Toplu Taşıma Ulaşımında Engellilerin Durumu Nedir?

gülümse_hayata

Üye
Üye
Katılım
Kas 9, 2010
Mesajlar
16,299
Tepkime Puanı
13
Puanları
0
Yaş
49
Toplu taşıma araçlarını engelli kullanımını sağlayacak uygulamaları açacak gerekli düzenlemelerle ilgili ek süre sonrası son durumun hangi noktada ve belirlenmiş uygulamaya göre nasıl işleyeceğini masaya yatırmak istedik...



7 yıllk geçiş süresince kent içi toplu taşıma araçlarının tekerlekli sandalye erişimine açılabilmesi için araçlarda yapılması gereken teknik düzenlemeler maalesef yapılamadı.



Önümüzdeki 1 + 2 yıllık süreçte yeni yapısıyla eski Özürlüler İdaresini de bünyesinde barındıran T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının gözetiminde Toplu Taşıma araçlarında dönüşümün gerçekleştirilmesi gerekmekte.



Geldiğimiz noktanın bir fotoğrafını çekmek istersek, bu süreçte bulunduğumuz noktayı ve sorunları aşağıdaki başlıklar altında toparlayabiliriz.



HANGİ TOPLU TAŞIMA ARAÇLARI DÖNÜŞÜMDEN GEÇECEK?



• Teknik olarak M3 sınıfında bulunan ve kent içi yolcu taşımacılığı yapan ve 2001/85/AB Otobüs Direktifi Ek 7'de belirtilen özellikleri taşımayan tüm araçlar.



PEKİ MİNİBÜS VE MİDİBÜSLERİN DURUMU NE?



•1950'lerden beri ülkemizin yaşadığı iç göç ve hızlı şehirleşmeye paralel olarak, kentlerimizin bugün ulaştığı büyüklük karşısında, otobüslere ek olarak minibüs ve midibüslerin ulaşım hizmetlerinde kullanılması nı kaçınılmaz kılmıştır.



• Gerek İstanbul'da gerekse Türkiye'nin pek çok ilinde minibüs ve midibüslerin de engelliler için uygun hale getirilebileceği veya getirilmesi gerektiği dile getirilmektedir. Bu konunun bir an önce, T.C. Aile ve Sosyal İşler Başkanlığı (Özürlüler İdaresi) tarafından açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.



DÖNÜŞÜMÜN NERESİNDEYİZ?



Otobüs İşletmeleri açısından :



İstanbul:




a. Kamu Sektörü Yeni otobüs alımlarında yalnızca alçak tabanlı ve engelliye uygun otobüsleri tercih eden İETT, filosundaki alçak tabanlı otobüslerin sayısını süratle arttırmakta, eskimiş, basamaklı ve yüksek konstrüksiyon araçları da hızla envanterinden çıkarmaktadır.



b. Özel Halk Otobüsleri İETT bünyesinde hazırlanan Toplu Taşıma Araçlarında Erişebilirlik Standardı Özel Halk Otobüslerinin dönüşümünde yapılması gereken teknik modifikasyonları içermekte.



Bu Standard Ulaşım Dairesinin alacağı bir karar ile Özel Halk Otobüslerine tebliğ edilecek. Yalnızca istanbul'da 2500'ün üzerinde yüksek tabanlı otobüs bulunmakta.



Ankara.



Türkiye'nin engelli dönüşümünde örnek olması gereken başkentimiz Ankara, maalesef EGO'nun 200 otobüs için açmış ve sonuçlandırmış olduğu ihaleyi bu hafta iptal etmesiyle, sektörde ve engellilerde düş kırıklığı yarattı. İhalenin ne olacağı, 2012 içinde veya ne zaman tekrar açılacağı ise muamma.



İzmir:
Geçtiğimiz hafta içinde otobüs ihalesini gerçekleştiren İzmir, engelli konusunda hassas davranmakta.



Diyarbakır:
60'a yakın otobüse asansör takılma projesi, bu hafta itibarıyla bir değişime uğratılmadıysa, son bilgilere göre başarıyla devam etmekte.



Adana:
191 otobüslük asansör ihalesi tamamlandı, araçların asansörler takıldıktan sonra 2012 sonuna kadar hizmete girmesi planlanmakta.



AÇILAN İHALELER VE SORUNLAR:



İhale kapsamları dar ve potansiyel sorunlar içermekte Ankara EGO ihalesi dışında, otobüs işletmeleri ihale açarken araçlara sadece asansör takılarak bu işin hallolabileceğini düşünmekteler.



Oysa ki Türkiye'de yürürlükte bulunan 2001/85 Otobüs Direktifi Ek 7, yalnızca asansörü değil aynı zamanda tekerlekli sandalye sabitleme sistemini, işaret ve ikaz butonlarını, engelli sahanlığındaki tutamak ve boru kısımlarına da ilişkin şartlar içermekte.



TADİLAT İŞLEMİ VE RUHSATLANDIRMA



Yapılan tadilatın test ve onaydan geçmesi bunun olabilmesi için de tadilatı yapan kuruluşun TSE 'den Seri Tadilat Belgesi çıkarılması gerekmekte. Aksi taktirde yapılan tadilatın araç ruhsatına işlenmesi mümkün değil.



TADİLATLARI KİM YADA KİMLER YAPACAK?



Şu an'da Türkiye'de bu dönüşümü yapabilmek için TSE'den belge almış bir şirket yok. Aracın Tip Onay Tanımı için çıkarılan belge yalnızca o Tip Onay Tanımındaki araçlar için geçerli olduğundan işin önemli bir test ve finans boyutu bulunmakta.



GELİŞMELERE GÖRE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:



Yeni Otobüs mü almalı, varolan Aracı Tadilattan mı geçirmeli Terazinin bir kefesinde yeni araç satın almak, diğerinde ise varolan aracı tadilattan geçirerek çok daha düşük maliyete engelli erişimine açık hale getirebilmek mümkün.



Tabii ki karar son kullanıcının.



Burada şu hususu da dile getirmek lazım: özellikle M2 sınıfında yüzlerce ticari aracı oldukça ekonomik fiyat seviyelerinde tadialttan geçirerek yurtdışına ihraç eden Araç Dizayn ve Dönüşüm Sektörümüz için bu tadilatlar hiç te zor, yapılamayacak işler değil.



Ancak bu konuda yürürlükte olan yönetmelikler ve kurallar takip edilmeli, araç, yolcu ve engelli yolcu emniyetini tehlikeye atacak, bilim, mühendislikten ve testten uzak çözümlerden kaçınmak gerekli.



24.08.2012 – Kent İçi Toplu Taşıma Gazetesi
 
Tekerlekli Sandalye
Üst