Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer 'Özel Eğitim'i Anlattı

gülümse_hayata

Üye
Üye
Katılım
Kas 9, 2010
Mesajlar
16,299
Tepkime Puanı
15
Puanları
0
Yaş
49
Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Milli Eğitim Bakanlığı'nın 2013 yılı bütçe sunuş konuşmasını yaptı. 131.kez Okundu


Bakanlığımız Stratejik Planında toplumun değişen ve çeşitlenen eğitim taleplerinin karşılanması, eğitim sistemimizin daha da gelişmesi, özel öğretimin eğitim sistemi içerisindeki payının artırılması, özel sektörün finansal gücünün eğitim yatırımlarına dönüştürülmesi amaçlanmaktadır. Hükümet olarak bu yönde özendirici tedbir ve teşvikler sağlanmaya devam edilecektir

Bakanlığımız Stratejik Planında, 2014 yılı sonuna kadar özel sektörün finansal gücünden faydalanmak üzere özel öğretim kurumlarının eğitim sistemi içindeki payının okul sayısına göre %9'a, öğrenci sayısına göre de %5'e çıkarılması hedeflenmektedir.

İzlenen politikalar doğrultusunda son yıllarda özel dershane sayılarında bir azalma eğilimi görülmektedir. 2008-2009 eğitim öğretim yılında açık olan toplam dershane sayısı 4.262'ye ulaşmışken, 1 Kasım 2012 tarihi itibarıyla bu sayı 3.896'ya düşmüştür.

5378 sayılı Kanun gereğince görme, ortopedik, işitme, dil-konuşma, ses bozukluğu, zihinsel ve ruhsal özürlü çocuklardan özel eğitim değerlendirme kurulları tarafından özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine devam etmeleri uygun görülenlerin eğitim giderleri sosyal güvencesi olsun olmasın her yıl bütçede belirlenen miktar 1 Haziran 2006 tarihinden itibaren Bakanlığımız bütçesine konulan ödenekten karşılanmaktadır.

ADLKTDBVDEFHWORVFVAY42576084_istatistik.JPG


Özel eğitim okulları ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinin destek eğitim birimlerine devam eden özürlü her bireye aylık 508,68 TL ödeme yapılmaktadır. 2006 yılında başlatılan bu uygulama ile bugüne kadar toplam 5.574.398.965 TL ödeme yapılmıştır.





İnsan hakları ve sosyal devlet anlayışı çerçevelerinde engel durumu olan veya üstün yetenekli olup özel eğitime ihtiyacı olan vatandaşlarımızın kaliteli eğitim hakkının güvence altına alınması öncelikli hedefimizdir. Engelli ve üstün yeteneklilerin eğitiminde kanıta dayalı yöntemler esas alınarak eğitim yöntemleri ve araç ve gereçleri çeşitlendirilmekte, bireysel ihtiyaçlara ve özel eğitim ihtiyacı olan bireyin güçlü yönleri de gözetilerek gerekli uygulamalar teşvik edilmektedir.

Başarıyla uygulanan eğitimde kaynaştırma ve bütünleştirme çalışmalarının daha yeterli düzeyde olması için gerekli düzenlemeler yapılmaya devam edilecektir.

Hükümetimiz döneminde AB mevzuatına uyum çalışmaları kapsamında ilk kez engelli bireylere yönelik 5378 sayılı Özürlüler ve Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun çıkarılarak ülkemizdeki engelli bireylere AB ülkelerindeki engelli bireylere tanınan tüm haklara ve eğitim imkânlarına sahip olmaları sağlanmıştır.

Özürlü bireyin bulunduğu her ev bir okula dönüştürülerek özründen dolayı (cam, kas hastalığı, lösemi, uzun süreli yatalak olanlar) zorunlu öğrenim çağında olup okula gidemeyenlere evde eğitim hizmeti 2007 yılından itibaren verilmeye başlanmıştır.

• 2007-2008 eğitim öğretim yılında 176,

• 2008-2009 eğitim öğretim yılında 1.004,

• 2009-2010 eğitim öğretim yılında 1.477,

• 2010-2011 eğitim öğretim yılında 1.582,

• 2011-2012 eğitim öğretim yılında 1.962 öğrenci evde eğitim hizmetinden yararlandırılmıştır.

Hastalığından dolayı okula gidemeyen ve hastanelerde yatarak tedavi olan çocuklara hastaneler bünyesinde açılan hastane ilköğretim okullarında eğitim verilmekte olup, 2011-2012 eğitim öğretim yılında 53 hastane ilköğretim okulunda eğitim verilmiştir.

Toplumda birlikte yaşayan normal ve engelli bireylerin etkileşim yoluyla edinebilecekleri olumlu davranış kazanmalarına yardımcı olmak ve normal bireylere toplumda engelli bireylerin de bulunduğu bilincinin aşılanması, onlarla birlikte yaşamanın kaçınılmaz olduğu esasının benimsetilmesi, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı ortamda eğitimlerini sürdürmeleri amacıyla kaynaştırma eğitimi uygulanmaktadır. Bu kapsamda 2011-2012 eğitim öğretim yılında ilköğretimde 137.893 ve ortaöğretimde 10.860 öğrenciye ulaşılmıştır.

Özel eğitime ihtiyacı olan ve ayrı bir sınıfta eğitim almaları uygun bulunan bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile bir arada eğitim görmeleri amacıyla her tür ve kademedeki resmî ve özel okul ve kurumlarda açılan özel eğitim sınıflarında 2009-2010 eğitim öğretim yılında 18.576 olan öğrenci sayısı, %12 artışla 2011-2012 eğitim öğretim yılında 20.958'e ulaşmıştır.

2011-2012 eğitim öğretim yılında toplam 169.711 öğrenci özel eğitim ve kaynaştırma sınıflarında eğitim uygulamalarına devam etmektedir. Ayrıca kaynaştırma eğitimi uygulamalarındaki sorunları en aza indirmek, uygulamada karşılaşılan sorunlara çözüm üretmek ve öğretmen, yönetici ve ailelerin sorularına cevap verilmesi amacıyla "Okullarımızda Neden, Niçin, Nasıl Kaynaştırma Yönetici - Öğretmen - Aile Kılavuzu" hazırlanarak illere dağıtımı yapılmış ve Bakanlığımız web sitesinde de herkesin ulaşabilmesi için söz konusu kılavuz yayınlanmıştır.



Ülkemizdeki özel eğitim hizmetlerinin daha çok geliştirilebilmesi ve yaygınlaştırılması için okul öncesi, ilköğretim ile meslekî ve teknik okullardaki engelli bireylerin toplumla bütünleşebilmelerine katkıda bulunmak amacıyla Avrupa Birliği finansal hibe desteği ile yürütülen "Özel Eğitimin Güçlendirilmesi Projesi" 16 Mart 2011'de başlatılmıştır. Bu proje 7 milyon Avro olup 1 milyon Avrosu özel eğitim ekipman ve materyali satın alınmasına ayrılmıştır.

Bu kapsamda, 10 pilot ilde bulunan 20 pilot okula eğitimi destekleyici özel eğitim ekipmanları satın alınarak gönderilmiş, rehberlik ve araştırma merkezlerinde kullanılmak üzere 3 adet psikolojik ölçme aracı satın alınmıştır.



Tablo 7- Yıllar Bazında Taşınan Engelli Öğrenci Sayıları

Eğitim Öğretim Yılı


Evinden Okuluna Taşınan Engelli Öğrenci Sayısı


Ödenen Kaynak (TL)

2004-2005


6.901


1.929.000

2005-2006


16.171


9.680.000

2006-2007


21.813


18.900.000

2007-2008


24.314


27.375.000

2008-2009


27.145


34.856.000

2009-2010


31.982


43.641.000

2010-2011


36.245


56.262.000

2011-2012


41.088


70.053.000

Toplam





262.696.000

Diğer taraftan, özel eğitime ihtiyacı olan çocuklarımızın eğitimlerine sorunsuz ulaşabilmesi ve tamamının eğitim öğretim veren okul ve kurumlarımıza erişimini sağlamak amacıyla Başbakanlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Fonundan sağlanan kaynakla 2004 yılının ikinci eğitim öğretim döneminde sadece zihinsel engelli öğrencilerimiz için başlatılan "Özel Eğitime İhtiyacı Olan Öğrencilerin Okullara ve Kurumlara Erişiminin Ücretsiz Sağlanması Projesi" 2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren tüm engelli öğrencileri kapsayacak şekilde yaygınlaştırılmıştır.

2012-2013 eğitim öğretim yılında 45.000 engelli öğrencinin evinden alınıp okullarına ücretsiz taşınması planlanmış olup, 2012 Eylül-Aralık dönemi için Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonundan 35 milyon TL tahsis edilmiştir.

Eğitim Öğretim Materyallerine Yönelik Çalışmalar

2012-2013 eğitim öğretim yılı için özel eğitim uygulama merkezlerinde ve özel eğitim sınıflarında öğrenim gören zihinsel yetersizliği olan öğrenciler için 7 alanda 12 ders kitabından 246.000 adet, özel eğitim mesleki eğitim merkezlerinde öğrenim gören zihinsel yetersizliği olan öğrenciler için 4 alanda 6 kitaptan 45.000 adet ders kitabı basılarak öğrencilere ücretsiz ders kitabı dağıtımı kapsamında dağıtılmıştır.

Görme engelli öğrencilerimiz için Braille kabartma yazı ile basılmakta olan ders kitapları ücretsiz olarak dağıtılmaktadır. 2011-2012 eğitim öğretim yılında ilköğretim kademesinde 2.131 ve orta öğretim kademesinde 1.157 öğrenci olmak üzere toplam 3.288 öğrenci için Braille ders kitabı basılmış ve öğrencilere ücretsiz dağıtımı yapılmıştır.

2012-2013 eğitim öğretim yılında ise ilköğretim kademesinde 21 .625 ve orta öğretim kademesinde 6.636 olmak üzere 2.570 öğrenci için toplam 28.261 adet Braille kitap basılmış ve öğrencilere ücretsiz dağıtımı yapılmıştır. Ayrıca sadece görme engelli öğrencilerimiz için değil 2012*2013 eğitim öğretim yılında görevli 266 görme engelli öğretmen için Braille yazı ile ders kitabı basılmış ve öğretmenlere ücretsiz olarak verilmiştir.

İşitme engelliler ilköğretim okullarında, özel eğitim sınıfları veya kaynaştırma yoluyla eğitim alan işitme engelli öğrencilerimiz için 2012*2013 eğitim öğretim yılında okutulmak üzere 3.680 adet Türkçe, matematik, okuma-yazma alanında yardımcı ders kitabının basımı ve dağıtımı yapılmıştır.

Türkiye'de işitme yetersizliğinden etkilenmiş bireylerin kullanmakta olduğu işaret dilinde standart sembollerin oluşturulması amacıyla ilk defa Türk İşaret Dili Sözlüğü hazırlanmıştır.

Sözlüğün gelen görüş ve öneriler doğrultusunda revize edilmesi amacıyla 5.000 adet basımı yapılarak ilgili okul ve kurumlara gönderilmiştir. Hazırlanan sözlük kapsamında işaret dili kullanımına yönelik 81 kişiye eğitici eğitimi verilmiştir.

Görme engelli bireylerin Braille alfabesi ile okuma yazma öğrenimini kolaylaştırmak amacıyla öğretmenlere yönelik "Görme Engelliler Okuma Yazma Kılavuzu" hazırlanması ve özel eğitim okul ve kurumlarında kullanılabilecek eğitim materyalleri ve standartlarının belirlenmesine yönelik çalışmalara ilgili kurum ve kuruluşların işbirliği ile devam edilmektedir.

1.2.4.2. Üstün Yetenekli Çocuklar

Zeka, akademik başarı, liderlik, yaratıcılık, sanat ve spor alanlarında yaşıtlarına göre farklılık gösteren üstün yetenekli çocukların eğitim öğretimine, insanlığa yaptığı katkılar nedeniyle dünyadan pek çok ülkede büyük önem verilmektedir. Ülke nüfusunun yaklaşık %3'ünü oluşturan bu insan kaynağının etkin kullanımı ülkelerin gelişmesi ile bilimsel ve teknolojik yönden güçlenmesine önemli katkılar sağlamaktadır.

Hali hazırda ülkemizdeki üstün yetenekli bireylerin eğitimleri temel eğitim ve ortaöğretim kurumlarına devam eden üstün yetenekli çocukların örgün eğitimlerinin yanı sıra, yetenek alanlarına uygun destek eğitim almalarını sağlamak amacıyla açılan Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) vasıtasıyla yürütülmektedir. 22.10.2012 tarihi itibarıyla 60 ilde 66 adet BİLSEM bulunmaktadır. Bu kurumlara yaklaşık olarak 11.000 öğrenci devam etmektedir.

Bakanlığımız koordinasyonunda, YÖK, Kalkınma Bakanlığı ve TÜBİTAK'ın katılımı ile "Üstün Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı 2009-2013"ün hazırlanması kararı 5 Ağustos 2009 tarihli ve 27310 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.

Bu konuda, 13 Mart 2012 tarihli ve 28232 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan "Üstün Yetenekli Çocukların Keşfi, Eğitimleriyle İlgili Sorunların Tespiti ve Ülkemizin Gelişimine Katkı Sağlayacak Etkin İstihdamlarının Sağlanması Amacıyla Bir Meclis Araştırma Komisyonu Kurulmasına İlişkin Karar" gereği kurulan Komisyon 5 Nisan 2012 tarihinde çalışmalarına başlamış ve çalışmalarını 5 Kasım 2012 tarihinde tamamlamıştır.

Bu Komisyonun raporu doğrultusunda Bakanlığımızın hazırlayacağı "Üstün Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı 2012-2016" Bilim Teknoloji Yüksek Kurulunun (BTYK) 25. toplantısında görüşüldükten sonra uygulamaya konulacaktır.

1.2.4.3. Rehberlik Hizmetleri

10-19 yaş grubu içerisinde yer alan çocuk ve gençlerin iletişim kurma, kendini ifade etme, uzlaşma, stresle baş etme, haklarını bilme ve geleceğini planlayabilme becerilerini güçlendirmek için "Yaşam Becerileri Eğitimi Programı" geliştirilmiştir. Bugüne kadar 230 akran eğitimcisi ve 115 akran eğitimcisi danışmanı yetiştirilmiştir. Yetiştirilen etkin akran eğitimcilerimiz yaklaşık 9.400 çocuk ve ergene eğitim vermiştir.

7-19 yaşları arasında çocuğu bulunan ailelere çocukları ile iletişim kurmalarına yardımcı olacak 7-19 Yaş Aile Eğitimi Programı uygulamaları devam etmektedir. Bu kapsamda ebeveynlerin çocuk yetiştirme, iletişim ve sorun çözme konularında gerekli becerileri kazanmaları amaçlanmıştır. Bu maksatla Bakanlığımız 7.000 rehber öğretmen vasıtasıyla yaklaşık 350.000 aileye eğitim vermiştir.

Çocuk ve gençlerimizin korunması amacıyla bütün illerde Eğitim Ortamlarında Şiddetin Önlenmesi Eylem Planı uygulanmaktadır. 2011*2012 eğitim öğretim yılında ülke genelinde illerde madde kullanımı, madde bağımlılığı, zararlı alışkanlıklar, çocukları zararlı alışkanlıklardan korumada ailenin önemi, madde kullanan çocuklara yönelik sağlık tedbirinin alınması, çocuk ve gençlerin her türlü riskten korunması, güvenli okul, risk faktörleri ve Çocuk Koruma Kanunu uygulamaları konusunda öğretmenlere, ailelere ve okul yönetimlerine seminerler verilmiştir.

Van'da meydana gelen deprem felaketi sonrasında yaşanan travmanın çocuklarımız, ebeveynleri ve öğretmenlerimiz üzerinde doğurduğu olumsuz etkileri azaltmak ve stres tepkilerini normalleştirmek için psiko-sosyal destek sağlamak amacıyla Kasım 2011 ve Haziran 2012 tarihleri arasında Van ili ve ilçelerinde farklı alanlarda psiko-sosyal çalışmalar gerçekleştirilmiştir.

Ülke genelinde okullarda yürütülen rehberlik hizmetlerinin koordine edilmesi, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılamalarının yapılması ve bu bireylerin ailelerine rehberlik hizmetlerinin sunulması amacıyla 81 il merkezi ile birlikte nüfus yoğunluğu olan ilçelerimiz başta olmak üzere hizmet veren rehberlik ve araştırma merkezi sayısı 218 olmuştur.
 
Tekerlekli Sandalye
Üst