SSK, Bağ-Kur ve Engelli Memur Emeklilik Şartları

Halil Yılmaz

Yönetici
Yönetici
2025 Yılı SSK, Bağ-Kur ve emekli sandığı mensubu engellilerin hangi şartlarda kaç yılda emekli olacaklarını SGK kanuna göre sırasıyla açıklamaya çalışalım. İlk olarak SSK mensubu engellilerin emekliliğine bakalım.

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortalar Kanunu’na göre engelli SSK çalışanlarının emekli olabilmesi 2 şarta bağlıdır:

  • sigorta başlangıç tarihi
  • ödenen prim gün sayısı
  • doğuştan gelen ya da sonradan meydana gelen en az yüzde 40 ve üzerinde raporu olması
Engellilik Dereceleri

Engelli kişi emekli olabilmesi için yetkili bir hastaneden engelli raporu alması gerekir. Emekli engelli oranı en az %40 olmalıdır, engelli dereceleri şöyledir:

  • 1. derece: %80 ve üzeri raporu olanlar
  • 2. derece: %60 ve %79 arasında engel oranı olanlar
  • 3. derece: %40-59 arasında engel oranı olanlar
Yani, 1. 2. ve 3. dereceden engel oranına sahip kişiler engelli emeklilik şartlarından yararlanabilir.

SSK MENSUBU ENGELLİNİN EMEKLİLİK ŞARTLARI ve SÜRELERİ


SSK mensubu engellilerin emeklilik sürelerinde 1 ekim 2008 öncesi işe girenler ve 1 ekim 2008 sonrası işe girenler arasında farklılık vardır. Buna göre 1 Ekim 2008 Öncesi Sigorta Girişi Olanlar İçin emeklilik süreleri şu şekildedir.

208-oncesi.JPG


1 Ekim 2008 Sonrası Sigorta Girişi Olanlar İçin emeklilik süreleri ise şu şekildedir.

208 sonrası.JPG

Bağ-Kur mensubu engellilerin emeklilik süreleri


Bağkura tabi çalışan engelli yurttaşların sakatlık oranına emeklilik süreleri aşağıda yazıldığı gibidir.

bağ-kur-emeklilik-tablosu.JPG


Engelli memurun emeklilik süresi ve emeklilik şartları


Engelli memurlar için emeklilik şartları doğuştan veya sonradan engelli olma durumuna göre değişir.

  • Doğuştan engelli memurlar: 15 yıl sigortalılık ve 5400 prim gün ile emekli olabilirler.
  • Sonradan engelli olan memurlar: Prim gün sayıları, engellilik oranına göre belirlenir.
Buna göre sonradan engelli olan memurlar için prim gün tablosu şu şekildedir.

memur-emeklilik-tablosu.JPG


Engelli Emeklilik Başvurusu Nasıl Yapılır?


Engelli emekliliği için izlenmesi gereken adımlar şu şekildedir:

  1. Başvuru Süreci:
    Çalışanlar, erken emeklilik talebinde bulunmak için bağlı bulundukları kuruma bir dilekçe ile başvuruda bulunur. Memurların başvuruları, çalıştıkları kurum tarafından Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) Kamu Görevlileri Emeklilik Daire Başkanlığı’na iletilir. Bağ-Kur kapsamındaki sigortalılar ise doğrudan SGK’ya başvuru yapar.
  2. Emeklilik Bildirimi:
    SGK, engelli çalışanlar adına re’sen (kendiliğinden) emeklilik bildirimi yapmaz. Ayrıca, kanunda belirtilen süre tamamlanmış olsa bile çalışanlar zorla emekli edilemez.
  3. Sağlık Kurulu İncelemesi:
    Başvuru sonrasında, SGK Sağlık Kurulu, engelli bireyin sağlık raporunu ve diğer tıbbi belgelerini inceleyerek çalışma gücü kaybı oranını belirler. Sağlık raporunun, SGK tarafından yetkilendirilmiş sağlık kuruluşlarından alınmış olması zorunludur.
  4. Başvurunun Sonuçlanması:
    Emeklilik başvurusunun kabul edilip edilmediği yönündeki karar, SGK tarafından çalışanlara iletilir. Bu bildirim, kurumsal başvurularda çalışanın bağlı bulunduğu kurum aracılığıyla, bireysel başvurularda ise doğrudan yapılır.
  5. Kontrol Muayenesi:
    SGK, bazı engelli emekliler için kontrol muayenesi yapılmasına karar verebilir. Bu durumda, emeklilik sürecinin devamlılığı için ilgili muayenelerin belirtilen tarihlerde yaptırılması gerekir.
Engelli emeklilik başvurusu, doğru belgeler ve prosedürlerin dikkatlice takip edilmesiyle daha hızlı sonuçlanabilir.
 
Bir söylenti dolaşıyor. 2008 öncesi girişliler artık yeni bir kanun çıkarılarak vergi indirimi ile emekli edilmeyeceklermis. Bu konuda bir bilginiz var mı?
 
Geri
Üst