İlk Yapılan Lokomotifler

gülümse_hayata

Üye
Üye
Katılım
Kas 9, 2010
Mesajlar
16,299
Tepkime Puanı
15
Puanları
0
Yaş
49
Buhar ,elektrik, mazot vb. ile raylar üzerinde tekerlekleri aracılığıyla hareket eden ve arakasındaki vagonları çeken araç.

İLK BUHARLI LOKOMOTİF
İlk lokomotif 1804'de İngiliz Richard Trevithick ve Andrew Vivian tarafından bir maden işletmesinde 15 km'lik bir demir yolu üzerinde çalıştırıldı. Dişlilerle birbirlerine birleştirilmiş dört çekici tekerleği olan bu makina buharlı bir motorla çalışıyordu. 10 t gereç ile içinde 70 kişinin bulunduğu 5 vagonu çeken araç yaklaşık 8 km/s hız yapıyordu . Tekerleklerinin bandajı yivliydi. Çünkü o dönemde tekerleklerin rayı kavramasının , raya yapışmasının bandajların pürüzlü olmasından kaynaklandığına inanılıyordu. Ama daha sonra hareket ettirici ( motris) tekerleklerin demiryolu üzerindeki ağırlıklarının arttırılmasının gerektiği fark edildi. Hareket ettirici tekerlek sayısı arttıkca kavramada artıyordu . İngiliz Timothy Hackworth bu ilkeyi uygulayarak 1827'de dış biyel sistemiyle birleştirilmiş 3 dingilli bir makina yapıp çalıştırdı.

1827'de borulu kazanın Fransız Marc Seguin tarafından bulunması , ağır katarları bir dereceye kadar daha yüksek hızla çekebilen daha güçlü lokomotiflerin yapılabilmesine olanak sağladı. Böylece 1850 'de İngiliz Thomas Russell CRAMPTON'UN gerçekleştirdiği lokomotif 45/s hız yapmışken London Midland and Scottish Railway demir yolu şirketinin Pacific Mallard 'ı ozamanki dünya rekorunu kırarark 1939 da 202 km/s lik bir hıza ulaştı. Bununla birlikte o dönemdeki buharlı lokomotiflerin ortalama randumanı % 6 yı geçmiyordu ve kullanılan yakıtın iyi nitelikte olması gerekiyordu. Oysa sabit termik santraller daha kötü nitelikli kömürden hatta ticari bir değeri olmayan toz kömürden bile elektrik üretebiliyordu.

ELEKTRİKLİ ÇEKİÇ GÜCÜNE GEÇİŞ
Çeşitli nedenlerden dolayı çok kısa bir zaman içinde elektrikli çekiç gücüyle ilgilenilmeye başlandı. Önce 1842'de bir elektrikli lokomotif İskoçyalı Davidson tarafından denendi. 1880 de Alman Werner von Siemens Berlinde ilk elektrikli tramvayları hizmete koydu. 1985 de A.B.D de ilk elektrikli lokomotifler trenleri çekmeye başladı 1911 de ilk turbo elektrik motorlu lokomotif 1912 de dizel motorlu lokomotif ve 1924 de dizel elektrikli lokomotif gerçekleştirildi.

Buharlı lokomotiflerden 1950 ye kadar büyük ölçüde yararlanıldı

lokomotif-bulusu.jpg

ELEKTRİKLİ LOKOMOTİFLER
Elektrikli lokomotifler önemli bir ivmeye ve yüksek hıza ( 330 km/s in üzerinde ) ulaşılmasını sağlar. Az bakım gerektirirler uzun süreli yolculuktan sonra bile bir anda harekete geçirilebilirler. Dizel lokomotiflerin toplam randumanı yaklaşık %30 dur bunların çoğunluuğu ( dizel elektrikli lokomotifler) dizel motorlu bir üreticin verdiği doğru akımla beslenen bir çekici elektrik motoru bulunur. Orta uzaklıktaki hızlı bağlantılar için türbinli lokomotiflerin bir çok üstünlüğü vardır.
 

Ekli dosyalar

  • 1213197773eski_tren.jpg
    1213197773eski_tren.jpg
    49.3 KB · Görüntüleme: 145
Tekerlekli Sandalye
Üst