Hiperaktivite, erkek çocuklarda kız çocuklara oranla daha sık görülür.!

F

Fırtına

Guest
Hiperaktivite, erkek çocuklarda kız çocuklara oranla daha sık görülür. Hiperaktif çocuklar yerinde duramaz, sık sık hareket etme ihtiyacı duyarlar. Başladıkları işi bitirmekte zorlanır, dikkatini uzun süre toplayamazlar,düzensiz ve dağınık olurlar. Bazı çocuklarda yaramazlık, haylazlık diyebileceğimiz tavırlar görülebilir. Örneğin; bir işin tehlikesini düşünmeden yapma, eşyaların üstünden atlama, sürekli koşuşturma halleri, konuşulanı veya kendisine yapılan uyarıları dinlememe ve benzeri. Bu çocuklar sabırsız olur, özellikle grup etkinliklerine uymakta zorlanırlar, kurallara uymak istemezler.

Hiperaktif çocuklar okul öncesi dönemde sınıf içinde zıplar, atlar, yerinde duramaz, sürekli konuşur, mızmızlanır, bir şeyler isterler ve istedikleri şeyi tuttururlar. Oyunlarda ve etkinliklerde ilgileri kısadır, dikkat dağınıklığı yaşarlar. Eşyalarını paylaşmak istemezler, aşırı tepkili davranışlar gösterebilirler.

Bu çocuklarda genel olarak okul döneminde sınıfa uyum sağlamada başarısızlık görülür. Kendilerini disipline etmekte zorlandıklarından sınıf içi kurallara uymakta zorluk çekerler. Öğretmenleri ve çevresi tarafından sık sık uyarılırlar. Dikkatleri çabuk dağıldığından ilgilerini sürekli bir şeyin üzerinde odaklayamazlar. Sınıftaki diğer arkadaşları ile iletişim kurarken sorunlar yaşar, kendilerine verilen görevi yerine getirmek istemezler.

Hiperaktif çocuklara olumlu davranışlar kazandırabilmek, hareketlerini kontrol altına alabilmek için öncelikle ondan isteklerinizi çok anlaşılabilir ve net şekilde söylemeniz gerekir. Konuşurken onun seviyesine inerek göz teması kurabilirsiniz. Olumlu davranışlar yaptığında ya da verilen sorumluluğu yerine getirdiğinde onu övücü sözler kullanın. Çocuğu sürekli uyarmak olumsuz hareketin pekiştirilmesini sağlar, bu yüzden her defasında onu uyarmayın. Dikkat çekmek için yaptığı bazı olumsuz davranışları görmezden gelin, bunu alışkanlık olarak kullanmasına izin vermeyin.

Eğer tüm istediklerini bu şekilde karşılamaya başlarsa çocuk bunu alışkanlık haline getirir, sizi kullanmaya başlar. Öncelikle ona karşı tutumlarınızda kesin ve net olmalısınız. Kurallarınızı mutlaka uygulayın, kararlı olun.. Hayır dediğiniz bir şeye daha sonra sorun yaratmasın diye evet demeyin. Olumlu ve güzel davranışlarında onu ödüllendirin ama nedenlerini açıklayın. Olumsuz davranışlarında ise kurallar koyun, yine neden kurallar koyduğunuz ve olamayacağı konusunda ona açıklama yapın.. Çocuğunuzla daha sık vakit geçirin, birlikte aktivitelere katılabilirsiniz, oyun oynayabilirsiniz. Onunla sohbet etmeye çalışın, konuşurken sade ve net olarak bir dil kullanın. Çocuğu yaptırmak istediğiniz bir şeye cesaretlendirin, ilgisinin dağılmaması için yaptığı işi zevkli hale getirmeye çalışın.!

Her şeyden önce ailelerin ve öğretmenin çok sabırlı ve anlayışlı olması gerekmektedir. Okul çağındaki çocukların ödevlerini küçük parçalara bölün, hepsini aynı anda yapmasını sağlamak çocuğu sıkar, dikkatini dağıtır ve başarısızlık duygusuna yol açar. Ders çalışırken veya etkinlik yaparken kısa molalar verin.. Bu çocuklarda küçük grup eğitimleri etkili olacaktır, birbirlerinden olumlu şeyler kazandırılması taklit yoluyla sağlanabilir. Çocuk diğer arkadaşlarının sınıf içinde yerine getirdiği kurallara zamanla alışacaktır, bunları gözlemleyerek uygulamaya başlayacaktır. Bunun dışında çocuğun enerjisini boşaltmasına imkan verilmeli, spor etkinliklerine katılabilir, kil ve hamurdan özgün çalışmalar yapmasına olanak sağlanabilir.

Aileler çocuğuna yaklaşım biçimini düzenlerken uzmanlardan yardım isteyebilir. Gerekirse doktor kontrolünde ilaç tedavisi uygulanabilir.


Gülten Yörük
 
Tekerlekli Sandalye
Üst