Çocuklarımızın'ın Konuşma Bozuklukları Ve Bilmemiz Gerekenler

gülümse_hayata

Üye
Üye
Katılım
Kas 9, 2010
Mesajlar
16,299
Tepkime Puanı
15
Puanları
0
Yaş
49
Konuşma bozukluğu olan cocuklar



Kısıtlı sözcük dağarcıkları vardır. Ya hiç konuşmazlar yada zor anlaşılan birkaç sözcük
kullanabilirler.

- Yutma, çiğneme, salya akıtma sorunları olabilir.

-Düşünce ve isteklerini anlatmada zorlanabilirler

- Jest, mimik, işaret kullanmaya yönelebilirler.

- İletişim kurmaya karşı isteksiz davranabilirler.

-Çevrelerindeki seslere, konuşmalara ilgisiz davranabilir, dinlemez görünebilirler.

- Anlaşılmaz sesler çıkarabilirler.

-Çevreleriyle ve girdikleri yeni ortamlarda uyum güçlükleri gözlenebilir.

- Yalnız kalmayı tercih edebilirler.

-İsteklerini, düşüncelerini dile getirirken hoş olmayan (vurma, çarpma, ağlama, bağırma gibi)
tepkilerde bulunabilirler

- Dikkat süreleri kısa ve dağınık olabilir.

- Kavramları geç ve uzun zamanda öğrenebilirler.

- Bellekleri zayıf olabilir.

-Öğrendikleri bilgileri transfer edemeyebilirler.

Pek çok nedeni olabilir

Genelde bütün çocukların konuşması ve dil gelişiminin olması için yapısal olarak sinir sistemi, sinir
sistemi ile dil kasları arası yollar, ağız -damak -dudak -diş yapısının doğuştan normal olması
gerekmektedir.
Bunlarda ki herhangi bir doğumsal sıkıntı ve eksiklik veya sonradan oluşabilecek bozukluk,
çocuğun konuşmasını negatif yönde etkileyecektir. Bu normal anatomik yapıyı kötü yönde
etkileyebilecek bir çok hastalık mevcuttur. Bu hastalıkların hamilelik döneminde annede ve
çocukta gelişmesi veya doğum sonrası çocukta gelişmesi ile bu normal anatomik yapı
bozulabilecektir.

Zihinsel Engellilik

Konuşmaya negatif etki eden , yani geç konuşmaya neden olan yada istenen konuşma seviyesini
engelleyen durumları belirtmek yerinde olur. Bunun en sık karşılaşılan nedenleri arasında zeka
sorunlarını saymak yerinde olur , Zeka olarak yaşıtlarına göre geri olan çocuklar , yaşıtlarından
daha geç konuşmaya başlayacaklardır.

İşitme problemi

İşitme sorunu olan çocuklar dış dünyadan hiç bir ses işitmedikleri ve uyaran almadıkları için
konuşma sorunu onlarda da yoğun bir şekilde olacaktır. Çocuğun konuşma mekanizmasının ve
yeteneğinin gelişmesi için dış dünyadan ses olarak uyarı alması, bunları algılaması, yorumlaması,
ayırt etmesi ve bunun sonucunda ona benzer sesleri çıkartması süreci gereklidir. O nedenle
konuşmayan çocuklarda işitme yönünün incelenmesi uygun olur, özellikle sık olarak orta kulak i
infeksiyonu geçiren çocuklar için bu konuda dikkatli olunmalıdır.

Görme problemi

Konuşma ya negatif etki edecek diğer bir durum ise; Çocuğun görme sorunu olmasıdır . Bu durum
işitme sorunu kadar probleme yol açmasa da çocuğun etrafında olup bitenleri görmesi, nesneleri
tanıması , isimlerini öğrenmesi, diğer çocuklara uyum sağlaması açısından, görme özrünün olması,
konuşma açısından sorun olabilmektedir.

Havale ve epilepsi

Bir başka neden olarak sık havale ve epilepsi geçiren çocukları örnek olarak verebiliriz . Bazı
çocuklar normal konuşmaya başladıkları halde , hatta bazı cümleler kurmalarına karşın geçirdikleri
havaleler ve epileptik nöbetler çocukların beynindeki işitme merkezi veya ilgili bölümlerde zarara
yol açarak , konuşma açısından ciddi sorunlara yol açabilmektedir. Bu nedenle anne babaların
çocuklarının havale geçirmesini engellemeleri önemlidir. Bu durumu olan çocuklarda EEG
(elektroensefalografi) çekilerek kolaylıkla havale ye bağlı sorunlar tespit edilebilir.

Kendi haline bırakmayın

Bir diğer neden olarak kendi halinde olan , çok fazla uyarı almayan çocuklarda , geç konuşma ve i
iletişim sorunları olabilmektedir. Çocuğun doğduğu andan itibaren insanlar arasında olması, onunla
konuşulması, sevilmesi, oyun oynanması onun gerekli çevresel uyarıları alarak konuşmasını
hızlandıracaktır. Diğer yandan etrafında fazla insan bulamayan, kendi halinde kalan çocuklarda bu
gelişim geri olabilmektedir.

Dış dünyadan koparlar

Yukarıda bahsedilen soruna paralel olarak özellikle 0-3 yaşta izlenen TV’ye, saatlerce müzik , reklam
izlemeye bağlı olarak çocuklarda dış dünyadan kopma , kendi halinde olma eğilimi , insanlardan ve
insanlar arası ilişkilerden uzaklaşma , nesneler ile daha fazla ilgilenme , duygusal alışverişten
vazgeçme , konuşmama , yaşıtları ile ilgilenmeme , seslenince bakmama gibi bir durumun olduğu bir
psikiyatrik tablo gelişebilir. Buna bağlı olarak çocukların konuşması gelişmez veya geliştikten sonra
gerileyebilir. Bu durum geç farkedildiği zaman konuşma sorununun yanısıra bir çok sorunun eşlik
ettiği otistik özellikler gelişebilir . Anne babaların bu kritik yaşam evresinde ( 0-4 yaş ) çok fazla TV
izlettirmekten kaçınmaları yerinde olur.

Neler yapmalıyız

- Çocuğa sevgi ve huzur dolu bir aile ortamı hazırlamak

- Çocuk ile ilgilenmek ve sevildiğini hissettirmek

- Onun size gönderdiği konuşma ve ses mesajlarına cevap vermek

- Çocuğun bedensel ihtiyaçlarına cevap vermek

- Çocuk ile yaşı ne olursa olsun sık sık konuşmaya çalışmak

- Yaşına uygun bir şekilde onun ile oyun oynamak

- Çocuk ile birlikte vakit geçirmek

- Onun dengeli ve çeşitli beslenmesini sağlamak

- Onun kendi haline kalmasına izin vermemek

- Mümkün olduğunca yaşıtları ile birlikte oyun oynamasını sağlamak

- İnsanlar arasında sık sık bulundurmak

- Ona hikaye masal anlatmak , ninni söylemek

- Yaşı ne olursa olsun; Bir nesneyi eline aldığında onun ile ilgili ona bir şeyler anlatmak

- TV karşısında çok uzun süre kalmasını engellemek

- Onun ile konuşurken ses tonunu iyi ayarlamak

- Onun işaret ile gösterdiği istekleri onunla konuşarak yönlendirmek, anlatmasını sağlamak

- Onun fikirlerine değer vermek

- Onun kendine güvenini artırmak

- Onun sık sık sosyal ortamlarda bulunmasını sağlamak

- Kalabalık içinde onun konuşmasını teşvik etmek

- O konuştuğunda onu cesaretlendirmek , teşvik etmek

- Onun yaşına uygun bir eğitim almasını sağlamak

- Günlük belli bir zaman ayırarak onun ile resimler üzerinde bol bol konuşmak

- Ondan yaşına uygun olarak hikaye , masal anlatmasını istemek

- Konuşma zorlukları gördüğünüzde onun dikkatini konuşma zorlukları üzerine çekmemek
 
Tekerlekli Sandalye
Üst