İş kaybı tazminatı hakkında gerekli olan belgeler nelerdir.?

cendere

Üye
Üye
Katılım
Haz 29, 2011
Mesajlar
7
Tepkime Puanı
0
Puanları
0
Herkese selamlar. Arkadaşlar iş kaybi tazminati hakkinda sizden bilgi istiyorum. Hangi belgeler gerekli. Mesela benim 2006 da çikardiğim rapurum %45 ve bu raporla 2007 de işe girdim fakat vergi indirimi için başvurmadim. Bir iki yi sonra vergi indirriminden faydalanmak için başvurdum ancak olumsuz sonuç aldim. şu an çaliştiğim kurum özelleşme aşamasinda yani özelleşti özelleşecek. Bu konuda lütfen yardimci olun ne yapayim ne yapmam gerekiyor nasi bir yol izleyeyim. şimdiden teşekkür ederim.......
 

Halil Yılmaz

Admin
Yönetici
Katılım
May 19, 2010
Mesajlar
14,505
Tepkime Puanı
189
Puanları
63
Yaş
50
Şöyle bir döküman buldum. Konuyla alakalı yasal mevzuat hakkında gerekli bilgiler var.

İş kaybı tazminatı’ 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun hükümleriyle düzenlenmiştir. Buna göre özelleştirilmesi, küçültülmesi veya tasfiye edilmesi nedeniyle bu kuruluşlarda iş sözleşmesine dayalı olarak ücret karşılığı çalışanlardan iş sözleşmeleri, tabi oldukları iş kanunları ve toplu iş sözleşmeleri gereğince tazminata hak kazanacak şekilde sona ermiş olanlara, kanunlardan ve yürürlükteki toplu iş sözleşmelerinden doğan tazminatları dışında ilave olarak ‘iş kaybı tazminatı’ ödenmektedir.
Diğer taraftan bu durumda olan şahısların mesleklerinin geliştirilmesine, bir meslekte yetiştirilmesine veya meslek edindirilmesine ilişkin eğitim giderleri ile yeni iş bulmalarına katkı sağlamak amacıyla yapılacak giderler de Özelleştirme Fonu’ndan karşılanıyor.
İş kaybı tazminatı ne kadardır?
4046 sayılı kanuna göre iş kaybı tazminatı, günlük asgari ücretin iki katıdır. 4046 sayılı kanunun 21. maddesi kapsamında değerlendirilen şahıslar için hizmet akdinin sona erdiği tarihten aynı işveren ile hizmet akdi kesintisiz en az 550 günden beri devam edenlere 90 gün, 1100 günden beri devam edenlere 120 gün, 1650 günden beri devam edenlere 180 gün, 2200 günden beri devam edenlere 240 gün süre ile iş kaybı tazminatı verilmektedir.
İş kaybı tazminatı ve diğer hizmetlerden yararlananların işe yerleştirilmeleri veya kendilerinin iş bulmaları halinde ödenmekte olan tazminata ve diğer hizmetlere ilişkin hakları sona ermektedir.
İş kaybı tazminatı almayı hak edenlerin bu haktan yararlanabilmeleri için hizmet akitlerinin sona erdiği tarihten itibaren 30 gün içinde Türkiye İş Kurumu’na başvurmaları gerekiyor. Hak sahipleri, başvurularını yapmalarını müteakip, gerekli inceleme 30 gün içinde sonuçlandırılarak, hak kazanımının varlığı halinde, işlemlerin sonuçlandırılmasını müteakip 10 gün içinde iş kaybı tazminatını aylık olarak almaya başlarlar.
İş kaybı tazminatı ve işsizlik
ödeneği birlikte alınabilir mi?
4046 sayılı kanuna göre, özelleştirme nedeniyle işsiz kalanlardan, iş kaybı tazminatı ve işsizlik ödeneğini birlikte almaya hak kazananlara öncelikle iş kaybı tazminatı ödenmektedir. Kanunun uygulamasını gösteren tebliğe göre de iş kaybı tazminatı için yapılan başvuru aynı zamanda işsizlik ödeneği başvurusu yerine geçmektedir.
Şöyle ki, işyerinin özelleştirilmesi sonucu işsiz kalan sigortalı en fazla 8 ay iş kaybı tazminatı alabilecek. Eğer ki şahsın son 3 yılda 1080 gün işsizlik sigortası prim ödemesi var ise bu sigortalı işsizlik ödeneğine hak kazandığı 10 aya karşılık 2 ay işsizlik ödeneği alabilecek. İş kaybı tazminatı aldığı süre mahsup edildikten sonra kalan süre için işsizlik ödeneği ödemesi yapılabilecek.
İsteğe bağlı sigortalılık ve şartları
5510 sayılı kanuna göre isteğe bağlı sigorta; şahısların isteğe bağlı prim ödemek suretiyle uzun vadeli sigorta kollarına ve genel sağlık sigortasına tabi olmalarını sağlayan sigorta koludur.
* Türkiye’de yasal olarak ikamet edenler ile Türkiye’de ikamet etmekte iken sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelerde bulunan Türk vatandaşı olmak,
* 18 yaşını tamamlamış olmak,
* 5510 sayılı kanuna tabi zorunlu sigortalı olmayı gerektirecek şekilde çalışmamak veya kanunun 4/a maddesi (eski SSK) kapsamında sigortalı olarak çalışmakla birlikte, ay içinde 30 günden az çalışmak ya da tam gün çalışmamak,
* Kendi sigortalılığı nedeniyle aylık bağlanmamış olmak,
* İsteğe bağlı talep dilekçesi/sigorta giriş bildirgesiyle Sosyal Güvenlik Kurumu’na talepte bulunmak,
* Ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçilerinden isteğe bağlı sigortalılık talebinde bulunanlardan Türkiye’de ikamet şartı aranmıyor.
İsteğe bağlı sigortalılık
başvurusu nasıl yapılır?
* İlk defa isteğe bağlı sigortalı olmak isteyenlerin, isteğe bağlı sigorta giriş bildirgesi ile ikametgahlarının bulunduğu Sosyal Güvenlik İl/Merkez Müdürlüklerine başvurmaları gerekiyor.
* Yeniden isteğe bağlı sigortalılık talebinde bulunacak sigortalıların talep dilekçesi ile müracaatları yeterlidir.
* Ay içerisinde 30 günden az çalışan ya da tam gün çalışmayan sigortalılardan isteğe bağlı sigorta giriş bildirgesi ya da talep dilekçesi ekinde ay içinde zorunlu sigortaya tabi çalışılan gün sayısının beyan edilmesi, isteğe bağlı sigortaya müracaat eden yabancı ülke vatandaşlarından ise Türkiye’de kaldıkları sürenin belgelendirilmesi gerekiyor.
* Türkiye’de ikamet etmekte iken sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelerde bulunan Türk vatandaşlarından isteğe bağlı sigortalılık talebinde bulunanlardan ilgili ülkelere Türkiye’den gittiğinin ve halen o ülkede yaşadıklarının belgelendirilmesi amacıyla pasaport suretinin ibrazı gerekir.

YAŞAR TAŞDEMİR
SGK Müfettişi
İTO Gazetesi
 
Tekerlekli Sandalye
Üst