Evde Bakım Maaşı Kabul Edilmesi/Edilmemesi Durumunda Yapılanlar

gülümse_hayata

Üye
Üye
Katılım
Kas 9, 2010
Mesajlar
16,299
Tepkime Puanı
15
Puanları
0
Yaş
49
Bir çok kişi evde bakım maaşı kriterlerini bilir durumdadır. Bu yazımızdada bu kriterlerden bahsetmek yerine kabul edilen yada edilmeyen evde bakım maaşı süreci nasıl işler? Nelere dikkat edilmelidir? Nasıl bir yol izlenmelidir? Evde bakım maaşın da bildirim zorunluluğu hangi hallerde şarttır? Tüm bu soruların yanıtı ve dahası sizler için hazırlamış olduğum yazımda mevcuttur.


71399.jpg



İnceleme sırasında yalan ve yanlış beyanda bulunulduğu tespit edilirse nasıl bir işlem yapılır?



Geliri hakkında yalan veya yanlış beyanda bulunan veya sahte belge veren veya gelirini saklayan kişi ile geliri hakkındaki değişikliği süresinde bildirmeyenler hakkında gerekli yasal işlem yapılır.



Başvurusu kabul edilmeyen engelliler için yapılacak işlemler ve itiraz süresi nedir?



Eğer başvurunuz kabul edilmezse mutlaka yazılı cevap isteyiniz. Aksi halde olumsuz sonuca itiraz şansınız olmayacaktır. İl müdürlükleri, engellinin veya yasal temsilcisinin talebinin olumsuz değerlendirildiği, engelliye veya yasal temsilcisine 30 gün içinde yazılı olarak bildirilir.

Engelli veya yasal temsilcisi tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde bakım raporuna itiraz edebilir.

İtiraz talebi il müdürlüğünce değerlendirilir, gerek görülmesi hâlinde yeniden bakım raporu hazırlanması için farklı personelden oluşan bakım hizmetleri değerlendirme heyeti görevlendirilerek işlem yapılır. Yapılacak itirazlarda ikinci Bakım Hizmetleri Değerlendirme Heyetinin verdiği karar nihai karardır. İtiraz konusu sağlık kurulu raporu kaynaklı ise il müdürlüğü durumu il sağlık müdürlüğüne bildirerek Engellilik Ölçütü, Sınıflandırması ve Engellilere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmeliğe göre işlem yapılmasını ister. İl müdürlüğü yeni sağlık kurulu raporu doğrultusunda gerekli işlemi yapar.



Başvurusu kabul edilen engelliler için yapılacak işlemler nelerdir?



Bakım raporu ve istenmiş tüm belgeleri içeren dosya oluşturulur. Evde bakım maaşının yatırılacağı banka hesabının açılması istenir. Genellikle Ziraat Bankasından hesap açılması istenecektir. Eğer başka bir bankada hesap açtırmak istersiniz bunu yetkilere bildirmeniz gerekir.



Evde bakım maaşı bağlanan engellilerin durumlarının takibi nasıl yapılır?



Sosyal Hizmetler Müdürlüklerince görevlendirilen yetkililer yılda en az bir kez veya ihtiyaç duyulduğu zaman bakım hizmetini verecek kişiye, bakım hizmetinin verilmesinde uygulanacak usul ve esaslar dâhilinde rehberlik eder ve bakım hizmetinin bireysel bakım planı doğrultusunda verilip

verilmediğini inceler, bakmakla yükümlü olduğu birey sayısında değişiklik olup olmadığını gözlemler ve gelirlerinde değişiklik olup olmadığı hakkında bilgi alır.

Tespitlerine, gözlemlerine ve aldığı bilgilere ilişkin rapor hazırlayarak il müdürlüğüne bildirir. İl müdürlüğü rapora göre işlem yapar.

Yetkililerin eve gelmesi sırasında evde bulunulmaması halinde yaşanacak mağduriyetin önlenmesi için; eğer engelli bireyin özel eğitime götürülmesi gerekiyorsa ya da hastaneye gitmesi gerekiyorsa ziyarette bulunan yetkililere bunu ispat etmeniz gerekecektir. Bir sonraki ziyaret planlamasını yetkililer ile görüşerek planlayabilirsiniz. Bakım verilen kişinin yalnız olması, bakım veren kişinin evde olmaması halinde bakım maaşının kesilmesi yönünde görüş bildirilebileceği bilinmelidir. Bu nedenle yetkililerle iletişim halinde olunuz.



Bildirim zorunluluğu olan konular nelerdir?



Bakım maaşı bağlanması için sizden ne gibi şartlar istenmişse bu şartların değişmesi halinde değişen her konuyu Sosyal Hizmetler İl Müdürlüklerine bildirmek zorunludur. Bu konular şunlardır:



1. Bakmakla yükümlü birey sayısındaki değişiklikler bir ay içinde bildirilmelidir (birey sayısındaki azalış ve artış). Birey sayısındaki azalış ile kişi başına düşen gelir artacağından hem maaş kesilecek hem de artışın tespit edildiği tarihten itibaren ödenen maaşlar yasal faiziyle geri istenecektir.



2. Engellinin ve bireylerin gelirlerindeki değişiklikler bir ay içinde bildirilmelidir (hanede bir kişinin işe başlaması ya da maaşa gelen zam gibi gelir artışı). Aksi takdirde hem maaş kesilecek hem de artışın tespit edildiği tarihten itibaren ödenen maaşlar yasal faiziyle geri istenecektir.



3. Bakım hizmeti alan engelli bireyin vefatı halinde en geç on beş gün içinde bildirimde bulunulur. Aksi takdirde sorumlular hakkında hukuki veya idari işlem yapılır.



4. Engelli bireyin ikametgâh adresinin değişmesi hâlinde akrabası tarafından en geç on beş gün içinde il müdürlüğüne bildirilmesi zorunludur. Aksi takdirde sorumlular hakkında hukuki ve idari işlem yapılır.



5. Bakıcı değişikliği de bildirimi zorunlu durumlardandır. Bakıcı değişikliğini de 15 gün içinde bildirmelisiniz. Aksi takdirde hem maaş kesilecek hem de artışın tespit edildiği tarihten itibaren ödenen maaşlar yasal faiziyle geri istenecektir.



6. Engelli sağlık raporu bir ya da iki yıllık ise; süresi bitmeden yenilenmeli ve yeni rapor yetkililere verilmelidir. Aksi takdirde rapor bitiminde maaş kesilecek, yeniden bağlanması için yeni bir başvuru gerekebilecektir.



Evde bakım maaşı için engelli birey ile bakıcısı aynı evde oturmalı mıdır?



Bakıma ihtiyacı olan engelli ile akrabanın aynı adreste ikamet etmesi esastır. Ancak, bakıma ihtiyacı olan engelliye bakacak başka kişinin bulunamaması durumunda bakım hizmetleri değerlendirme heyetinin de bakım hizmetinin verilmesinde sorun veya yetersizlik olmayacağına kanaat getirmesi şartıyla, bakım hizmeti her gün rahatlıkla gelinip gidilebilecek yakınlıktaki farklı adresteki akraba tarafından da verilebilir. Bu durumda, bakıma ihtiyacı olan engellinin yirmi dört saat içindeki tüm bakım ihtiyacının giderilmesi ve fiilen en az sekiz saat bakıma ihtiyacı olan engelli ile birlikte olunması ve bakım raporunda sekiz saatten az olmamak üzere kaç saat birlikte olunacağının belirtilmesi gereklidir.



Bakım hizmetlerinin engellinin akrabası veya bakıcı personel tarafından ikametgâhında verilmesi ifadesinde ne anlaşılmalıdır?



Bakıma ihtiyacı olan engellinin veya yasal temsilcisinin talep etmesi hâlinde, bakım hizmeti Genel Müdürlüğün denetim ve rehberliğinde bakıma ihtiyacı olan engellinin akrabası veya bakıcı personel tarafından engellinin veya akrabasının ikametgâhında verilebilir.

Bu durumda engellilere sunulan bakım hizmeti ücreti, engellinin akrabasına veya bakıcı personeli istihdam eden bakım merkezine il müdürlüğü tarafından aylık olarak ödenir.



Aynı evde bir bakıcı birden fazla engelli birey için bakıcılık yapabilir mi?



Bir akraba, bakıma ihtiyacı olan bir engelliye veya bakmakla yükümlü olunan bireyler tanımındaki aynı evde yaşayan bakıma ihtiyacı olan iki engelliye bakım hizmeti verebilir. Bu durumda her bir engelli birey için ayrı maaş ödemesi alır.



Engelli Bireyin Bakım Verecek Bir Akrabası Yoksa Ne Olacak?



Engelli birey herhangi bir kurumda bakılmak istemeyebilir. Bu durumda eğer bakım verecek bir akrabası da yoksa engelli birey kendisine bir vasi atar. Vasisinin bakım hizmetini vermeyi talep etmesi ve bakım hizmetleri değerlendirme heyetinin uygun görmesi şartıyla, vasi bu Yönetmelikteki esaslar dâhilinde akraba kabul edilerek bakıma ihtiyacı olan engelliye bakım hizmeti verebilir ve bu hizmet karşılığında bakım ücreti alabilir.
 
Tekerlekli Sandalye
Üst