Göreve yeni başlayan memurların maaşı ve önemli bir hatırlatma.!

  • Konuyu başlatan Fırtına
  • Başlangıç tarihi
F

Fırtına

Guest
KPSS sonuçlarına göre yeni atanan memurlara faydalı olacağını düşünerek bu yazımızda göreve yeni başlayan memurların örneklerle maaşının nasıl hesaplandığını ve 15.10.2008 tarihinden önce göreve başlayanlarla aralarında maaş farkı olup olmadığını açıklamaya çalışacağız.

15.10.2008 tarihinden sonra göreve başlayan memurlar 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'na tâbi olacaklar ve sigorta kesintileri bu Kanun hükümlerine göre yapılacaktır. Dolayısıyla 5434 sayılı Kanun'a tâbi olarak çalışan memurla 5510 sayılı Kanun'a tâbi memur maaşı arasında kesintiden dolayı fark oluşmaktadır. Maaş farkının artışında özel hizmet tazminatı önemli rol oynamaktadır.

5510 sayılı Kanun'a tâbi olan memur unvanlı bir personelin maaşı;

Gösterge: 620 x 0,06446 = 39,9,

Taban aylık: 1000 x 0,86251 = 862,51,

Yan ödeme: 500 x 0,02044 = 10,22,

Özel Hizmet Tazminatı: % 48 = 9500 x 0,06446 x % 48= 293,94

Denge Tazminatı: % 51 (Eğer kurumlarınca farklı bir ek ödeme alınmıyorsa) = 9500 x 0,06446 x % 5 = 312,3,

Asgari Geçim İndirimi (Bekarlar için): 59,74,

Sigorta Kesintileri;

GSS Primi Şahıs % 5 (Gösterge + Taban Aylık + Özel Hizmet Tazminatı) = 39,9 + 862,51 + 293,94 = 1.196,35 x % 5 = 59,8,

Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Sigortaları Oranı % 9 (Gösterge + Taban Aylık + Özel Hizmet Tazminatı) = 39,9 + 862,51 + 293,94 = 1.196,35 x % 9 = 107,67,

Toplam Sigorta Kesintisi = 167,74,

Gelir vergisi kesintileri;


(Gösterge + Taban Aylık + Yan Ödeme) – (Sigorta Kesintisi toplamı) x % 15 = (39,9 + 862,51 + 10,22) - (167, 74) = 912,63 – 167,74 = 744,89 x % 15 = 111,73,

Damga vergisi kesintisi;


(Gösterge + Taban Aylık + Yan Ödeme + Özel Hizmet Tazminatı + Ek Ödeme Tutarı) x 0,0066 = 1.518,87 x 0,0066 = 10,02,

Ele geçen net tutar;


1518,87 – (167,74 + 111,73 + 10,02) = 1518,87 – 289,49 = 1229,38 + 59,74 = 1.289,12,

5434 sayılı Kanun'a tabi olan memurun maaşı;


Gösterge: 620 x 0,06446 = 39,9,

Taban aylık: 1000 x 0,86251 = 862,51,

Yan ödeme: 500 x 0,02044 = 10,22,

Özel Hizmet Tazminatı: % 48 = 9500 x 0,06446 x % 48 = 293,94,

Denge Tazminatı: % 51 ( Eğer kurumlarınca farklı bir ek ödeme alınmıyorsa) = 9500 x 0,06446 x % 51= 312,3,

Asgari Geçim İndirimi (Bekarlar için): 59,74,

Emekli Sandığı Kesintileri;


(Gösterge + Taban Aylık + E.Y.D.M.M. x % 40) = (39,9 + 862,51 + 244,9) x % 16 = 1.147,31 x % 16 = 183,5,

Gelir vergisi kesintileri;


(Gösterge + Taban Aylık + Yan Ödeme) – (Emekli Sandığı Kesintisi toplamı) x % 15 = (39,9 + 862,51 + 10,22) - (183,5) = 912,63 – 183,5 = 729,13 x % 15 = 109,36,

Damga vergisi kesintisi;

(Gösterge + Taban Aylık + Yan Ödeme + Özel Hizmet Tazminatı + Ek Ödeme Tutarı) x 0,0066 = 1.518,87 x 0,0066 = 10,02,

Ele geçen net tutar;


1518,87 – (183,5 + 109,36 + 10,02) = 1518,87 – 302,88 = 1215,99 + 59,74 = 1.275,73,

Sonuç olarak 5510 sayılı Kanun'a tâbi olan memurların 5434 sayılı Kanun'a tâbi olanlardan daha avantajlı olduğunu söyleyebiliriz. Yanlış anlaşılmasın bu durum sadece memur unvanlılar için geçerlidir. Burada yer alan örnek maaş hesaplaması ve karşılaştırmasına göre her unvan için hesaplama ve karşılaştırma yapılabilir. Maaşlarında düşme olanları görmek isteyenler bu köşede yayımlanan "5510 sayılı Kanun'la kariyer uzman yardımcılarının maaşı düştü mü?" başlıklı yazımızı okuyabilirler. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli husus özel hizmet tazminatı oranı yüksek olan personelin maaşında düşme olduğu, düşük olan personelinse maaşında yükselme olduğunun bilinmesidir. Çünkü, 5510 sayılı Kanun'a göre özel hizmet tazminatından ve denetim tazminatından sigorta primi kesintisi yapılmaktadır. 5510 sayılı Kanun'a tâbi personelin makam tazminatlı bir göreve atanması halinde ise kesintisi fazla olacağı için 5434 sayılı Kanun'a tâbi çalışan personele göre daha az maaş alacaktır.


Ahmet Ünlü
 
Tekerlekli Sandalye
Üst