Marmaray Toplantısından İzlenimler.!

  • Konuyu başlatan Fırtına
  • Başlangıç tarihi
F

Fırtına

Guest
images-stories-guncel-marmaray1-250x128.jpg



Herkes İçin Erişilebilir İstanbul Koordinasyon Toplantıları’nın 38’ncisi İstanbul Büyükşehir Belediyesi Zeytinburnu Sosyal Tesislerinde, “Marmaray” gündemiyle 21 Nisan 2011 tarihinde gerçekleştirildi. Marmaray Projesi hakkında Dr. Güler İlbay (Avrasyaconsult) ve Ziya Erdem (DHL) katılımcılara bilgiler aktarmışlardır.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne daha önce Marmaray Projesi’nin gündeme alınması yönünde derneğimizin ısrarlı talepleri olmuş ve proje yetkililerine erişilebilirlik ve uygulanacak standartlar hakkında bazı bilgiler aktarılmıştır.

Toplantıya derneğimizi temsilen yönetim kurulu üyeleri Cengizhan Ergül ve Hakan Özgül katıldılar. Toplantıda Marmaray projesi, engellilerin erişilebilirlikleri ve gelinen son nokta hakkında çeşitli bilgiler verildi.


images-stories-guncel-marmaray3-250x188.jpg



% 67’si biten proje özetle;

Gebze’den Halkalı’ya kadar uzanan 76 km’lik, 40 istasyonluk raylı sistemi kapsamaktadır. Boğaz geçişinde tüp geçit kullanılacaktır.

Banliyö hattında saat başı yaklaşık 75.000 kişiye hizmet vermesi planlanmakta olduğu bildirildi. Kazılıçeşme, Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar’da yeraltı istasyonlarının yapıldığı öğrenildi.


images-stories-guncel-marmaray2-250x188.jpg



Raylı sistemin genel özellikleri ve engellilerin erişilebilirlikle ilgili tedbirleri kısaca şöyledir;

3 kademeli bir istasyon modeli geliştirilmiştir; bunlar giriş, bilet ve peron katı,

Sistemin boğaz geçişi olan yerlerinde istasyonlar deniz seviyesinden - 26 metre derinlikte olacak ve Sirkeci istasyonu ise - 50 metreye tek asansörle ve seferde inilecektir,

Yenikapı istasyonunun yolcu kapasitesinin 50.000 kişi/saat, Üsküdar istasyonunun ise 30.000 kişi/saat yolcu kapasitesi olması öngörülmektedir,

Engellilerin erişilebilirlikleriyle ilgili TS 12127, TS 12186, ABD Yangın Şartnamesi ve NFB’nin (ABD kökenli bir standarttır) Acil Çıkış Standarttı kullanılmıştır,

10 adet ve toplamda uzunluğu 225 metreye ulaşacak bir araç kullanılacaktır,

Uzun olmayan yürüyüş mesafeleri yapılmıştır,

Bazı alt geçişler 24 saat açık tutulacaktır,

Uluslar arası işaretleme sistemi kullanılacak ve tabelaların yükseklikleri 2000 mm olacaktır,

Asansörler toplamda her bir istasyon için 4 adet yapılacak ve kapasiteleri kişi bakımından 17, istiap hadleri bakımından 1250 kg şeklinde düşünülmüştür,

Mevcut rampalar azami % 6 eğimle ve kaymaz malzeme ile kaplanacaktır,

Peron ile trenler arası mesafe uluslar arası standart olan 5 - 8 cm arası olacaktır,

Geçişler en az 1100 mm genişlikte olacaktır,

Işıklı ve sesli bilgi sistemi olacaktır,

Görme engelliler için ikaz bantları trenlere 1700 mm geride (farklı yüzey dokuları) olacaktır,

WC’ler TSE Standartlarına göre yapılacaktır,

Umumi telefonlardan biri alçak konumlandırılacaktır,

Acil durumlarda sistemin enerjisi kesilmeyecek ve asansörler çalışacaktır (üç yedekli sistem olacak)

Her istasyonda yangına dayanıklı asansör yapılacaktır,

Acil durumlarda 4 dakikada istasyon, 6 dakikada peron katından boşaltma hedeflenmektedir,

Zemin malzemesi kaymaz yapıda olacaktır,

Çalışmalar antik kalıntılar sebebiyle gecikmiştir (38 eski gemi bulunmuştur)

7 istasyon diğer sistemlere entegre olması için (Anadolu’dan ya da Avrupa’dan gelen trenlere) transfer noktaları oluşturulacaktır,

Tesislerin etrafları erişilebilir halde olacaktır,

Ekim 2013’de sistemin tüp geçiş olan kısmı tamamlanmış olacaktır,

Banliyö hattı (Sirkeci - Halkalı ve Haydarpaşa - Gebze) ise ihalesi 28 Şubat 2011’de yapılmış olup ne zaman bitirileceği henüz öngörülememektedir,

Engelli STK temsilcilerinden oluşan bir grup heyet 15 Mayıs’tan sonraki bir tarihte yerinde incelemelerde bulunacaktır,

Yapılan açıklamalarda ise tüm sistemin engellilerin ve diğer fiziksel dezavantajlı grupların erişilebilirliğine uygun hale getirileceği ifade edilmiştir. Toplantıya derneğimizi temsilen katılan yönetim kurulu üyeleri Cengizhan Ergül ve Hakan Özgül sistemin kontrol formlarını STK’lar ile paylaşılmasını, acil sağlık hizmetlerinin istasyonlarda bulunmasını, İ.E.T.T.’nin ve diğer sistemlerin yapılarına entegre olmasını talep etmişlerdir.

Daha önce de Metrobüs gibi sistemlerin engellilerin ve diğer fiziksel dezavantajlı grupların erişilebilirliğine uygun hale getirileceği ifade edilmişse de aksi yönde uygulamaların yaşandığına dikkat çekilmiş ve yeniden bir hayal kırıklığına uğranılmaması gerektiği ısrarla bildirilmiştir. Zira 2005 senesinde çıkan ve toplumda Özürlüler Yasası diye anılan kanunda her türlü toplu taşıma araçlarının 2012 senesine kadar engellilerin ve diğer fiziksel dezavantajlı grupların erişilebilirliğine uygun hale getirilmesi zorunludur. Öte yandan 2005 senesinden sonra yapılacak olan imalatlarda ise zaten bu standartlara uyulması ise başka bir zorunluluktur. STK temsilcileri proje ekibine güvendiklerini ancak geçmişteki tecrübelerin tekerrür etmemesi talep edilmiştir.


Hakan Özgül


kasder.org.tr
 
Tekerlekli Sandalye
Üst