Özürlüler uzmanlığı yeterlik sınavı
MADDE 18 – (1) Yeterlik sınavı, uzman yardımcılarının üç yıllık fiili çalışma sürelerini tamamlamalarını müteakip Başkanlıkça uygun görülen bir tarihte yapılır. Sınav tarihleri en az bir ay önceden ilgililere duyurulur.
(2) Yeterlik sınavı; tez değerlendirme, tezin sözlü savunması ve yabancı dil sınavı olmak üzere üç aşamada yapılır. İlk iki aşama için adaya iki hak tanınır.
Özürlüler uzmanlığına atanma
MADDE 19 – (1) Özürlüler uzmanı olarak atanabilmek için,
a) Uzman yardımcısı olarak çalışılan dönemde olumlu sicil almış olmak,
b) Özürlüler İdaresi Başkanlığında, ücretsiz izin, askerlik, geçici veya sürekli yurtdışı görev ya da yurtdışı eğitim süreleri ile mücbir sebepler hariç fiilen üç yılını tamamlamış olmak,
c) Yeterlik sınavında başarılı olmak,
Şarttır.
Yeterlik sınav komisyonu
MADDE 20 – (1) Uzman Yardımcılarının adaylıkta geçen süre dâhil iki yılı tamamlamasıyla birlikte yeterlik sınav komisyonu oluşturulur. Yeterlik sınav komisyonu; Başkanın veya belirleyeceği bir Başkan Yardımcısının başkanlığında, Personel Dairesi Başkanı ile en az iki kişi ana hizmet birimlerinin daire başkanları olmak üzere yedi asil ve aynı statülerde üç yedek üyeden oluşur. Üyelerden birisi yüksek lisans ve/veya doktora yapmış Başkanlık yöneticilerinden veya üniversite öğretim üyelerinden seçilebilir.
(2) Yeterlik sınav komisyonu, üye tam sayısı ile toplanır, salt çoğunlukla karar alır. Mazereti nedeniyle sınava katılamayacak üyeler, bu durumu sınavın başlamasından en az bir hafta önce yazılı olarak bildirirler. Katılamayacak üye ya da üyelerin yerine ilk yedek üyeden başlamak üzere yedek üyeler Yeterlik sınav komisyonunda yer alırlar.
(3) Yeterlik sınav komisyonunun sekretarya hizmetleri Personel Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
(4) Yeterlik sınav komisyonu; tez konusunun kabulü, tezin hazırlanması ve yeterlik sınavının ilk iki aşamasına ilişkin iş ve işlemleri yürütür.
Uzmanlık tezi hazırlanmasına ilişkin esaslar
MADDE 21 – (1) Uzman yardımcıları adaylıkta geçen süre dâhil iki yılı tamamlayınca, tez hazırlama, inceleme ve araştırma faaliyetlerine başlarlar.
(2) Tez konusunun seçiminde ve tezin hazırlanmasında Başkanlıkça belirlenecek yöntem ve esaslara uyulması zorunludur.
(3) Tez hazırlama süreci; tez konusunun belirlenmesi, tez danışmanının belirlenmesi, tez önerisinin hazırlanması ve tezin teslimi aşamalarından oluşur.
(4) Tez konusunun başka bir kurum ve/veya kuruluşta uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında içerik ve sonuçları açısından aynı şekilde incelenip savunulmamış olması esastır.
(5) Uzman yardımcısı hazırlayacağı tezde bilimsel esaslara uygun olarak hareket etmek, ele aldığı konuyu tarihi gelişimi içinde ve karşılaştırmalı olarak incelemek zorunda olup tezin kendi görüş ve tavsiyelerini taşıması esastır.
(6) Uzman yardımcısı tezini, tez konusunun kabul edildiği kendisine bildirildikten sonra, ücretsiz izin, askerlik, geçici veya sürekli yurtdışı görev ya da yurtdışı eğitim süreleri ile mücbir sebepler hariç bir yıl içinde hazırlar.
(7) Sınavlardan en geç bir ay önce tezini teslim eden adaylar, yeterlik sınavına alınırlar.
(8) Bir yıllık tez hazırlama süresi, uzman yardımcısının görev yaptığı birimin teklifi üzerine yeterlik sınav komisyonunca en çok altı aya kadar uzatılabilir. Zorunlu haller sebebiyle tezini zamanında teslim edemeyen uzman yardımcısına, talebi üzerine, yeterlik sınav komisyonu tarafından zorunlu halin gerektirdiği kadar ek süre verilir.
(9) Uzman yardımcısının tez hazırlama sürecinde ihtiyaç duyduğu her türlü destek birim amirleri tarafından verilir ve bir yıllık tez hazırlama süresinin son üç ayı içerisinde uzman yardımcılarına başka görev verilmemesi esastır.
Tez konusunun ve tez danışmanının belirlenmesi
MADDE 22 – (1) Uzman yardımcısı, adaylıkta geçen süre dahil, iki yılı tamamladıktan sonra, her yıl olumlu sicil almış olmak şartıyla, bir ay içerisinde Başkanlığın görev alanına giren konularda en fazla üç tez konusunu tercih sırasına göre belirleyerek seçer.
(2) Yeterlik sınav komisyonu, üç tez konusundan birini veya gerekli görülürse Başkanlığın ihtiyaç duyduğu başka bir tez konusunu kabul edebilir. Yeterlik sınav komisyonu tarafından farklı bir tez konusunun kabul edilmesi veya başka bir sebeple tez konusu kabul edilmeden önce yeterlik sınav komisyonunun onayıyla bir defaya mahsus olmak üzere tez konusunun değiştirilmesi durumunda uzman yardımcısına yeterlik sınav komisyonunun uygun göreceği bir ek süre verilir. Belirtilen süre içerisinde geçerli bir mazereti olmadan tez konusunu seçmeyen uzman yardımcısı yeterlik sınavına girme haklarından birini kaybetmiş kabul edilir.
(3) Yeterlik sınav komisyonu tarafından değerlendirilen tez konusu Başkan onayı ile kesinleşir ve kesinleşen tez konusu uzman yardımcısına tebliğ edilir.
(4) Tez konusu kabul edilen uzman yardımcısı Başkanlık veya kamu kurum ve kuruluşları ile yükseköğretim kurumlarından tez konusu ile ilgili bilim dalında öğrenim görmüş ve eğitimi sırasında tez hazırlayarak uzmanlaşmış kişiler arasından bir tez danışmanı belirleyerek yeterlik sınav komisyonuna bildirir. Yeterlik sınav komisyonu tarafından kabul edilen tez danışmanı uzman yardımcısına tebliğ edilir.
(5) Tez danışmanı tezin teslim edildiği tarihten önce, rehberlik ettiği tez hakkındaki görüşlerini ve uzman yardımcısının çalışmasını bir rapor halinde yeterlik sınav komisyonuna iletilmek üzere Başkanlığa teslim eder.
Tezin hazırlanması ve teslimi
MADDE 23 – (1) Uzman yardımcısı tezini, konusu kendisine tebliğ edildikten sonra ücretsiz izin, askerlik, geçici veya sürekli yurtdışı görev ya da yurtdışı eğitim süreleri ile mücbir sebepler hariç bir yıl içinde hazırlar.
(2) Uzman yardımcısı, tez konusunun kabul edilmesinden itibaren en fazla üç ay içerisinde tez önerisini hazırlar. Tez önerisi yeterlik sınav komisyonu tarafından onaylanan uzman yardımcısı, yeterlik sınavından bir ay önce tezini teslim etmesi halinde yeterlik sınavına katılma hakkını kazanır.
(3) Süresi içinde tezini teslim etmeyen uzman yardımcısı başarısız sayılır ve yeterlik sınavına girme hakkından birini kaybeder. Bu durumda olanlar, aynı konuda veya yeterlik sınav komisyonu tarafından belirlenecek başka bir konuda tez hazırlayarak ikinci sınav haklarını kullanırlar.
(4) Tezini süresi içinde teslim ettiği halde, ücretsiz izin, askerlik, geçici veya sürekli yurtdışı görev ya da eğitim süreleri ile mücbir sebepler dolayısıyla sınava girememiş olan uzman yardımcıları, izleyen sınavlara girerler.
(5) Tez konusu süresi içinde bildirilmiş olmakla birlikte geçici veya sürekli görevle veya eğitim amacıyla yurt dışında bulunması yahut geçerli bir mazereti sebebiyle tezini süresi içinde teslim edemeyen veya tezini teslim edip de yeterlik sınavına giremeyen uzman yardımcıları, talep ettikleri takdirde daha sonraki bir yeterlik sınavına girebilirler.
(6) Yeterlik sınav komisyonu tarafından tez konusu ve tez önerisi aşamalarında şekil, içerik veya tezin geliştirilmesine yönelik düzeltmeler öngörülürse, öngörülen değişiklikler için ilgiliye en fazla iki aylık süre tanınır. Bu süre sonunda, söz konusu tezde gerekli düzeltme ve değişiklikler yapılıp ilgili birime verilmezse, uzman yardımcısı, yeterlik sınavının ilk hakkını kaybetmiş sayılır.
(7) Yeterlik sınavının, ikinci hakkının kullanılabilmesi için, birinci hakkın bitiminden sonraki altı ay içinde, uzman yardımcısının tezini istenilen şartlara uygun olarak teslim etmesi zorunludur. Geçerli bir mazereti olmaksızın, bu süre içerisinde de tezini teslim etmeyen uzman yardımcısı, yeterlik sınavına girme ile ilgili iki hakkını da kullanmış sayılır.
(8) Uzman yardımcısının tezi, bağlı bulunduğu birim amiri tarafından yeterlik sınav komisyonuna gönderilir.
Özürlüler uzmanlığı yeterlik sınavının değerlendirilmesi
MADDE 24 – (1) Yeterlik sınavı, yeterlik sınav komisyonu tarafından belirlenecek ölçütlere ve bu Yönetmelikte öngörülen esaslara göre değerlendirilir. Değerlendirmede tez danışmanlarının raporları dikkate alınır. Tez değerlendirme ve sözlü savunma aşamalarında belirlenmiş olan değerlendirme ölçütlerine göre başarı puanı yüz puan üzerinden en az yetmiş puandır. Puanlama, yeterlik sınav komisyonuna katılan üyelerin tamamının verdiği puanların aritmetik ortalaması alınarak hesaplanır.
Tez değerlendirme aşaması