Ortopedik Engelliler Açısından İ.E.T.T. Otobüslerinin Erişilebilirliği.!

  • Konuyu başlatan Fırtına
  • Başlangıç tarihi
F

Fırtına

Guest
Herkes İçin Erişilebilir İstanbul Koordinasyon Toplantıları’nın 42’ncisi İstanbul Büyükşehir Belediyesi Zeytinburnu Sosyal Tesislerinde, “İ.E.T.T.” gündemiyle 21 Temmuz 2011 tarihinde gerçekleştirildi. İ.E.T.T. hakkında, İETT Genel Müdürü Sayın Hayri Baraçlı ve ekibi geniş bilgiler aktardı. Özel Halk Otobüsleri hakkında ise Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği (TÖHOB) Genel Sekreteri Onur Orhon bilgiler ve yöneltilen sorulara cevaplar verdi.

Toplantıya derneğimiz Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Özgül derneğimizin hazırladığı bir raporla katıldı. (Rapora ulaşmak için tıklayınız..)

Özgül toplantıda şunları kaydetti; “Fevkalade önemli bir işi gerçekleştiriyorsunuz, insan taşıyor ve insana hizmet veriyorsunuz. Dolayısıyla mesele engellilerin erişim meselesi değildir, mesele bir insan hakkı meseledir. Yeni Genel Müdürümüz Sayın Hayri Baraçlı'nın kuruma yeni bir vizyon ile baktığını görmekteyiz ve bu bize umut vermektedir.

Erişilebilir alanlar, kentler, toplu taşıma araçlarına sahip olmadıkça diğer, örneğin; istihdam, sağlık ve eğitim gibi haklardan yeterince yararlanamayacağımızı ifade etmek isteriz. İ.E.T.T.’nin son dönemlerdeki çalışmalarını takdirle karşılamakla beraber ciddi ve çözülmesi beklenen sorunların varlığını bildirmemiz gerekmektedir.

Üç ana başlık altında toplamak gerekirse;

1- Otobüslerin rehabilite edilmesi,

2- Durakların rehabilite edilmesi,

3- Sürücülerin rehabilite edilmesi.

Tüm bunlara ilaveten engellilik toplumsal bir mesele olduğuna göre; toplumsal farkındalık çalışmalarının da paralel olarak işletilmesi gerekmektedir.

BM Ekonomik Kültürel ve Sosyal Haklar Sözleşmesi Komitesi’nin Türkiye hakkındaki sekiz sayfalık nihai değerlendirme raporunun bir sayfası engelliler hakkındadır ve erişilebilirlikten söz etmektedir.

Günümüzde artık insanlar açıkça işkence altında kalmıyor, çarmıha gerilmiyor, renginden ya da inancından dolayı doğrudan ayrımcılığa maruz kalmıyor ya da fevkalade örneklerine zaman zaman rastlıyoruz. Artık ayrımcılık daha kibar yapılmakta, bıktırma politikaları (sistemli ya da değil), taciz ve görmezden gelme gibi şekillerde kendini bulmaktadır. Bazı sürücülerin durakta bekleyen engelli bireyleri almak istememesi, alçaltma sistemlerini ve rampalarını kullanmak istememesi, sözle taciz etmesi kabul edilemez olaylardır. Erişilebilir otobüslere ve duraklara sahip olsak dahi o sistemleri kullanacak profesyonellerin eğitimsiz, bilgisiz ve kabul edilemez davranışları; yapılan yatırım ve çabaları boşa çıkaracaktır. Örneğin kısa bir süre önce bir üyemiz alçaltma mekanizmalarının kullanılmaması sebebiyle düşmüş ve ciddi bir yaralanma geçirmişti.

5378 sayılı Kanun’un, tüm yapıların erişilebilir olması için tanıdığı sürenin dolmasına bir yıldan daha az bir süre kalmıştır ve hedef göstergeli bir planlamaya sahip olmayışımız problemin kısa sürede çözülememe olasılığını düşündürmektedir. 2005 senesinde 5378 sayılı Kanun çıktıktan sonra, tüm hukuki düzenlemelere rağmen Metrobüs engellilerin erişilebilirliğine uygun olmadan yapıldı. Şimdi Metrobüs’ün Beylikdüzü hattının imalatı yapılmaktadır. Beylikdüzü Metrobüs projesi özellikle niyet ortaya koymak bakımından önemli bir sınav olacaktır.

Diğer temsilcilerin söz hakkını düşünerek sözlerimi burada tamamlamak istiyorum. Daha detaylı bilgileri sunduğumuz raporda bulabilirsiniz..”

Toplantı yaklaşık 2,5 saat sürmüştür. Özel Halk Otobüsleri’nin dönüşümü hakkında hak sahipleriyle yeni bir görüşme yapılması planlanmıştır.


Kas - der
 
Tekerlekli Sandalye
Üst