Otizmde pecs yöntemi

  • Konuyu başlatan Günahsız melek(otizm)
  • Başlangıç tarihi
G

Günahsız melek(otizm)

Guest
LOVAAS YÖNTEMİ







Çocuğun zayıf ve kuvvetli tarafları araştırılmadan,ceza ile istenilmeyen davranışların yok edilmesine bastırılmasına ve taklit ile öğrenilmesine çalışılır. Çocuğun neleri sevdiği tespit edilir. Doğru cevap ya da doğru davranış anında ödüllendirilir. Ses tonumuzla “ bravo,aferin ”uyarıları verilir. Eğitimin başında genellikle bir yiyecek olur.sık sık ve azar azar verilir.istenilen davranış yerleşince somut ödül soyut ödüle dönüştürülür. Hayır derken sert bir ses tonu,aferin derken yumuşak bir ses tonu kullanılır. Alıştırmalar günde bir iki saat yapılır. Bir alıştırmayı sözel yardım ile on defadan sekizinde doğru yapınca bir sonraki alıştırmaya geçilir. İlk öğreneceği komutlar “ otur,bana bak, düzgün dur vb” olmalıdır. Çalışmalar arasındaki kısa aralarda çocuğa sevdiği şeyler yaptırılır. Eskiler devamlı tekrarlanır.Yeni alıştırmalar arasına serpiştirilir. Bir alıştırma için 15 dakika önerilir. Otizimli çocuklar için çerçeve çok önemlidir.O çerçeveyi ve kuralları önce siz koymazsanız o kendi kurallarını koyar.Konulan kurallardan taviz verilmemelidir.Aksi takdirde program çöker




TEACCH PROGRAMI




Otizmi farklı bir düşünce tarzı olarak yorumlar.Bu programa göre bireylerde iki değişik kültür vardır.Yeni bir kültür ile tanışan kişi yine eski kültürüne göre düşünür,değerlendirme yaparsa;yeni kültürü anlamaz ve dışında kalır. Bu iki kültür arasında tercümanlığı yapacak olan kişiler anne baba ve eğitmenlerdir. Otizmin kendine özgü kültüründe şu özellikler görülür: Düşünceleri somuttur Soyut düşünemedikleri için anlama ve anlayarak konuşma zorlukları vardır. Yankı konuşması(ekolali)yaparlar ama dili anlamazlar. Detayları görürler ama birleştirme,genelleştirme,transfer etme özellikleri çok zayıftır. İyi bir hafızaları olmalarına rağmen kullanmakta zorluk çekerler. Dikkatlerini en iyi görme ile kullanırlar. Parçaları birleştirme,organize etme onlar için zordur. Oyundaki sembolleri yakalayamazlar. Başkalarının bakış açısından göremedikleri için yorum yapamazlar. Güdüleri somuttur. “şimdi” ve “ burada ” yi yaşarlar. Yorumları somuttur.Sözleri kelime anlamı ile anlarlar. Hayal kurmadan yoksundurlar. Sosyal kurallarda zorluk çekerler. Otizm kültürü dışında herbirinin bireysel bir kültürü de vardır. Hiç ses duymak istemeyebilir. İnsan sesi duymak istemeyebilir. Saç ve tırnaklarını kestirmeyebilir. Sürekli bedensel temas isteyebilir ya da dokunulmak istemeyebilir. Acıya dayanıklı olabilir. Yap boz oyunlarına düşkün olabilir. Yeni hareketleri zor öğrenebilir(takla atmak,salıncağa binmek vb) Arabaya binmeyi sevebilir ya da nefret edebilir. Teacch programının amacı,çocuğu mümkün olduğu kadar bağımsız yapabilmektir. Eğitim teke tek başlar. Amaç;evde,okulda,çevrede az yardım ile ya da yardımsız bir gelecek hazırlamaktır. Teacch programı uzman ve aile işbirliğine dayanır. Teacch programında, üç alanda çalışılır. 1. Çocuk: Çocuğu anlamak Bireysel öğrenme programını ortaya çıkarmak(performans belirlemek). Bireysel eğitim programını somutlaştırmak 2.Aile: Aileye bilgi vermek Aile ile duygusal dayanışmada bulunmak Aileye tavsiyeler ve somut önerilerde bulunmak 3.Okul: Okula bilgi vermek Okula somut önerilerde bulunmak




HANEN PROGRAMI



Hanen programını üç temel kural üzerine kurmuştur

KURAL 1. Çocuğun iletişimde lider olmasına izin verin. -Gözlemek -Beklemek -Dinlemek Yüz yüze olun Çocuğun ilgilerini takip edin ve ilgisini fazlası ile çekebilecek durumlar yaratın. a) Taklit edin b) Dillendirin c) Yorumlayın d) Katılın ve çocukla oynayın İletişimde,karşılıklı olmasına dikkat ederek sıra alın.Zor çocukları,liderliğine teşvik etmek için; a) Çok sevilen oyuncakları kullanın b) Günlük herhangi bir durumu sevilen bir aktiviteye dönüştürün. c) Çocuğun ihtiyaçlarını önceden tahmin etmeyin. d) Sosyal rutinleri kullanın.




KURAL 2. Anı paylaşmak için dilinizi ve davranışlarınızı çocuğa göre düzenleyin. Sosyal rutinler. a) Ortak dikkati sağlayın b) Çocuğun iletişimde sıra almasını sağlayın Fazla konuşmaları azaltmak, a) Yavaş olun iletişimi durduran değil sürdüren sorular sorun c) Dili çocuğun anlayabileceği şekilde uyarlayın



KURAL 3. İletişime dil ve deneyiminizi katın. İsimlendirin Betimleyin Mimik ve hareketler kullanın Yavaş olun Anahtar kelimeleri abartın Konuşmalarınızın konu ve içeriğini çeşitlendirin Çocuğun oyununu zenginleştirin






.J’aime · Commenter · Partager


http://fr-fr.facebook.com/note.php?note_id=182782605070035&comments&ref=mf
 
Son düzenleme:
G

Günahsız melek(otizm)

Guest
ABA (Applied Behavioural Analysis) Davranış Terapisi
Tarih: 13:27 on 10/6/2007
ABA (Applied Behavioural Analysis)

ABA metodu "davranis"i bilimsel olarak analiz eder ve Otizmi soyle tanimlar; Otizm norolojik temeli olan gelismemis davranislarin bir sendromudur. Otistik kisi ozel ve dikkatle secilmis ,bulundugu ortamla yapici bir iletisim kurmayi hedefleyen bir programda kendisinde eksik olan sosyal davranislari kazanabilir cevre ile iletisimi arttikca sorunlu davranislarinda azalma saglanabilir.

(Bu kisa tanimi cesitli ABA yayimlarinda gormek mumkundur.)

En bilinen ev merkezli Davranis Terapisi bir bilimsel arastirmaya dayaniyor. Dr. Ivar Lovaas ve meslektaslari 1987 senesinde sunduklari arastirmada 19 otistik cocuga haftada 40 saat , egitilmis terapistlerle bire bir cocugun ev ,ya da okul ortaminda iki yil boyunca Davranis Terapisi uyguluyorlar. Diger bir grupsa haftada 10 saat bu terapiyi aliyor. Ikinci kontrol grubu ise 21 cocuktan olusuyor, bunlar ise farkli programlari aliyorlar. Uc grup cocuk tedaviye baslanildiginda benzer gelisme cizgisinde, konusma dili ve oyun becerileri, sterotip davranislari hemen hemen ayni . Bu arastirmaya katilan cocuklarin hepsi iki yasin altindalar.

Varilan sonuc;

Tedaviyi yogun olarak alanlarda, konusulan dilde, taklit becerisinde, sosyal davranislarda, bagimsiz oyun oynama becerisinde ilerlemeler olurken sterotip, saldirgan davranislarda azalma goruluyorve iki yil sonunda normal okullara yardimsiz gidebilecekleri goruluyor.

Tedaviyi 10 saat olarak alanlarsa haftada 40 saat olarak terapiye 6 yil kadar devam ediyorlar. Diger gruplar cesitli terapi programlarini aliyorlar. Butun cocuklar 6 ve 7 yaslarinda kimin hangi grupta oldugunu bilmeyen gozlemciler tarafindan tekrar teste tabii tutuluyorlar. Yogun programdaki 19 cocuktan 9’u (%47) normaL okullara gidiyorlar ve IQ artmis gorunuyor (94-120), 37 artis var. 8 cocuk (%42) birinci sinifi bitiriyorlar ve konusmada gecikmis ve IQ da orta derecede zihni geri grubun icinde yer aliyorlar. Bunlar butun programlarda buyuk gelisme gosteriyorlar ama normal siniflara yetecek becerileri tam anlamiyle gosteremiyorlar. Kalan iki cocuk ise gelisme gostermiyor. Butun bu verilere tezat olarak diger iki control gruptan sadece bir cocuk ilkokulu bitirebiliyor ve normal IQ seviyesi gosteriyor. 18’i(%45) dil ve ogrenme geriligi gosteren siniflarda yer aliyor, 21(%53) tamamiyle zeka geriligi olan cocuklarin bulundugu siniflara gidiyorlar. IQ seviyelerinde degisiklik olmuyor. Ilk grupta yer alan ve tedavi sonucu normal islev gosteren cocuklar 13 yaslarinda tekrar gozlemleniyor ve kazandiklari degerleri koruduklari goruluyor. Bu kapsamli konuya asagida verecegim kaynaktan detayli olarakokuyabilirsiniz. Ben bu bilimsel calismanin kisa bir ozetini yapmaya calistim.

ABA genis bir yelpaze fakat en bilinen terapi yukarida bahsettigim Lovaas metodu. Ayrica Verbal Behaviour(VB), Princeton Institusu, Green Span (Floor Time) var.

Kisaca Aba programinda kucuk adimlarla, sistematik bir tarzda ,cocugu motive ederek pozitif odullendirme sistemi ile beceriler ogretiliyor ve erken yaslarda baslanirsa ozellikle daha etkili oldugu soyleniyor.
http://otizmveaba.blogcu.com
 
Tekerlekli Sandalye
Üst