- Katılım
- Kas 9, 2010
- Mesajlar
- 16,299
- Tepkime Puanı
- 15
- Puanları
- 0
- Yaş
- 49
Milli Eğitim Bakanlığı '4+4+4' kapsamında engelli eğitiminde yeni düzenlemelere gitti.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Hakan Sarı imzasıyla yayımlanan genelgeyle engellilere verilen özel eğitimde, 12 yıllık zorunlu eğitim kapsamında yeni düzenlemelere gidildi.
Buna göre, özel eğitime ihtiyacı olanlar, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerindeki zorunlu eğitimlerinde kademeler arası geçişlerde, Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararıyla uygun okullara yerleştirilecek.
Özel eğitim okul ve kurumları bünyesinde 0-36 ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan çocukların eğitim aldığı birimler, “Erken Çocukluk Eğitim Birimi” olacak ve giderek yaygınlaştırılacak.
İŞTE MEB'İN İLGİLİ YAZISI;
Bilindiği üzere ilgi (a) Kanun gereği zorunlu eğitim 8 yıldan 12 yıla çıkarılmıştır. Bu konuda alınacak tedbirlerle ilgili açıklamalar, ilgi (b) Genelge ile duyurulmuştur. 2012-2013 eğitim ve öğretim yılı başına kadar tüm bireylerin eğitime erişimlerinin sağlanması için gerekli çalışmaların hızla tamamlanması ve MEBBİS kurum kodlarının tanımlanması büyük önem arz etmektedir.
Ayrıca ilgi (c) Kanun Hükmünde Kararname ile de özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için okul öncesi eğitiminin zorunlu olduğu hükme bağlanmıştır. Söz konusu mevzuat hükümlerinin uygulanması ve alınması gereken tedbirlere ilişkin aşağıdaki düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Bu kapsamda;
1. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin; okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerindeki zorunlu eğitimlerinde kademeler arası geçişlerde Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda il/ ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile uygun okul/kuruma yerleştirilmesinin,
2. E-okul sistemi üzerinden kaydı yapılan özel eğitime ihtiyacı olan çocuklar için zorunlu olan okul öncesi eğitim süresinin Özel Eğitim Değerlendirme Kurul Raporu ile eylül ayı sonu esas alınarak 78 aya kadar uzatılabilmesi ve velisinin resmi başvurusu doğrultusunda il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile uygun kuruma yerleştirilmesinin,
3. E-okul sistemi üzerinden ilkokul, ortaokul ve liseye kaydı yapılan özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin Özel Eğitim Değerlendirme Kurul Raporu esas alınarak il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile uygun kuruma yerleştirilmelerinin sağlanmasının,
4. Özel eğitim okul ve kurumlan bünyesinde 0 - 36 ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan çocukların eğitim aldığı birimlerin 'Erken Çocukluk Eğitim Birimi' olarak, 37-66 ay arasındaki çocukların öğrenim gördüğü okul öncesi eğitim kurumlarının 'Özel Eğitim Anaokulu' olarak, özel eğitim okul ve kurumları bünyesinde 48-66 ay arasındaki çocuklar için açılan sınıfların ise anasınıfları olarak isimlendirilmesinin,
5. Yetersizliği olmayan bireylerle aynı programı uygulayan işitme, görme, ortopedik ve hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin öğrenim gördüğü birinci 4 yılın (1, 2, 3, 4. sınıflar) ilkokul; ikinci 4 yılın (5, 6, 7, 8. sınıflar) ortaokul, işitme ve ortopedik engellilerin öğrenim gördüğü üçüncü 4 yılın (9, 10,
11, 12. sınıflar) 'Özel Eğitim Meslek Lisesi' olarak isimlendirilmesinin,
6. Orta veya ağır düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin öğrenim gördüğü eğitim ve uygulama okulu ile otizmi olan bireylerin öğrenim gördüğü otistik çocuklar eğitim merkezlerinin 'Özel Eğitim Uygulama Merkezi' olarak isimlendirilmesi ve bu merkezlerde eğitim ve öğretim hizmetlerinin birinci 4 yılın (1,2, 3, 4. sınıflar) I. kademe; ikinci 4 yılın ise (5, 6, 7, 8. sınıflar) II. kademe olarak düzenlenmesinin,
7. Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrenciler ile görme engelli öğrencilerin öğrenim gördüğü iş okullarının 'Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi' olarak, orta veya ağır düzeyde zihinsel engelliler ile otistik öğrencilerin öğrenim gördüğü iş eğitim merkezlerinin 'Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi' olarak isimlendirilmesinin,
8. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için her tür ve kademede yetersizlik türü, derecesi, takip edeceği program türüne göre ilkokulda 1-4, ortaokulda 5-8 ve lisede 9-12'nci sınıfları kapsayacak şekilde il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu koordinesinde özel eğitim sınıflarının açılmasının,
9. Özel eğitim okulları ile her tür ve kademede okulların bünyesinde açılan özel eğitim sınıflarında, sınıfların türüne göre genel eğitim programları ya da özel eğitim programlarının uygulanmasının,
10. Eğitim ve uygulama okulu ya da otistik çocuklar eğitim merkezini tamamlayan bireyler ile halen iş eğitim merkezine kayıtlı olan zorunlu öğrenim çağı içerisinde olan öğrencilerin Özel Eğitim İş Uygulama Merkezine kayıtlarının sağlanması,
11. Zorunlu öğrenim çağı dışına çıkan öğrenciler için Valiliklerce gerekli önlemler alınarak halk eğitim merkezleri bünyesinde kurs açılmasının,
12. Özel eğitim okul ve kurumları ile aynı programı uygulayan özel eğitim sınıflarında 1-4 (I. Kademe) ve 5-8. sınıfları (II. Kademe) tamamlayan öğrencilere tamamladıkları kademeyi belirten belge düzenlenmesinin,
13. İlköğretim ve orta öğretim kademesinde genel ve mesleki eğitim programlarını uygulayan özel eğitim okulları ile bu programları uygulayan özel eğitim sınıflarında, ilkokul ve ortaokulu tamamlayanlara belge, liseyi tamamlayanlara diploma düzenlenmesinin,
14. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için ortaöğretimin zorunlu eğitim kapsamına alınması nedeniyle evde ve hastanede eğitim hizmetinin bu kademede de verilmesinin, hastane ilköğretim okulu olarak sürdürülen eğitim ve öğretim hizmetlerinin ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde de 'Hastane Sınıfı' olarak düzenlenmesinin,
15. Okul/kurumlardaki öğrenci sayıları, özellikleri ve bu kurumlarda tam gün eğitim yapılması esası dikkate alınarak fiziki şartları uygun durumda olan özel eğitim kurumlarının ilkokul, ortaokul ve lise kademesinde bağımsız okullar olarak düzenlenmesi; bağımsız olarak düzenlenemeyecek okul/kurumlarda öğrencilerin yaş seviyeleri dikkate alınarak okul giriş çıkış kapıları ile yemekhane, spor salonu, bahçe gibi ortak kullanım alanlarının imkânlar dâhilinde planlanmasının,
16. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okullara erişiminin sağlanması amacıyla yapılan taşımalı eğitime devam edilmesinin,
17. Yukarıda isimlendirilen okul ve kurumların MEBBİS ve Maliye Birim Kodlarının yeniden düzenlenmesinin,
uygun olacağı düşünülmektedir.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Hakan Sarı imzasıyla yayımlanan genelgeyle engellilere verilen özel eğitimde, 12 yıllık zorunlu eğitim kapsamında yeni düzenlemelere gidildi.
Buna göre, özel eğitime ihtiyacı olanlar, okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerindeki zorunlu eğitimlerinde kademeler arası geçişlerde, Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararıyla uygun okullara yerleştirilecek.
Özel eğitim okul ve kurumları bünyesinde 0-36 ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan çocukların eğitim aldığı birimler, “Erken Çocukluk Eğitim Birimi” olacak ve giderek yaygınlaştırılacak.
İŞTE MEB'İN İLGİLİ YAZISI;
Bilindiği üzere ilgi (a) Kanun gereği zorunlu eğitim 8 yıldan 12 yıla çıkarılmıştır. Bu konuda alınacak tedbirlerle ilgili açıklamalar, ilgi (b) Genelge ile duyurulmuştur. 2012-2013 eğitim ve öğretim yılı başına kadar tüm bireylerin eğitime erişimlerinin sağlanması için gerekli çalışmaların hızla tamamlanması ve MEBBİS kurum kodlarının tanımlanması büyük önem arz etmektedir.
Ayrıca ilgi (c) Kanun Hükmünde Kararname ile de özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için okul öncesi eğitiminin zorunlu olduğu hükme bağlanmıştır. Söz konusu mevzuat hükümlerinin uygulanması ve alınması gereken tedbirlere ilişkin aşağıdaki düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Bu kapsamda;
1. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin; okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerindeki zorunlu eğitimlerinde kademeler arası geçişlerde Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda il/ ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile uygun okul/kuruma yerleştirilmesinin,
2. E-okul sistemi üzerinden kaydı yapılan özel eğitime ihtiyacı olan çocuklar için zorunlu olan okul öncesi eğitim süresinin Özel Eğitim Değerlendirme Kurul Raporu ile eylül ayı sonu esas alınarak 78 aya kadar uzatılabilmesi ve velisinin resmi başvurusu doğrultusunda il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile uygun kuruma yerleştirilmesinin,
3. E-okul sistemi üzerinden ilkokul, ortaokul ve liseye kaydı yapılan özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin Özel Eğitim Değerlendirme Kurul Raporu esas alınarak il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile uygun kuruma yerleştirilmelerinin sağlanmasının,
4. Özel eğitim okul ve kurumlan bünyesinde 0 - 36 ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan çocukların eğitim aldığı birimlerin 'Erken Çocukluk Eğitim Birimi' olarak, 37-66 ay arasındaki çocukların öğrenim gördüğü okul öncesi eğitim kurumlarının 'Özel Eğitim Anaokulu' olarak, özel eğitim okul ve kurumları bünyesinde 48-66 ay arasındaki çocuklar için açılan sınıfların ise anasınıfları olarak isimlendirilmesinin,
5. Yetersizliği olmayan bireylerle aynı programı uygulayan işitme, görme, ortopedik ve hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin öğrenim gördüğü birinci 4 yılın (1, 2, 3, 4. sınıflar) ilkokul; ikinci 4 yılın (5, 6, 7, 8. sınıflar) ortaokul, işitme ve ortopedik engellilerin öğrenim gördüğü üçüncü 4 yılın (9, 10,
11, 12. sınıflar) 'Özel Eğitim Meslek Lisesi' olarak isimlendirilmesinin,
6. Orta veya ağır düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin öğrenim gördüğü eğitim ve uygulama okulu ile otizmi olan bireylerin öğrenim gördüğü otistik çocuklar eğitim merkezlerinin 'Özel Eğitim Uygulama Merkezi' olarak isimlendirilmesi ve bu merkezlerde eğitim ve öğretim hizmetlerinin birinci 4 yılın (1,2, 3, 4. sınıflar) I. kademe; ikinci 4 yılın ise (5, 6, 7, 8. sınıflar) II. kademe olarak düzenlenmesinin,
7. Hafif düzeyde zihinsel engelli öğrenciler ile görme engelli öğrencilerin öğrenim gördüğü iş okullarının 'Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi' olarak, orta veya ağır düzeyde zihinsel engelliler ile otistik öğrencilerin öğrenim gördüğü iş eğitim merkezlerinin 'Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi' olarak isimlendirilmesinin,
8. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için her tür ve kademede yetersizlik türü, derecesi, takip edeceği program türüne göre ilkokulda 1-4, ortaokulda 5-8 ve lisede 9-12'nci sınıfları kapsayacak şekilde il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu koordinesinde özel eğitim sınıflarının açılmasının,
9. Özel eğitim okulları ile her tür ve kademede okulların bünyesinde açılan özel eğitim sınıflarında, sınıfların türüne göre genel eğitim programları ya da özel eğitim programlarının uygulanmasının,
10. Eğitim ve uygulama okulu ya da otistik çocuklar eğitim merkezini tamamlayan bireyler ile halen iş eğitim merkezine kayıtlı olan zorunlu öğrenim çağı içerisinde olan öğrencilerin Özel Eğitim İş Uygulama Merkezine kayıtlarının sağlanması,
11. Zorunlu öğrenim çağı dışına çıkan öğrenciler için Valiliklerce gerekli önlemler alınarak halk eğitim merkezleri bünyesinde kurs açılmasının,
12. Özel eğitim okul ve kurumları ile aynı programı uygulayan özel eğitim sınıflarında 1-4 (I. Kademe) ve 5-8. sınıfları (II. Kademe) tamamlayan öğrencilere tamamladıkları kademeyi belirten belge düzenlenmesinin,
13. İlköğretim ve orta öğretim kademesinde genel ve mesleki eğitim programlarını uygulayan özel eğitim okulları ile bu programları uygulayan özel eğitim sınıflarında, ilkokul ve ortaokulu tamamlayanlara belge, liseyi tamamlayanlara diploma düzenlenmesinin,
14. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için ortaöğretimin zorunlu eğitim kapsamına alınması nedeniyle evde ve hastanede eğitim hizmetinin bu kademede de verilmesinin, hastane ilköğretim okulu olarak sürdürülen eğitim ve öğretim hizmetlerinin ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde de 'Hastane Sınıfı' olarak düzenlenmesinin,
15. Okul/kurumlardaki öğrenci sayıları, özellikleri ve bu kurumlarda tam gün eğitim yapılması esası dikkate alınarak fiziki şartları uygun durumda olan özel eğitim kurumlarının ilkokul, ortaokul ve lise kademesinde bağımsız okullar olarak düzenlenmesi; bağımsız olarak düzenlenemeyecek okul/kurumlarda öğrencilerin yaş seviyeleri dikkate alınarak okul giriş çıkış kapıları ile yemekhane, spor salonu, bahçe gibi ortak kullanım alanlarının imkânlar dâhilinde planlanmasının,
16. Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okullara erişiminin sağlanması amacıyla yapılan taşımalı eğitime devam edilmesinin,
17. Yukarıda isimlendirilen okul ve kurumların MEBBİS ve Maliye Birim Kodlarının yeniden düzenlenmesinin,
uygun olacağı düşünülmektedir.