde yer alan ailelere 0-6 yaş arası çocuklarını düzenli olarak sağlık kontrollerine götürmeleri şartı ile düzenli yardım yapılmaktadır. Ayrıca gebe kadınların doğumlarını hastanede gerçekleştirmeleri ve düzenli olarak doktor kontrolüne gitmeleri şartıyla gebelik yardımları yapılmaktadır. Ödemeler doğrudan anneler adına açılan hesaplara yapılmaktadır.

ENGELLİ YARDIMLARI

Engelli İhtiyaç Yardımı: Yıllık ortalama 1300 vatandaşımız için 16,7 Milyon TL. Yoksul engelli vatandaşların topluma uyumunu kolaylaştıracak her türlü araç-gereç ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik yürütülen bir sosyal yardım programıdır.

SOSYAL KONUT PROJESİ

• TOKİ ile işbirliği içinde yürütülüyor.
• 1+1 ve 2+1 konutlar
• 100 TL taksit
• 270 ayda (25,5 yıl) geri ödeme
• 12 bin konut tamamlandı.
• 40 bin konut için protokol yenilendi.
• 10 yıl geçmedikçe satılamaz
• 2023 hedefi 100 bin konut.

YOKSULLUK ORANLARINDA AZALIŞ

• Gıda yoksulluğu 2002’de yüzde 1,35’ten 2009’da 0,48’e düştü.
• Gıda ve gıda dışı yoksulluk 2002’de yüzde 26,96’dan 2009’da yüzde 18,08’e düştü
• 2,15 doların altında yaşayanların oranı 2002’de yüzde 3,04 iken, 2011’de yüzde 0,14’e düştü.
• 4,3 doların altında yaşayanların oranı 2002’de yüzde 30,3 iken, 2011’de yüzde 2,79’a düştü.

2012 YILINDA BAŞLANAN YENİ PROGRAMLAR

Eşi Vefat Etmiş Kadınlara Düzenli Nakdi Yardım Programı: Kadınların yoksulluktan daha fazla etkilendiği gerçeğinden hareketle Boğaziçi Üniversitesi ile işbirliği içerisinde “Eşi Vefat Etmiş Kadınlar İçin Bir Nakit Sosyal Yardım Programı Geliştirilmesine Yönelik Araştırma Projesi” yürütülmüştür. Proje çıktıları doğrultusunda eşi vefat etmiş kadınlara düzenli nakdi yardım yapılmasına karar verilmiştir. 2012 yılı itibariyle başlatılan program ile yoksul durumda olduğu tespit edilen eşi vefat etmiş kadınlara aylık 250 TL nakdi ödeme yapılmaktadır.

2022 Yaşlı ve Özürlü Aylıkları (Eylül 2012): 2022 Sayılı “65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun” gereğince muhtaç olduğu tespit edilen yaşlı ve engellilere yapılan yardımlar olup, 662 sayılı KHK ile Bakanlığımıza devredilmiştir.

Kanun kapsamında; Yaşlı aylığı (65 yaş üstü), Engelli aylığı (yüzde 40-69 engelli), Bakıma Muhtaç Engelli Aylığı (yüzde 70 engelli), Özürlü yakını aylığı (yüzde 40 engelli-18 yaş altı), Slikozis hastaları faydalanmaktadır.

Evde Bakım Hizmeti
– İlk aşamada özür oranı-bakıma muhtaçlık durumu-gelir durumu tespitinin daha sağlıklı yapılması ve periyodik kontrollerle haksız ödemelerin önlenmesi,
– Bakıma muhtaçlık durumu ve gelir durumuna göre kademeli yardım yapılması,
– Bakım ücreti, 2022 ve aylık harçlık ödemelerinin birleştirilmesi,
– Özel Bakım Rehabilitasyon Merkezlerinin sınıflandırılması ve kademeli ücretlendirme.

Genel Sağlık Sigortası Gelir Tespiti ve Prim Desteği Toplumun her kesiminin sağlık güvencesine kavuşturulması amacıyla 2012 yılında Genel Sağlık Sigortası uygulaması başlatılmıştır.

Genel Sağlık Sigortası kapsamında daha önce sağlık güvencesi olmayan kişilerin gelir durumları tespit edilmiş ve gelir durumuna uygun düzeyde prim ödeyerek sağlık güvencesinden faydalanmaları sağlanmıştır. Vakıflar tarafından yapılan gelir testi sonucunda yoksul olduğu tespit edilen vatandaşlarımız, ülkemizde bulunan vatansız ve sığınmacılar gibi yaklaşık 9 milyon kişinin sağlık primleri Bakanlığımız tarafından ödenerek sağlık hizmetlerinden ücretsiz faydalanmaları sağlanmıştır.

Sosyal Güvenlik Kapsamında Bulunan Muhtaç Hanelere, Afetten Zarar Görenlere Ve Şehit Yakınları İle Gazilere Yapılacak Sosyal Yardımlar 3294 SAYILI Kanun’da yapılan değişiklikle birlikte (Temmuz 2012) sosyal güvenlik kapsamında olmakla birlikte dönemsel olarak yoksulluk riski taşıyan ve hane içinde kişi başına düşen geliri 224.-TL’den (net asgari ücretin 1/3’ü) az olan vatandaşlara 3 Aralık 2012’den itibaren süreklilik arz etmeyen çeşitli yardımlar yapılmaya başlanmıştır.

Bütünleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Projesi

• Proje TÜBİTAK ile işbirliği içinde yürütülüyor.
• Projenin amacı: Sosyal yardımlar alanında ortak veri tabanı (yoksulluk envanteri) oluşturma,
• SYGM ve SYDV’lerin tüm iş ve işlemlerini elektronik ortama aktarma,
• Kamu kurumları tarafından verilen tüm sosyal yardımları merkezi veri tabanında tutma,
• STK ve yerel yönetimler ile veri alışverişi yapma. Sosyal Yardım Bilgi Sistemi (SOYBİS)
• Sosyal yardım başvurusu yapan vatandaşlarımızın muhtaçlıklarını ve kişisel verilerini merkezi veri tabanlarından temin/tespit etme,
• Mükerrer yardımların önlenmesine yönelik olarak kurumlar arası (online) veri paylaşımını sağlama; amacıyla 6 aylık çalışma ile hayata geçirilmiş bir E-Devlet uygulamasıdır.

Sosyal Yardım Yararlanıcılarının Belirlenmesine Yönelik Puanlama Formülü Projesi Amaç:

• Objektif kriterlere göre belirlenen,
• Tüm yardım kategorilerini temel alan,
• Bölgelerarası farklılıkları gözeten,
• Kır-kent ayrımını içeren,
• Somut olarak ölçülebilir,
• Hane ziyaretleri sırasında doğrulanabilen,

Projede:

• Hane Halkı Bütçe Anketi verileri ile formüller oluşturuldu.
• Pilot uygulama tamamlanmış ve Hane Ziyaret Bilgi Formu oluşturulmuştur. • TÜİK ile Ana Saha Uygulaması tamamlandı.
• Analiz çalışmalarına başlanacaktır.

SOSYAL YARDIMLAR VE SOSYAL HİZMETLER

Aile ve Sosyal Destek Programı (ASDEP) ile sosyal yardım ve hizmetlere ihtiyacı olan aile ve bireylerin objektif kriterlere göre tespiti, bilgilendirilmesi, sosyal yardım ve hizmetlerden yararlandırılması, diğer kamu hizmetlerinden ulaşmalarının sağlanması ve bu suretle yaşam koşullarının iyileştirilmesi ve refah seviyelerinin yükseltilmesini amaçlanmaktadır.

Çocuk, Yaşlı ve Özürlülere ilişkin olarak;
• Öncelikle aile yanında ve evde destek,
• Çocuklar için koruyucu aile modeli,
• Ev tipi kuruluşlarda (sevgi evi, çocuk evi, umut evi, yaşam evi) bakım sağlanacaktır

AİLE

Aile kurumunun kurulması, devamı ya da bir nedenle sonlandırılma durumu da dahil olmak üzere üç aşamada (başlarken, devam ederken, sonlandırırken) aile üyelerine ya da eşlere eğitim, rehberlik ve danışmanlık desteği yönündeki hizmetlerimizi yapılandırdık:

• Evlilik Öncesi Eğitim Programı
• Aile Eğitim Programı
• Boşanma Süreci Danışmanlığı hizmetleri sunulmaktadır.
Aile Sosyal Destek Programı
• Müracaata dayalı hizmet sunumunun yanı sıra, arz odaklı hizmet anlayışı ile haneye ve kişiye özel hizmet sunmak üzere Aile Sosyal Destek Programını başlattık.
• Aile Sosyal Destek Programı sayesinde sosyal hizmet ve yardıma ihtiyacı olan aile ve bireylerin bu hizmetlerden ve diğer kamu hizmetlerinden yararlanmaları sağlanarak yaşam koşullarının iyileştirilmesi ve refah seviyelerinin yükseltilmesi amaçlanmaktadır.

KADIN
Kadının ekonomik ve sosyal statüsü güçlendirilecek, kadına yönelik şiddet önlenecektir.

• Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun 8 Mart 2012 tarihinde TBMM’de, 20 Mart 2012 tarih ve 28239 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

• Kadın Konukevleri: 2002 yılı itibari ile Kadın Konukevi Sayısı: 8 2013 yılı sonunda sayının 116 olması beklenmektedir.

• ŞÖNİM: Her ilde ŞÖNİM’ler ve İl Kabul İstasyonları kurulacaktır. Aralık 2012 itibariyle 11 ŞÖNİM açılmış olup, yıl sonuna kadar 14 ŞÖNİM kurulmuş olacaktır.
• Teknik Takip: Bursa ve Adana illerinde pilot uygulama. İstihdama önem verilmektedir.
• Kadın İstihdamı: Halihazırda %29,8 olan kadın işgücüne katılım oranını %35’e, %27,7 olan kadın istihdamı oranını %30’a yükseltmeyi amaçlıyoruz.
• Engelli İstihdamı: 2002 yılı itibariyle özürlü kontenjanında memur olarak çalışan engelli sayısı 5.777 iken bu rakam 2011 yılı sonu itibariyle 20.829’a çıkmıştır. Bu yıl itibariyle atanan engelli sayısı 2.174 ortaöğretim, 1.093 ön lisans ve 999 lisans 998 kura (ilkokul mezunu) olmak üzere toplam 5.264’tür. Kamuda ve özel sektörde özürlü kotasında bir yıl içinde istihdam edilen işçi sayısı 2002 yılı sonunda 10.883 iken bu rakam 2011 yılı sonu itibariyle 38.349’a ulaşmıştır. Kamuda, özel sektörde ve girişimcilik yoluyla kadın ve engelli istihdamı artırılacaktır.

ULAŞILABİLİRLİK

Engellilerimizin daha rahat bir hayat sürebilmesi için ulaşılabilirlik alanında şu çalışmalar yapılmıştır.
• Standartların oluşturulması,
• Yükseköğretim Kurulu ile üniversitelerin ilgili bölüm müfredatlarına erişilebilirliğin dahil edilmesi,
• Yönetici ve teknik personele eğitim verilmesi: Yerel yönetimlere yönelik 7 bölgede 15 Bölgesel Bilgilendirme Toplantısı ile merkezdeki kamu kurum ve kuruluşlarına yönelik Bilgilendirme Toplantısı ile merkezdeki kamu kurum ve kuruluşlarına yönelik Bilgilendirme Toplantılarında toplam 6000’i aşkın üst düzey kamu personeli ile teknik personele yönelik eğitim,
• Örnek uygulama için Ulaşılabilirlik Destek Projesi (UDEP): 6657 Milyon TL bütçeli proje ile 7 ilde farklı kentsel kullanımları içeren pilot uygulamaların desteklenmesi,
• 6352 sayılı Kanun ile yapılan yasal değişiklik; Bakanlığımız koordinasyonunda STK’ların katılımıyla etkin bir izleme ve denetleme mekanizmasının oluşturulması,
• İzleme ve Denetleme sisteminin kurulmasına yönelik Yönetmelik için 1 yıl ek süre,
• Büyük çaplı dönüşümler için İzleme Komisyonu kararıyla gerekirse iki yıl ek süre tanınması,
• Yükümlülüklerini yerine getirmeyenlere yönelik idari para cezası uygulamasının getirilmesi,
• Erişilebilirlik haritasının oluşturulması.

ŞEHİT YAKINLARI VE GAZİLER

Şehit yakınları, gaziler ve terör mağdurlarının hak ve muafiyetlerini düzenleyen Kanun Paketi TBMM’deki grubu bulunan tüm partilerin uzlaşısı ile kanunlaştı. Bu kanun paketiyle;
• Şehit yakınlarına ikinci istihdam hakkı verilmiştir.
• Şehit er/erbaş anne babalarına kayıtsız şartsız maaş bağlanarak, bu maaşlara bir taban getirilmiştir.
• Şehit ve gazi er erbaşların hak sahiplerine verilen maaşlarda artış sağlanmıştır.
• Malullük kapsamı genişletilerek mevzuattan kaynaklanan eşitsizlik ve aksaklıkların giderilmesi sağlanmıştır.
• Terör mağdurlarına maaş imkânı getirilmiştir.


KAYNAKÇA : 5. BÜYÜKELÇİLER KONFERANSI | Facebook


Saygılar ...
 
Tekerlekli Sandalye
Üst