Torba yasa değerlendirme raporu (Kamu-Sen)
Madde 85- Disiplin uygulaması
657 Sayılı Kanunun disiplin cezalarının uygulanmasını düzenleyen 132. maddesinde değişikliğe gidilmektedir.
Buna göre aylıktan kesme ve kademe ilerlemesi durdurma cezası alanlar yeniden tanımlanıyor.
Bu cezaları alanların Bakanlar Kurulu Kararı ile atamaları yapılan unvanlara getirilemeyecekleri hükmü kanun maddesinden çıkarılıyor.
Madde 86- Disiplin cezalarına itiraz
657 Sayılı Kanunun disiplin cezalarına itirazı düzenleyen 135. maddesi değiştirilmektedir.
Buna göre uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı disiplin kuruluna, kademe ilerlemesi durdurulması cezası için yüksek disiplin kuruluna itiraz hakkı getiriliyor.
İtirazda süre, cezanın ilgiliye tebliğinden itibaren 7 gün olarak belirlenirken, itiraz mercilerinin 30 gün içinde kararlarını vermesi öngörülüyor.
Ayrıca, her türlü disiplin cezasına karşı idari yargı yoluna başvurulabilmesinin önü açılıyor.
Madde 87- Hizmet içi eğitim
(MADDE, PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNDA TASARI METNİNDEN ÇIKARILMIŞTIR)
657 Sayılı Kanunun Kurumların Memurlarını Hizmet İçinde Yetiştirme Esasları başlıklı 214. maddesi Memurların Yetiştirilmesi olarak değiştirilmektedir.
Buna göre memurların hizmet içinde her türlü eğitim araç, gereçlerinin kullanılması, eğitim merkezlerinin kurulması, eğitim programlarının uygulanması hükmü getiriliyor.
Madde 88- Kamu personeli bilgi sistemi
657 Sayılı Kanunun Danışma Kurulları İle İlgili Yönetmelik başlıklı 231. maddesi Kamu Personeli Bilgi Sistemi olarak değiştirilmektedir.
Buna göre Danışma Kurulları kaldırılıyor ve Devlet Personel Başkanlığına tüm kamu kurum ve kuruluşlarla ilgili bilgi ve belgeleri toplama yetkisi, kurumlara da Devlet Personel Başkanlığı’nın bilgi talebine cevap verme zorunluluğu getiriliyor.
Madde 89- Geçici görevlendirme
657 Sayılı Kanunun Geçici Süreli Görevlendirme başlıklı ek 8. maddesi değiştirilmektedir.
Tasarıda geçici süreli görevlendirmeler yeniden düzenlenmektedir.
Buna göre;
Memurun geçici görevlendirme ile gideceği kurumda 4 ve daha yukarı dereceden göreve ilişkin boş bir kadronun bulunması,
Geçici görevlendirmenin bir yılda 6 ayı geçemeyeceği,
Geçici görevlenmenin memurun mesleği ile ilgili olmak zorunda olduğu ve
Görevlendirme için memurun muvafakatinin alınması gerektiği hükme bağlanmaktadır.
Madde metninde geçici görevlendirmenin bir yılda 6 ay’ı geçemeyeceğine yönelik hüküm, 2 ay olarak değiştirilmelidir. Zira, toplu görüşme sonuçlarına istinaden çıkarılan 2005/14 sayılı Başbakanlık Genelgesinde bu husus 2 ay olarak belirtilmiştir.
Madde 90- Yeni uzman istihdamı
(MADDE, PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNDA TASARI METNİNDEN ÇIKARILMIŞTIR)
657 Sayılı Kanuna bazı bakanlıklarda uzman istihdamını düzenleyen ek 40. madde eklenmektedir.
Adalet, Milli Savunma, İçişleri, Dışişleri, Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Tarım ve Köyişleri ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlıkları merkez teşkilatında ana hizmet birimlerinde başuzman, uzman ve uzman yardımcısı istihdam edilmesi düzenleniyor.
Buna göre; İçişleri, Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık ve Tarım ve Köyişleri Bakanlıklarının taşra teşkilatlarında da başuzman, uzman ve uzman yardımcısı çalıştırılabilecek.
Madde 91- Mevcut uzmanlar
(MADDE, PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNDA TASARI METNİNDEN ÇIKARILMIŞTIR)
Taslağın bu maddesi, sayılan görevlere atanabilmek için gerekli şartları ve uzman ve uzman yardımcılarının özlük haklarını açıklıyor.
Hali hazırda uzman ve uzman yardımcısı olarak görev yapan personel için geçiş hükümleri içeren bu madde üzerinde daha içerikli bir çalışma yapılacaktır.
Tasarı ile kurumların sadece merkez teşkilatlarında görev yapan Uzmanların özlük hakları iyileştirilirken; kariyer uzmanlığında aranan şartların tamamını taşıyan, yapılan aynı türden sınavlarda yarışarak başarı gösteren ve vatandaşa bire bir hizmet veren taşra teşkilatlarındaki uzmanlar göz ardı edilmektedir.
Tasarı bu haliyle de bahse konu uzmanların; kariyer uzmanlığını elinden alarak haklarını gasp etmekte, ayrımcılığa tabi tutarak, eşitler arasında eşitsizlik yaratmaktadır.
Madde 92- Değiştirilen ve kaldırılan hükümler
Bu tasarı metinle değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümleri içermektedir.
Buna göre tespit edilen değişikliklerden bazıları şu şekildedir:
a) 4688 sayılı Kanuna eklenen bir madde ile sendika üyesi kamu görevlilerine Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarında 45 TL tutarında toplu görüşme sözleşme primi verilmesi,
b) Çocuk yardımındaki sayı sınırının kaldırılması,
c) 190 sayılı KHK’ye ekli cetvellerde yer alan itfaiyeci kadrolarının tamamının “genel idare hizmetleri” sınıfına dahil edilmesi,
d) Öğrenim durumları itibarı, hizmet sınıfları ve görev unvanları itibarı ile azami yükselebilecekleri derecenin dördüncü kademesinden aylık alma için aranan “son altı yıllık sicil notu doksan ve yukarı olma ve son sicil notu olumlu bulunma” şartının, “son on yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almamak” olarak değiştirilmesi,
e) 500 TL olan emekli yolluğunun 750 TL’ye çıkarılması,
f) KİT’lerde I sayılı cetvele tabi personelin ek tazminat oranı üst sınırının %100’den %200’e çıkarılması,
g) Bir yıl içinde birden fazla kademe ilerlemesi yapılamayacağına dair 657 sayılı Kanunun 160. madde hükmünün kaldırılması.
Sözleşmeli personele aile yardımı ödenmesi
657 sayılı Kanuna eklenen bir madde ile kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve taşra teşkilatları ile döner sermaye işletmelerinde sözleşmeli personel pozisyonlarında çalışanlara aile yardımı ödeneği getiriliyor.
Sözleşmeli personelden alınan damga vergisi
Çıkarılacak olan torba kanunun 69. maddesi ile 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayılı tablonun “V-Kurumlarla ilgili kağıtlar” başlıklı kısmının sonuna bir bent ekleniyor ve “Kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve taşra teşkilatı ile döner sermaye işletmelerinin kadrolarında ve sözleşmeli personel pozisyonlarında istihdam edilen sözleşmeli personel ile yapılan hizmet sözleşmeleri”nden damga vergisi kesintisi yapılması uygulamasına son veriliyor.
399 Sayılı KHK’ya tabi personelin sendika hakkı
399 Sayılı KHK’nın 13. maddesine eklenen bir fıkra ile sözleşmeli personelin sendika kurabilmesi ve sendikalara üye olabilmesi ile ilgili düzenleme yapılıyor.
399 Sayılı KHK’ya tabi personelin ek tazminat oranı
KİT’lerde I sayılı cetvele tabi olarak görev yapan personelin ek tazminat oranının üst sınırı %100’den %200’e çıkarılıyor.
TASARI İLE GETİRİLEN BAŞLICA DEĞİŞİKLİKLER
1- Kamuya özel sektörden müsteşar, başkan, genel müdür gibi üst düzey yönetici atanmasının sağlanması,
2- Uzman ve Uzman yardımcılığı kadrolarının ve özlük haklarının yeniden belirlenerek, kariyer uzmanlığının getirilmesi ve uzmanların sözleşmeli statüde istihdam edilmeleri,
3- İl dışına çıkış yasağının ve yasaklanmış yayın bulundurulması yasağının kaldırılması,
4- Disiplin cezalarına itirazın düzenlenmesi,
5- Hamile memurların ve özürlülerin çalışma şartlarının düzenlenmesi,
6- Babalık izni, özür izni, refakat izni, evlilik ve ölüm izninin yeniden düzenlenmesi,
7- Sendika üyesi memura 3 ayda bir 45 TL Toplu sözleşme primi verilmesi,
8- Sözleşmeli personele aile yardımı ödeneği verilmesi,
9- Sözleşmeli personelden, sözleşme tutarına göre alınan damga vergisinin kaldırılması,
10- Emekli yolluğunun 500 TL’den 750 TL’ye çıkarılması,
11- KİT personelinin sendika hakkını kısıtlayan ancak uygulanmayan 399 sayılı KHK’daki maddenin iptali,
12- KİT’lerde I sayılı cetvele tabi olarak çalışan personelin ek tazminat oranının %100’den %200’e çıkarılması,
13- İtfaiye personelinin genel idare hizmetleri sınıfına geçirilmesi,
14- Kamu personeli bilgi sisteminin oluşturulması,
15- Hizmet içi eğitimin yeniden düzenlenmesi,
16- Esnek çalışma sisteminin önünün açılması,
17- Sicil sisteminin kaldırılması.
TÜRKİYE KAMU-SEN’İN TASARIYA EKLENMESİNİ İSTEDİĞİ BAŞLICA KONULAR
1. Görev mahalli dışında bir ortaöğretim kurumunu merkezi sınavla kazanan çocuğu bulunan memurun, söz konusu yerde çocuğunun yatılı öğrenim görme imkanı yoksa bu yerde memurun çalıştığı kuruma ait boş bulunan kadroya öncelikle atanmasının sağlanması,
2. Eşit işe eşit ücret ilkesini hayata geçirecek mali düzenleme içeren hükümlerin eklenmesi,
3. Memurun bir yüksek öğretim kurumunda örgün lisans eğitimi yapmak üzere merkezi sınavı kazanması halinde, çalıştığı kuruma ait boş bulunan kadroya öncelikle atanmasının sağlanması,
4. Aynı kurum içinde aynı koşulları ve hizmet niteliklerini taşıyan aynı unvandaki kamu görevlilerinin karşılıklı olarak yer değiştirme taleplerinin yerine getirilmesi konusunda kurumlara tanınan takdir yetkisinin kaldırılması,
5. Üst düzey yöneticilerin üzerinde birden fazla yönetim kurulu üyeliği görevi bulunmaması,
6. Bir görevin vekâleten yürütülmesi ihtiyacını doğuran sorunun, atama ve görevde yükselme yönetmeliği çerçevesinde çözülmesi,
7. Disiplin cezalarının sicilden silinmesi için öngörülen 5 ve 10 yıllık sürelerin, 3 ve 6 yıla indirilmesi,
8. Kamu görevlilerinin grev, siyaset ve toplu eylem ve hareketlerde bulunma yasaklarının kaldırılması,
9. Göreve başlayış derece ve kademesindeki farklılıkların giderilmesi konusunda yasal düzenleme yapılması,
10. Yıllık izin sürelerinde "işgünü" ve “kademe” esasına göre düzenleme yapılması, en az bir yıl açıktan vekil olarak görev yapanlara izin verilmesi,
11. Mazeret izni süresinin işgününe dönüştürülmesi,
12. Radyoaktif ışınlara maruz kalan personele verilen izin süresinin 45 güne çıkarılması,
13. Din görevlilerinin, ebelerin, posta dağıtıcılarının vb. hafta sonu ve bayram tatillerine ilişkin izin sıkıntılarının giderilmesi,
14. Hafta içi ve resmi tatillerde personele yaptırılacak fazla mesai sürelerine bir üst sınır getirilmesi konusunda yasal düzenleme yapılması,
15. Kamu görevlilerinin görevleri sırasında ve görevlerinden dolayı yargılanmaları halinde kendilerine hukuki yardım yapılması konusunda ortaya çıkan ve Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununda öngörülen düzenleme ile karşılanamayan aksaklıkların giderilmesi,
16. Belirli süreli istihdam edilen sözleşmeli personel uygulamasının kaldırılarak anılan personelin kadroya geçirilmesi,
17. Her bir kadronun görev tanımlarının yapılarak personelin yetki ve sorumluluklarının belirlenmesi,
18. Teknisyen yardımcılarından gerekli öğrenim niteliklerini taşıyanların Teknisyen kadrolarına atanması,
19. Hangi statüde olursa olsun kamuda geçen sigortalı hizmet sürelerinin kazanılmış hak aylıklarında değerlendirilmesi,
20. “Memur” kadrolarının 1-4 derecelerde de ihdas edilmesi,
21. Yardımcı Hizmetleri Sınıfının kaldırılması ya da bu hizmet sınıfında görev yapmakta olan personele de ek gösterge verilmesi,
22. Sosyal yardımların ve miktarlarının günün koşullarına göre yeniden düzenlenmesi.
Memurlar.Net