Bakım ücretinden yararlanan engellilerin adres değişikliğinde karşılaştığı sorunlar

  • Konuyu başlatan Fırtına
  • Başlangıç tarihi
F

Fırtına

Guest
Bakım ücretinden yararlananların sayısı 2009 yılının sonları itibarı ile yaklaşık 200 bini bulmuştur. Bu hizmetten yararlanan engelli bireyler ve aileleri bakım ücretini almaya başladıktan sonra bazen değişik nedenlerle evlerini taşımak zorunda kalmaktalar ve böylece ikametgah değişikliği yapmak artık zorunlu hale gelmektedir.

Engelli bireylerin ve ailelerinin, Bakıma Muhtaç Özürlülerin Tespiti ve Bakım Hizmeti Esaslarının Belirlenmesine İlişkin Yönetmelik (Md. 11/3) gereği ikametgâh adreslerinin değişmesi hâlinde bu durumu en geç onbeş gün içinde il müdürlüğüne bildirmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Aksi taktirde sorumlular hakkında hukuki ve idari işlem yapılacağı hükme bağlanmıştır.

Şimdi burada şöyle bir uygulama yapılmaktadır;

Bakım ücretinden yararlanan engelli bireyin kendisinin yada bakım hizmetini yapan kişinin (ailesi) herhangi bir gerekçe ile adres değişikliği yapması zorunlu hale geldiğinde yeni ikametgah adresini mutlaka 15 gün içinde ilgili kuruma bildirdikten sonra ilgili kurum (sosyal hizmetler il yada ilçe müdürlükleri) hemen bakım ücretini öncelikle durdurmakta ve yeni adrese bakım hizmetleri değerlendirme heyetini göndererek yeni adreste yeniden bir değerlendirme yapmakta, bu değerlendirme neticesinde bakım hizmetine devam edilmesi kararı verilmiş ise ödemenin tekrar başlatılması ve varsa ödenmeyen aylara ilişkin ödemenin yapılması, ayrıca ikametgah değişikliğinin bildirilmemesi halinde ilgililerin bu konuda ikaz edimesi (ilerde yapılacak ikametgah değişiklikleri konusunda kişilerin ikaz edilmesi) sağlanmaktadır.

Ancak bu süreçte yeniden yapılan değerlendirme neticesinde bakım ücreti alınması ile ilgili şartların oluşmadığının tespit edilmesi halinde, ikametgah değişikliğinin gerçekleştiği tarihin esas alınarak varsa ücret ödemesinin bir nevi haksız alınan bakım ücretinin tahsiline yönelik gerekli yasal işlem yapılması öngörülmektedir.

Yukarıdaki açıklamaların haricinde ikametgah değişikliği ile değerlendirmenin yapıldığı tarih arasında bakım hizmetinin verilemediği veya bakım ücreti alınma şartlarının mevcut olmadığı yönünde kanaat oluşması ve bunun bilgi ve belgeye dayanması halinde nihai karar Bakım Hizmetleri Değerlendirme Heyeti tarafından verilmektedir.

Burada öncelikle şunu belirtmek gerekir;

Bakım hizmetinden yararlanacak engellilerin gereken şartları taşıması halinde ilgili evraklarla birlikte bulundukları ilin yada ilçenin sosyal hizmetler müdürlüklerine müracaat ettikten ortalama 6 ay sonra Bakım Hizmetleri Değerlendirme Heyeti engelli bireyin evine gitmekte ve yerinde inceleme yapmaktadır ve sonrasında kurumdaki komisyon tarafından bakım ücreti alıp alamayacağı kararlaştırılmaktadır.

Yani en iyi şartlarda 6 aylık bir süre sonucunda engelli bireye bakım ücreti bağlanmaktadır. Bakım ücreti alan engelli bireyler ve aileleri daha iyi şartlarda engelli çocuklarına bakmak istedikleri için yada değişik nedenlerle taşınmak zorunda kaldıklarında yeni ikametgah adreslerini sosyal hizmetler müdürlüklerine bildirdikten sonra ilgili kurum bu ücretleri durdurmaktadır ve bakım hizmetleri değerlendirme heyeti yeniden değerlendirme yapmaktadır. Bu yeniden değerlendirme yapmanın süresi de sanki yeni bir müracaat yapmış olmak gibidir ve en az 6 ay sürmektedir; çünkü dosyası yeniden sıraya alınmakta ve ilk müracaatta bulunanlarla aynı işlemi görmektedir.

Bu uygulama gerçekten çok anlamsız ve bürokrasiyi artırmaktan başka bir işlevi yoktur. Örneğin aynı ilde yaşayan ve bakım hizmetinden yararlanan bir engellinin ve ailesinin yine aynı ilde daha iyi ısınan kaloriferli bir eve taşınmak istemeleri halinde bakım ücretinin durdurulacak olması ve yeni taşındıkları evde sanki daha yeni bakım ücretine başvuracak gibi olması ve yeniden değerlendirmeye tabi tutulmaları çok anlamsız ve bürokrasiyi artırmaktan başka hiç bir tutulur tarafı bulunmamaktadır. Ayrıca bu süreçte yeniden değerlendirme yapmak en az 6 ay sürmektedir ve bu durumda engelli bireyin kendisini ve ailesini sosyo-ekonomik yönden zora sokmaktadır. İkametgah değişikliği iller arası olması durumunda bu uygulamanın doğru olduğunu savunuyoruz, ancak aynı il içinde ikametgah değişikliklerini bürokrasiyi artırmaktan başka bir anlamı olduğunu düşünmüyoruz.

Oysaki Bakıma muhtaç özürlülerin tespiti ve bakım hizmeti esaslarının belirlenmesine ilişkin yönetmelikte (Md. 11/3) konu ile ilgili şu madde bulunmaktadır;

"Bakım ücreti il müdürlüğünce ödenen ve ikametgâhında bakılan bakıma muhtaç özürlünün ikametgâh adresinin değişmesi hâlinde, yeni ikametgâh adresinin bakımını üstlenen özel bakım merkezi veya akrabası tarafından en geç onbeş gün içinde il müdürlüğüne bildirilmesi zorunludur. Aksi takdirde sorumlular hakkında hukuki veya idari işlem yapılır."


Burada dikkat ederseniz adres değişikliği yapanların sadece 15 gün içinde adres değişikliğini ilgili kuruma bildirmeleri gerektiği söylenmektedir.

Bu konuda bakım hizmetinden yararlanan engelli bireylerin ve ailelerinin mağdur edilmemeleri gerekmektedir. Bu durumda olanlar mutlaka adres değişikliğini 15 gün içinde ilgili kuruma bildirsinler. Umarız bu konuda SHÇEK Genel müdürlüğü engelli bireylerin ve ailelerinin lehine bir uygulamayı başlatır.


Hasan Tahsin YAZICI
 
Tekerlekli Sandalye
Üst