Türkiye'de ilk defa izmir'e akıllı trafik yönetim sistemi kurulacak

F

Fırtına

Guest
1985.jpg



Dünyanın birçok gelişmiş şehrinde bulunan akıllı, çevreci, engelli dostu “Tam Adaptif Trafik Yönetim, Denetim ve Bilgilendirme Sistemi”, Türkiye'de ilk defa İzmir'de uygulanacak. İzmir Büyükşehir Belediyesi, fizibilite çalışmalarını tamamlayarak ihale hazırlıklarına başladı.

Akıllı trafik yönetim sisteminde kavşaklar ve otoparklar otomatik yönetilecek, kırmızı ışık, hız ve park ihlâlleri, kameralarla elektronik olarak denetlenecek. Kameralar ve sensörler aracılığıyla elde edilen trafik yoğunluk bilgeleri cep telefonu, internet, çağrı merkezi, televizyon ve radyolar aracılığıyla vatandaşların kullanımına sunulabilecek. Bu sayede hangi güzergâhların daha yoğun olduğu bilgisine kolaylıkla ulaşılabileceği için seçim yapılabilecek.

Yeni sistem sayesinde seyahat süreleri kısalacak, yakıt sarfiyatı azalacak. Değişen teknolojilere göre geliştirilmeye açık sistemle ayrıca engellilerin yaya geçitlerini daha rahat ve güvenli kullanması için konuşan yaya geçiş sistemi de oluşturulacak. Yer altına döşenen manyetik algılayıcılarla kavşaklara giren çıkan araçlar sayılabilecek. Yoğunluk bilgilerine göre sinyalize kavşak süreleri otomatik ayarlanacak, bekleme süreleri kısalacak. Ayrıca yol kapasitelerinin yüksek verimde kullanılması, sürücü ve yaya trafik güvenliğinin artması, emisyon salınım oranlarının düşürülmesi, yakıt ve yedek parça harcamalarının azaltılması, seyahat sürelerinin kısaltılması, bekleme sürelerinin azaltılması, trafik akış ve yoğunluklarının vatandaşlar tarafından da izlenebilmesi, kural ihlâllerinin gözlenerek kontrol altına alınması, merkezi arıza tespiti ve en kısa sürede müdahale gibi faydalar sağlayacak.

Şehiriçindeki belirli noktalara yerleştirilen trafik ölçüm kameraları ve algılayıcılarla elde edilen bilgiler, Trafik Kontrol Merkezi tarafından değerlendirilerek sürücülerin hizmetine sunulacak. Sürücüler, güncel trafik bilgilerine cep telefonu, internet, radyo televizyon, ışıklı panolar ve çağrı merkezi aracılığıyla anında ulaşabilecek. Trafik yoğunluk haritalarından araç yoğunluğu ve hızları, seyahat süreleri, otopark, hava ve yol durumu gibi bilgileri canlı olarak takip edilebilecek. Sürücüler, doluluk oranı bilgileri baz alınarak uygun otoparklara yönlendirilebilecek.

Sistem içinde kurulacak elektronik denetleme sistemi sayesinde kırmızı ışık, hız ve park ihlâli yapan araçlar otomatik olarak tesbit edilirken, "hız koridoru" sistemi sayesinde de şehiriçinde belirlenen güzergâhlarda araçların ortalama hızlarının bir koridor boyunca ölçülmesi sağlanarak, hız sınırını ihlâl edenler tespit edilebilecek.

Yine ana sistem içinde, park ihlâl tespit sistemi kurulacak. Bununla belirlenen güzergâhlarda park kurallarını ihlâl eden (kaldırım üstü park, ikinci sıra park, sol şerit park, durak önü park, yaya geçidi üstü park, yangın musluğu önü park vb.) araçlar tespit edilecek. Güzergâhlar, kameralarla devamlı gözlem altında tutularak araçların plakalarını içeren görüntüleri alınacak.

Şehiriçinde belirli noktalara yerleştirilecek kameralar aracılığıyla trafik görüntüleri canlı olarak Trafik Kontrol Merkezi'ne iletilecek ve olağandışı durumlarda anında müdahale imkanı kazanılacak. Şehiriçinde kullanılan otobüs ve tramvay gibi toplu ulaşım araçlarının yönetimi ve trafiğe uyumu da sağlanacak. Yayalaştırılmış bölgelerin denetimi, yine kameralı sistemle sağlanacak. Böylece yayalar, kendilerine ayrılan bölgelerde daha rahat dolaşabilecek.

Sinyalize kavşaklarda, sinyal direğine monte edilecek bir sistemle engelli yaya geçişleri düzenlenecek. Görme engelli yaya, karşıya geçiş düğmesine bastığı zaman cadde ismini, kavşağın şeklini, geçiş sürelerini ve kavşakta bulunan trafik lambalarıyla ilgili bilgileri sesli olarak alabilecek.
 
Tekerlekli Sandalye
Üst