Nitelikli Elektronik Sertifika Sahibinin Görevleri

Sağlık Teknikeri

Üye
Üye
Katılım
Haz 8, 2010
Mesajlar
1,022
Tepkime Puanı
23
Puanları
38
Hayatımızın her alanında yer alan teknoloji kişisel ve kamusal alanlarda da kolaylıklar sunmaktadır. Belgeler ve bilgilerin sorunsuz şekilde tamamlanması, sürekli olarak elde taşınmaması, karşı dosyaların da el altında olmasıyla işlemlerin sorunsuz şekilde tamamlanması bu şekilde sağlanmaktadır. Hayatımıza katkıları oldukça çok olan bu işlemler virüs gibi tehlikeler yaşamadan da sorunsuz şekilde sağlanmaktadır. Güvenlik ve şifreleme alanlarında mümkün oldukça tedbirli davranılarak şifrelerin kimseyle paylaşılmaması gerekmektedir. Son yıllarda elektronik ortamlar hızla gelişmekte olup bilgilerin hızlı olarak okutulması da sağlanır. Kamusal alanlarda desteklenen nitelikli elektronik sertifikalar da aslında hayatımıza bir akıllı kart olarak giren, özel bilgileri içererek kimlik bilgileri, ad ve soyad, ehliyet gibi bilgilerin yer aldığı bir kart olmaktadır. 5070 sayılı elektronik imza kanununa uygun olarak da hazırlanan nitelikli elektronik kartların üzerinde ibare bulunmalıdır. Nitelikli elektronik sertifikalar da başka kartlara benzer şifreleme sistemlerine sahiptir. Bu bilgilerin kimseyle paylaşılmaması gerekmektedir. Kartlar elektronik imza taşımakta olup imza yerine de geçebilmektedir. Önemli sertifikalar olup alınmadan önce ilgili yönergelerin okunması da faydalı olacaktır.



Nitelikli Elektronik Sertifikaların Özellikleri



Sürücü belgesi, nüfus cüzdanı, başka kimlik belgesi gibi kimliğin kanıtlanması için elektronik ortamlarda kullanılan dosyaları nitelikli elektronik sertifika olarak sayabiliriz. X.509 standartlarında üretilen elektronik sertifikalar standartla uyumlu olan akıllı kart, internet tarayıcı, token cihazlarına da rahatlıkla yüklenebilmektedir. 5070 sayılı kanunlara uygun şekilde üretilen güvenli elektronik imzalar nitelikli elektronik sertifika kullanılmasıyla da oluşturulabilir. Elektronik sertifikaların nitelikli olması için özellikleri sağlaması gerekmektedir.



-Nitelikli olduğuna dair bir bilgi, sertifika hizmet sağlayıcının kurulduğu ülke adı, kimlik bilgileri, teşhis edilebilecek kimlik bilgileri, sertifikaların seri numaraları, elektronik imza verilerine karşılık olan açık anahtar yani imza doğrulama verileri, başka bir kişi adına hareket eden sertifika sahibi bilgisi, sertifika hizmet sağlayıcıların sertifikalarda yer alan bilgileri doğrulayan güvenli yapıda elektronik imzaları olarak sayılabilir.



Nitelikli Elektronik Sertifika Kullanımının Avantajları Nelerdir?



Elektronik imzalar
ın temelde üç temel özelliği bulunmaktadır. Kimlik doğrulama veri bütünlüğü, verilerin onaylanması ve inkar edilemez oluşu da avantajları arasında sayılmaktadır. Elektronik imza verilerinin izinsiz biçimde değiştirilmesi, verileri gönderen kişilerin istenen kişilere ulaşıp ulaşmama durumunun da garanti altına alınabilmesi, onaylama ve kimlik doğrulama işlemleri de elektronik ortamlarda yapılan işlemlerin inkar edilmeme özelliği bulunmaktadır. Bireysel ödemeli olan nitelikli elektronik sertifika başvurusu ise kullanıcılardan kaynaklı olan donanım sorunları, kimlik bilgi güncellemesi, pin ve puk blokesi işlemleri, çalıntı ve kayıp gibi olası durumlarda kart ve sertifika okuyucuların ücretleri gibi detaylar da birey tarafından ödenecekse başvurular şu şekilde alınabilir. Olası durumlarda hizmet sağlayıcıdan sorunsuz hizmetler alınabilmektedir.



Nitelikli Elektronik Sertifikaları Başvurusu



Uzaktan kimlik doğrulama hizmetleri ile yüz yüze uzaktan görüşme sistemleri artık günümüzde geçerli değildir cevabını verebiliriz. Nitelikli elektronik sistemler olan sertifika sistemleri entegre edildiği zaman imza gerektiren işlemlerde de e-imzalar kullanılabilecektir. E-imza sahipleri çeşitli işlemlerde zaman kaybetmeksizin de işlemleri çözüme ulaştırabilir. Çipli kimlik kartlarına da elektronik imzalar yüklendiği zaman doğalgaz, elektrik, su gibi çeşitli işlemlerde kolay şekilde yönlendirilebilecektir. İlgili kanun maddelerine uygun olarak da sertifika hizmet sağlayıcılar belli ücretler karşılığında temin edilebilir. Güçlü ve güvenilir olması özelliğiyle sık sık tercih edilebilir. Etkin ve hızlı başvuru süreciyle de işlemler kolaylıkla sağlanabilmektedir. Kurulum, başvuru, kullanma aşamalarında da ücretsiz telefon destekleri verilmektedir. Başvuru işlemleri de internet sayfası, e-posta hizmetleri ve çağrı merkezi üzerinden sorunsuz şekilde tamamlanabilir.
 
Tekerlekli Sandalye
Üst