Otizmde neden spor ?

  • Konuyu başlatan Günahsız melek(otizm)
  • Başlangıç tarihi
G

Günahsız melek(otizm)

Guest
Gelişen teknoloji, iletişim dünyasında ki iletişimsizlik, hava kirliliği, gıdalarda ki bozulmalar, beslenme alışkanlıklarının değişmesi, televizyon yada bilgisayar başında tüketilen zaman ve daha saymadığımız bir çok neden var insanların düzenli spor yapma gereksinimlerini arttırıcı. Neden spor yapmalıyız ? Aslında bunun cevabı açık; sağlıklı, zinde, hastalıkların uzağında güzel ve kalite düzeyi yüksek, sosyal bir yaşam için. Spor dediğimiz de yalnızca bir alanda yoğunlaşmamak gerekir;
1. Sağlık Ve Zindelik İçin Spor.
2. Boş Zamanların Etkin Kullanımı İçin Spor.
3. Sosyal Yaşamda İletişim Ve Ortak Bir Payda İçin Spor.
4. Yarışma Amaçlı Performans İçin Spor..

Bu maddeler daha da çoğaltılabilir. Tabii otistik çocukların otizmin doğası gereği dezavantajlı oldukları, özgürce hareket edebilme, istendik hareket çokluğu, sosyal çevrede özgür hareket, enerji boşaltımı gibi olgular göz önünde bulundurulduğunda, spor otistik bireyler için bir zorunluluktur. Bu sebeple yukarda ki maddeleri otistik bireyler için ayrı ayrı ve detaylı olarak irdelemek gerekir.
Sağlık Ve Zindelik İçin Spor: Bir otistik bireyin, bu tanıyı aldığı ortalama 2 yaşından sonra sosyal toplumda kendisini ifade edememesi, ailenin koruma iç güdüsü, dış çevrenin bakış açısı gibi nedenlerden dolayı hareketli geçirdiği zaman diğer bireylere nazaran çok daha kısıtlı olmaktadır. Birde ikamet edilen ev bahçesiz apartman tipi bir ev ise hareket ortalaması olması gerekenin çok aşağısında kalmaktadır. Bugün tüm dünyada yeni bir kavram olan ve üzerinde çok fazla durulan “çocuğun oyun ve özgür hareket hakkı” gibi kavramlar ne yazık ki otistik çocuklar için ayrıca üzerinde düşünülmesi gereken kavramlardır. Hem kullanılan ilaçların yan etkileri hem sedanter ( hareketsiz ) bir yaşam şekli otistik bireylerin ilerleyen yaşlarda aşırı kilo, çeşitli kardio rahatsızlıklar, kas iskelet sisteminde hareketsizliğe bağlı zayıflık gibi bir çok rahatsızlıkla karşılaşmasına neden olabilmektedir. Yapmış olduğumuz çalışmalarda bazı bulguları paylaşmak gerekirse
· Çok hareketli olan otistik bireylerde dahi aerobik kapasitelerinin gelişmemesine bağlı olarak uzun süreli dayanıklılık bulunmamakta ve yapmış oldukları hareketler hızlı ancak hareket devamlılığı bulunmamaktadır. Hareket süreleri çalışmaların devamlılığı ile uzatılabilmekte buna paralel olarak dikkat yoğunlukları da artmaktadır.
· Bir çok otistik çocuğun vücut postürlerinde kasların çalıştırılmamasına bağlı olarak bozukluk olmaktadır( kamburluk, ayaklarda içe yada dışa basma v.b) hareket edinimleri ile birlikte kuvvetlenen kas yapısına paralel olarak bu bozukluklarda düzelme meydana gelmekte ve özellikle vücut postürlerinde erken çalışmalar neticesi her hangi bir bozukluk meydana gelmemektedir.
· Önemli konulardan birisi de güç kontrolü ve hareket yoğunluğunda kullanılan enerji miktarı ve türüdür. Otistik bireylerin hareket edinimleri neticesi farkındalıklarının artması az enerji gerektiren durumlarda fazla güç ve enerji harcamalarının önüne geçmektedir. Burada bir diğer önemli hususta sporla birlikte uyarılan kas ve sinir hücrelerinin bireyde ki hissetme ( farkında olma ) duyusunu arttırması ile kişinin kendisi yada çevresine zarar verebilecek kontrolsüz güç uygulamalarının da önüne geçmesidir.
Boş Zamanların Etkin Kullanımı İçin Spor : Normal devlet okuluna giden bir öğrencinin günde 6 saat örgün eğitime dahil olmasına rağmen arta kalan zamanda mutlaka oyun ve harekete dayalı en az 2 yada 3 saat geçirmesi gerekir. Sokakta geçirdiği zamanın dışında belli bir spor disiplinine katılması ve haftada en az 3 gün ikişer saat bu spor dalı ile ilgili bir uğraş içerisinde bulunması da sağlıklı bir boş zaman değerlendirmesi olacaktır. Otistik bireylerde durum biraz daha farklı burada iki gruptan bahsedebiliriz birinci grup devletin vermiş olduğu ( 6-8 saat) ders ücreti dışında fazla ders alarak hafta içi günlerin tamamını dolduran ve boş zamanlarını evde değerlendiren grup, ikinci ise bu derslerle yetinip zamanının büyük bir bölümünü evde geçiren grup burada önemli olan nokta otistik bireylerin ders saatleri dışın da kalan bölümü aktif bir şekilde geçirebilmeleridir. Barındırdıkları mevcut enerjinin doğru bir şekilde harcanması gerekmektedir.
Sosyal Yaşamda İletişim Ve Ortak Bir Payda İçin Spor : Sporun bir diğer ve önemli başlığı insanları iletişimsel olarak yaklaştırması ve ortak bir payda da buluşturabilmesidir. Örnekle açıklayacak olursak bir basketbol takımında ki sporcuların ortak paydası basketbol topu, ortak amacı karşı takıma sayı yapmaktır. Bu payda da, hem insanları ortak bir uğraş etrafında toplaması hemde iletişimsel alışverişlerini kuvvetlendirmesi açısından son derece önemlidir. Otizm açısından baktığımızda da durum bundan farklı değildir, otistik bireylerin kendisiyle aynı materyallerle uğraşan insanlarla iletişim kurma isteği taşımaları ve bu şekilde dışa kapattıkları dünyayı yavaş yavaş kendi paydaşları ile paylaşmaları çokta yadırganacak bir durum değildir.
Yarışma Amaçlı, Performans İçin Spor : Burada amaç birisi yada bir grubu geçmek olarak algılanabilir. Ancak otizm de her birey kendisine has özellikler taşıyorsa geçeceği kişi rakibi değil kendisi olmalıdır. Yaptığımız çalışmalar ile ilgili şunu söylemekte fayda var her bir öğrencimiz kendisine göre bir branşta diğerlerinden daha iyi ancak o branşa odaklanması yerine bütün branşların kendisine has özelliklerinden faydalanması çok daha iyi olacaktır.
Her insanın spor yapma hareket etme özgürlüğü ve hakkı vardır. Günümüz de spor yapmak her anlamda lüks değil bir zorunluluktur. İlerleyen haftalarda ailelerimizin çocukları ile birlikte sporla vakit geçirmelerini amaçlayan bir dizi programı sizler ile paylaşacağız. Hem çocuklarımızın bilinçli hareket edinimleri hem ailelerimizin bu konuda bilinçlendirilmesi amacı ile de bir dizi bilgilendirme toplantısı yapacağız. Burada amaç çocuklarımızın spor hocalarının dışında aileleri ile birlikte de sistemli ve düzenli spor etkinliklerinde bulunmalarıdır.



http://performansgenclikspor.org/otizmde-neden-spor.htm
 
Son düzenleme:
G

Günahsız melek(otizm)

Guest
Otizmde Spor Terapi midir?
Günümüzde özellikle otizm alanında terapi adı altında bir çok yöntem ve yeni yaklaşım gündeme gelmektedir. At, yunus gibi hayvanların kullanıldığı terapi çeşitlerinin yanı sıra bir çok farklı yöntemde kişilere terapi adı altında sunulmaktadır. Terapinin psikolojik boyutuna baktığımız da Terapi; iki kişi arasında geçen ve birisinin diğerine ( terapist ve terapi alan ) mevcut hareket ve davranışlarının tersine yeni ve istendik davranışlar kazandırmak amacı ile yol gösterdiği bir süreçtir. Terapide merkez terapi alan olduğundan terapist bu yolculukta bazen yol gösteren, bazen de yolu kişinin kendisinin bulabilmesi yönünde ufak dokunmalarda yönlendirmeler de bulunan kişidir.

Burada ki en önemli olay terapi alan kişinin tam olarak işbirliğine hazır olması ve bu süreçte elde edeceği tutumların farkında olmasıdır. Tüm bu bilgilere baktığımız da bire bir spor çalışmalarının bu süreçlerin bir çoğunu içinde barındırdığını söyleyebiliriz ancak atlamamamız gereken en önemli konu tam bir terapi niteliği taşıyabilmesi için bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanların hepsinde ve belli bir sistematik çerçevesinde bilimsel olarak gerçekleşmesi gerektiğidir. Otistik çocuklara spor çalışmaları neticesi bir çok istendik hareket kazandırdığımız, sosyal çevrede bir birey olmaları yönünde çok mesafe kat ettiğimiz ve yaptığımız kaynaştırma çalışmaları ile onları hayata entegre olma aşamasında motive ettiğimiz gerçektir ancak bu çalışmalar asla bir terapi olarak algılanmamalıdır. Çünkü bu doğal bir süreçtir, otistik öğrencilerin diğer öğrencilere nazaran dezavantajlı oldukları doğal öğrenme sürecinin bir uyarlamasıdır. Bu arada unutulmaması gereken bir konu da şudur ki her insan ( tanısı ne olursa olsun ) öğrenme sürecine açıktır gerekli koşulları oluşturduğunuzda sizin öğrettiklerinizden daha fazla kendiliğinden öğrenme gerçekleştiğini 2008 yazında gerçekleştirdiğimiz Otistik Çocuklar Yaz Spor Okulu çalışmalarında bizzat tanık olduk. Örnek vermek gerekirse 7 tane otistik çocuğun havuz çıkışı başlarında her hangi bir antrenör olmadan sıraya geçerek bir birlerinin saçını kurutmalarıdır. Bu terapi değil bir sürecin onlara kazandırdığıdır. Spor çalışmaları ile ilgili detayları diğer başlıklar altında vereceğiz ancak burada şunu vurgulamakta gerekir mevcut bir şeyi olduğundan farklı göstermek ve yansıtmak doğru bir tutum değildir, spor çalışmaları her alanla ilgi kurulabilecek geniş bir alandır ve otistik çocuklar spor da çok başarılı olabilmektedirler burada dikkat etmemiz gereken bunları bir terapi yada bir mucize gibi göstererek insanları yanıltmamamız gerektiğidir.


http://www.beyazokul.com/otizmde-spor-terapi-midir.htm
 
Son düzenleme:
Tekerlekli Sandalye
Üst