Gazoz Agacı
Moderator
Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından 30/07/2006 tarihinden beri yürürlükte olan, “Bakıma Muhtaç Engellilere Yönelik Özel Bakım Merkezleri Yönetmeliğinde” değişiklikler yapıldı. Yönetmelik değişikliği 16 Ağustos 2013 tarih ve 28737 sayılı resmi gazete de yayımlandı.
Yeni yönetmelikte özellikle başvuru ve açılış izin süreci, çalışan personel yapısı, merkezlerin fiziksel yapıları, denetim ve müeyyideler konusunda köklü düzenlemelerin yapıldığı görüldü.
Yönetmelikte yapılan düzenlemelerin ayrıntılarında ise;
Başvuru süresi 3 yıla kadar uzayabilecek; Merkez açmak isteyen kurucu, merkez binasını sözleşme ile edinecekse ya da sahibi olduğu mülkü kullanacaksa tarafına yapılan bildirim tarihinden itibaren bir yıl içinde; merkez için yeni bina inşa edilecekse üç yıl içinde dosyasını tamamlayarak il müdürlüğüne teslim edebilecek. Bu süre içinde dosyalarını teslim etmeyen kurucuların başvurusu iptal edilecek.
Bakanlıkça belirlenecek tip bina projeleri uygulanacak; Yeni inşa edilecek merkez binalarında Bakanlıkça belirlenmiş olan tip bina projelerinden seçme zorunluluğunun getirildi,
Açılış izni Bakanlıkça verilecek; Valiliklerin yetkisinde olan açılış ve devir izni Bakanlığın yetkisine alındı,
Nüfus ölçütü getirildi. Artık her ilde istendiği zaman özel bakım merkezi açılamayacak; Özel bakım merkezi açılmasına nüfus kriterleri getirildi. Bu doğrultuda, bir ilde engelli bireylere yönelik hizmet veren resmi ve özel bakım merkezlerinin toplam kapasitesi il nüfusunun on binde üçünden fazla olamayacak. Bu kural yeni merkez açma, kapasite artırımı ve il dışı nakil işlemlerinde uygulanacak.
Devletin güvenliğine karşı suç işleyenler sorumlu müdür olamayacak; 29/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık suçlarından mahkum olanlar sorumlu müdür olamayacak.
Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar ve merkezde kalan engellilere zarar veren eylemlerde bulunanlarda sorumlu müdür olamayacak; Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlardan veya merkezde hizmet verilen kişilere yönelik tehdit veya baskı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren fiziksel, cinsel, tıbbi, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar veren eylemlerden dolayı mahkûm olanlarda müdür olamayacak.
Engellilik alanında deneyimi olmayanlar sorumlu müdür olamayacak; Engelli bireylere yönelik hizmet alanlarında en az iki yıl deneyimli olduğuna ilişkin belge
Usulsüz merkez açan, kapatan veya denetimler sonucu merkezi kapatılan kişi ile tüzel kişiliklere ömür boyu bir daha merkez açamayacak; Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden öncekiler de dâhil olmak üzere, açılış, devir ve nakil izni olmadan usulsüz olarak merkez açtığından dolayı veya Bakanlıkça yapılan denetimler sonucunda veya mevzuata aykırı uygulamalardan dolayı merkezi kapatılan ya da merkezini bu Yönetmelik ile belirlenen usullere uymadan kapatan gerçek kişiler ile gerçek kişinin hissedarı olduğu tüzel kişiliğin merkez açmak istemesi halinde merkeze açılış izni verilmeyecek. Bu fıkraya aykırı bir şekilde verildiği tespit edilen açılış izinleri iptal edilecek.
Engellilere kötü davranışta bulunulan merkezler doğrudan kapatılacak; Merkezde hizmet verilen kişilere yönelik tehdit veya baskı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren fiziksel, cinsel, tıbbi, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar veren eylemlerde bulunulmasının tespit edilmesi durumunda doğrudan kapatma cezası uygulanabilecek. Ayrıca, Merkezin açılış izin onayı olmadan hizmete başlaması, izinsiz olarak nakil veya devir işleminin yapılması ve açılış işlemleri esnasında ibraz edilen belge ve beyanların gerçeği yansıtmadığının sonradan ortaya çıkması durumunda da merkez doğrudan kapatılacak.
Bir yıl içinde beş defa idari para cezası uygulanan merkez Bakanlık tarafından kapatılacak.
60 kapasiteyi aşan merkezlere personel ve fiziksel koşullar bakımından ek yükümlüler getirildi; Merkezlerde, yaşı 0-18 aralığında olan engelli bireylere hizmet verecek ise çocuk gelişimci; ruhsal engelli bireylere hizmet verecek ise psikolog çalıştırmak zorunda olacak. Bedensel engelli bireylere hizmet veren merkez, bakılan engelli birey sayısı altmışı aştığında ise fizyoterapist çalıştırmak zorunda kalınacak. Bakıcı personel sayısı da altmışın üzerindeki her bir engelli birey için toplam bakıcı personel sayısı yüzde bir oranında artırılmak suretiyle yönetmelikte belirlenen formül esas alınarak arttırılacak.
Görevli personele, engellilerin korunmasına yönelik yeni ödev ve sorumluluklar verildi; Merkezde bakım hizmeti alan engelli bireylere yönelik fiziksel, cinsel, psikolojik, tıbbi ve ekonomik açıdan zarar veren her türlü tutum ve davranış ile ihmal, istismar ve şiddeti önlemeye yönelik kontrolleri yapar, bu hallerin tespiti halinde sorumlu müdüre bildirecek.
Çalışabilecek personel unvanları yeniden belirlendi, eski yönetmelikte yer alan Sağlık teknisyeni ve sağlık memuru unvanlarına ise yer verilmedi. Aldığı lisans eğitimi ile merkezlerde daha önceden sadece sosyal çalışmacı/sosyal hizmet uzmanı, psikolog, çocuk gelişimci, fizyoterapist, hemşire, ebe, sağlık teknisyeni veya sağlık memuru çalışabilmekte iken, yeni düzenleme ile psikolojik danışman, gerontolog ve ergoterapist unvanına sahip olanlar, fakültelerin özel eğitim bölümü mezunları, acil tıp teknisyeni ve teknikerleri ile yaşlı ve evde hasta bakım teknikeri de artık bakım merkezlerinde çalışabilecek. Sağlık teknisyeni ve sağlık memuru unvanları ise çalışabilecek personel arasından çıkartıldı.
Staj yapabilen üniversite bölümlerinin sayısı arttırıldı, fizyoterapi, ergoterapi gibi yeni bölümler eklendi; Üniversitelerin psikoloji, psikolojik danışmanlık, sosyal hizmetler, çocuk gelişimi, fizyoterapi, ergoterapi, gerontoloji ve hemşirelik alanlarında lisans veya lisans üstü öğrenim gören öğrenciler ile önlisans ve lise düzeyinde sağlık hizmetleri alanında personel yetiştiren okullarda öğrenim gören öğrenciler merkezlerde staj yapabilecek.
Merkezler toplu yaşam alanlarının içinde ve çevre düzenlemesi yapılmış yerlerde açılacak; Merkez gürültü ve hava kirliliğine maruz olmayan, insan sağlığını olumsuz yönde etkileyecek endüstriyel kuruluşlar ile her türlü gayrisıhhî müesseselerden uzak, ulaşıma elverişli, toplu yaşam alanlarının içinde ve çevre düzenlemesi yapılmış bir yerde açılabilecek. Merkez binasının bulunduğu yerin, bakıma muhtaç engelli bireylerin geliş gidişlerinde trafik yönünden uygun ve emniyetli olması şartı aranacak.
Bir kişilik oda (banyo ve tuvalet hariç) en az 9m2 olacak; Yatılı hizmet veren merkezlerde yatak odaları en fazla üç kişilik olarak planlanabilecek. Yatak odaları, oda içinde yer alan banyo ve tuvalet hariç olmak üzere, bakıma muhtaç bedensel engelli bireyler için bir kişilik oda en az 12 metrekare, iki kişilik oda en az 20 metrekare, üç kişilik oda en az 28 metrekare; bakıma muhtaç ruhsal veya zihinsel engelli bireyler için bir kişilik oda en az 9 metrekare, iki kişilik oda en az 15 metrekare, üç kişilik oda en az 21 metrekare büyüklüğünde olacak.
Merkezin kapasitesinin tespitinde yatak odası olarak kullanılan alanların büyüklüğü esas alınacak.
Bahçe zorunlu olacak; Merkez binasının bahçesinin büyüklüğü, yatak odası olarak kullanılacak zorunlu alanların toplam büyüklüğünden az olamayacak.
Sadece evde bakım hizmeti de verilebilecek; Merkez aracılığıyla bakıma muhtaç engelli bireyin ikametgâhında bakım hizmeti de verilebilecek. Bu durumda merkez bünyesinde ikisi meslek, biri sağlık personeli olmak üzere üç kişiden evde bakım hizmet birimi oluşturulması gerekecek.
Özel bakım merkezine yerleştirilmeden önce, engelliler resmi bakım merkezlerinde geçici süreyle bakılacak ve izlenecek; Bakıma muhtaç engelli bireyin kalacak bir yerinin olmaması, bakacak kimsesinin bulunmaması, hayati tehlikenin olması, bakım hizmeti veren kişilerin gerekli evrakın tamamlanması sürecinde engelli bireye bakamayacak kadar zor şartlar altında bulunması gibi durumlarda, acil yerleştirilme yapılabilecek. Bakıma muhtaç engelli birey, o ilde geçici olarak bakılabileceği ilk kabul ve müdahale birimine veya durumu uygunsa doğrudan resmî bakım ve rehabilitasyon merkezi ya da durumuna uygun diğer resmî sosyal hizmet kuruluşlarından birisine il müdürlüğü onayı ile yerleştirilir. Geçici olarak bakılan ve yatılı bakım ihtiyacı olduğu tespit edilen engelli birey, yerleştirildiği kuruluşta en az bir ay süre ile izlenir.
Merkezler Komisyonlar tarafından denetlenecek; Denetim; Bakanlık denetçileri, Bakanlık personeli ve il müdürlüğü tarafından yapılacak. Ayrıca İllerde özel bakım merkezlerinin hizmet kalitesinin değerlendirilmesi, denetlenmeleri, müeyyide uygulanması ile ilgili tavsiye kararları almak üzere valilik onayı ile Özel Bakım Merkezleri İl Komisyonu kuruldu. Komisyon, valinin görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında; il müdürü, il müdür yardımcısı, il müdürlüğünde görevli bir meslek personeli, gıda, tarım ve hayvancılık il müdürlüğünden bir gıda mühendisi ile çevre ve şehircilik il müdürlüğü, sağlık il müdürlüğü, il insan hakları kurulundan birer temsilci ve il müdürlüğünden ya da il muhakemat müdürlüğünden bir avukattan oluşacak. Komisyon, yılda en az bir defa olmak üzere ve gerekli görülen hallerde merkezleri değerlendirecek.
Geçici olarak kapatma uygulanmayacak; Geçici olarak kapatılma uygulamasına son verildi, müeyyidelere uyulmaması durumunda Bakanlık tarafından doğrudan kapatılmaya yönelik düzenlemeler yapıldı,
İki yıl geçiş süresi tanındı; Tüm merkezlerin, en fazla 2 yıl içerisinde yeni düzenlemelere uygun hale gelmesi sağlanacak.
Aile Bakanlığı Personeline Görev yasağı; Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında görev yapan personelin eşi, üçüncü dereceye kadar kan, ikinci dereceye kadar kayın hısımları, evlatlıkları ve evlat edinenlerinin merkez sahibi veya ortağı olmaları hâlinde, bu personel merkezlerle ilgili iş ve işlemlerde görevlendirilemez.
Sgk rehberi
Yeni yönetmelikte özellikle başvuru ve açılış izin süreci, çalışan personel yapısı, merkezlerin fiziksel yapıları, denetim ve müeyyideler konusunda köklü düzenlemelerin yapıldığı görüldü.
Yönetmelikte yapılan düzenlemelerin ayrıntılarında ise;
Başvuru süresi 3 yıla kadar uzayabilecek; Merkez açmak isteyen kurucu, merkez binasını sözleşme ile edinecekse ya da sahibi olduğu mülkü kullanacaksa tarafına yapılan bildirim tarihinden itibaren bir yıl içinde; merkez için yeni bina inşa edilecekse üç yıl içinde dosyasını tamamlayarak il müdürlüğüne teslim edebilecek. Bu süre içinde dosyalarını teslim etmeyen kurucuların başvurusu iptal edilecek.
Bakanlıkça belirlenecek tip bina projeleri uygulanacak; Yeni inşa edilecek merkez binalarında Bakanlıkça belirlenmiş olan tip bina projelerinden seçme zorunluluğunun getirildi,
Açılış izni Bakanlıkça verilecek; Valiliklerin yetkisinde olan açılış ve devir izni Bakanlığın yetkisine alındı,
Nüfus ölçütü getirildi. Artık her ilde istendiği zaman özel bakım merkezi açılamayacak; Özel bakım merkezi açılmasına nüfus kriterleri getirildi. Bu doğrultuda, bir ilde engelli bireylere yönelik hizmet veren resmi ve özel bakım merkezlerinin toplam kapasitesi il nüfusunun on binde üçünden fazla olamayacak. Bu kural yeni merkez açma, kapasite artırımı ve il dışı nakil işlemlerinde uygulanacak.
Devletin güvenliğine karşı suç işleyenler sorumlu müdür olamayacak; 29/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık suçlarından mahkum olanlar sorumlu müdür olamayacak.
Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar ve merkezde kalan engellilere zarar veren eylemlerde bulunanlarda sorumlu müdür olamayacak; Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlardan veya merkezde hizmet verilen kişilere yönelik tehdit veya baskı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren fiziksel, cinsel, tıbbi, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar veren eylemlerden dolayı mahkûm olanlarda müdür olamayacak.
Engellilik alanında deneyimi olmayanlar sorumlu müdür olamayacak; Engelli bireylere yönelik hizmet alanlarında en az iki yıl deneyimli olduğuna ilişkin belge
Usulsüz merkez açan, kapatan veya denetimler sonucu merkezi kapatılan kişi ile tüzel kişiliklere ömür boyu bir daha merkez açamayacak; Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden öncekiler de dâhil olmak üzere, açılış, devir ve nakil izni olmadan usulsüz olarak merkez açtığından dolayı veya Bakanlıkça yapılan denetimler sonucunda veya mevzuata aykırı uygulamalardan dolayı merkezi kapatılan ya da merkezini bu Yönetmelik ile belirlenen usullere uymadan kapatan gerçek kişiler ile gerçek kişinin hissedarı olduğu tüzel kişiliğin merkez açmak istemesi halinde merkeze açılış izni verilmeyecek. Bu fıkraya aykırı bir şekilde verildiği tespit edilen açılış izinleri iptal edilecek.
Engellilere kötü davranışta bulunulan merkezler doğrudan kapatılacak; Merkezde hizmet verilen kişilere yönelik tehdit veya baskı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren fiziksel, cinsel, tıbbi, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar veren eylemlerde bulunulmasının tespit edilmesi durumunda doğrudan kapatma cezası uygulanabilecek. Ayrıca, Merkezin açılış izin onayı olmadan hizmete başlaması, izinsiz olarak nakil veya devir işleminin yapılması ve açılış işlemleri esnasında ibraz edilen belge ve beyanların gerçeği yansıtmadığının sonradan ortaya çıkması durumunda da merkez doğrudan kapatılacak.
Bir yıl içinde beş defa idari para cezası uygulanan merkez Bakanlık tarafından kapatılacak.
60 kapasiteyi aşan merkezlere personel ve fiziksel koşullar bakımından ek yükümlüler getirildi; Merkezlerde, yaşı 0-18 aralığında olan engelli bireylere hizmet verecek ise çocuk gelişimci; ruhsal engelli bireylere hizmet verecek ise psikolog çalıştırmak zorunda olacak. Bedensel engelli bireylere hizmet veren merkez, bakılan engelli birey sayısı altmışı aştığında ise fizyoterapist çalıştırmak zorunda kalınacak. Bakıcı personel sayısı da altmışın üzerindeki her bir engelli birey için toplam bakıcı personel sayısı yüzde bir oranında artırılmak suretiyle yönetmelikte belirlenen formül esas alınarak arttırılacak.
Görevli personele, engellilerin korunmasına yönelik yeni ödev ve sorumluluklar verildi; Merkezde bakım hizmeti alan engelli bireylere yönelik fiziksel, cinsel, psikolojik, tıbbi ve ekonomik açıdan zarar veren her türlü tutum ve davranış ile ihmal, istismar ve şiddeti önlemeye yönelik kontrolleri yapar, bu hallerin tespiti halinde sorumlu müdüre bildirecek.
Çalışabilecek personel unvanları yeniden belirlendi, eski yönetmelikte yer alan Sağlık teknisyeni ve sağlık memuru unvanlarına ise yer verilmedi. Aldığı lisans eğitimi ile merkezlerde daha önceden sadece sosyal çalışmacı/sosyal hizmet uzmanı, psikolog, çocuk gelişimci, fizyoterapist, hemşire, ebe, sağlık teknisyeni veya sağlık memuru çalışabilmekte iken, yeni düzenleme ile psikolojik danışman, gerontolog ve ergoterapist unvanına sahip olanlar, fakültelerin özel eğitim bölümü mezunları, acil tıp teknisyeni ve teknikerleri ile yaşlı ve evde hasta bakım teknikeri de artık bakım merkezlerinde çalışabilecek. Sağlık teknisyeni ve sağlık memuru unvanları ise çalışabilecek personel arasından çıkartıldı.
Staj yapabilen üniversite bölümlerinin sayısı arttırıldı, fizyoterapi, ergoterapi gibi yeni bölümler eklendi; Üniversitelerin psikoloji, psikolojik danışmanlık, sosyal hizmetler, çocuk gelişimi, fizyoterapi, ergoterapi, gerontoloji ve hemşirelik alanlarında lisans veya lisans üstü öğrenim gören öğrenciler ile önlisans ve lise düzeyinde sağlık hizmetleri alanında personel yetiştiren okullarda öğrenim gören öğrenciler merkezlerde staj yapabilecek.
Merkezler toplu yaşam alanlarının içinde ve çevre düzenlemesi yapılmış yerlerde açılacak; Merkez gürültü ve hava kirliliğine maruz olmayan, insan sağlığını olumsuz yönde etkileyecek endüstriyel kuruluşlar ile her türlü gayrisıhhî müesseselerden uzak, ulaşıma elverişli, toplu yaşam alanlarının içinde ve çevre düzenlemesi yapılmış bir yerde açılabilecek. Merkez binasının bulunduğu yerin, bakıma muhtaç engelli bireylerin geliş gidişlerinde trafik yönünden uygun ve emniyetli olması şartı aranacak.
Bir kişilik oda (banyo ve tuvalet hariç) en az 9m2 olacak; Yatılı hizmet veren merkezlerde yatak odaları en fazla üç kişilik olarak planlanabilecek. Yatak odaları, oda içinde yer alan banyo ve tuvalet hariç olmak üzere, bakıma muhtaç bedensel engelli bireyler için bir kişilik oda en az 12 metrekare, iki kişilik oda en az 20 metrekare, üç kişilik oda en az 28 metrekare; bakıma muhtaç ruhsal veya zihinsel engelli bireyler için bir kişilik oda en az 9 metrekare, iki kişilik oda en az 15 metrekare, üç kişilik oda en az 21 metrekare büyüklüğünde olacak.
Merkezin kapasitesinin tespitinde yatak odası olarak kullanılan alanların büyüklüğü esas alınacak.
Bahçe zorunlu olacak; Merkez binasının bahçesinin büyüklüğü, yatak odası olarak kullanılacak zorunlu alanların toplam büyüklüğünden az olamayacak.
Sadece evde bakım hizmeti de verilebilecek; Merkez aracılığıyla bakıma muhtaç engelli bireyin ikametgâhında bakım hizmeti de verilebilecek. Bu durumda merkez bünyesinde ikisi meslek, biri sağlık personeli olmak üzere üç kişiden evde bakım hizmet birimi oluşturulması gerekecek.
Özel bakım merkezine yerleştirilmeden önce, engelliler resmi bakım merkezlerinde geçici süreyle bakılacak ve izlenecek; Bakıma muhtaç engelli bireyin kalacak bir yerinin olmaması, bakacak kimsesinin bulunmaması, hayati tehlikenin olması, bakım hizmeti veren kişilerin gerekli evrakın tamamlanması sürecinde engelli bireye bakamayacak kadar zor şartlar altında bulunması gibi durumlarda, acil yerleştirilme yapılabilecek. Bakıma muhtaç engelli birey, o ilde geçici olarak bakılabileceği ilk kabul ve müdahale birimine veya durumu uygunsa doğrudan resmî bakım ve rehabilitasyon merkezi ya da durumuna uygun diğer resmî sosyal hizmet kuruluşlarından birisine il müdürlüğü onayı ile yerleştirilir. Geçici olarak bakılan ve yatılı bakım ihtiyacı olduğu tespit edilen engelli birey, yerleştirildiği kuruluşta en az bir ay süre ile izlenir.
Merkezler Komisyonlar tarafından denetlenecek; Denetim; Bakanlık denetçileri, Bakanlık personeli ve il müdürlüğü tarafından yapılacak. Ayrıca İllerde özel bakım merkezlerinin hizmet kalitesinin değerlendirilmesi, denetlenmeleri, müeyyide uygulanması ile ilgili tavsiye kararları almak üzere valilik onayı ile Özel Bakım Merkezleri İl Komisyonu kuruldu. Komisyon, valinin görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında; il müdürü, il müdür yardımcısı, il müdürlüğünde görevli bir meslek personeli, gıda, tarım ve hayvancılık il müdürlüğünden bir gıda mühendisi ile çevre ve şehircilik il müdürlüğü, sağlık il müdürlüğü, il insan hakları kurulundan birer temsilci ve il müdürlüğünden ya da il muhakemat müdürlüğünden bir avukattan oluşacak. Komisyon, yılda en az bir defa olmak üzere ve gerekli görülen hallerde merkezleri değerlendirecek.
Geçici olarak kapatma uygulanmayacak; Geçici olarak kapatılma uygulamasına son verildi, müeyyidelere uyulmaması durumunda Bakanlık tarafından doğrudan kapatılmaya yönelik düzenlemeler yapıldı,
İki yıl geçiş süresi tanındı; Tüm merkezlerin, en fazla 2 yıl içerisinde yeni düzenlemelere uygun hale gelmesi sağlanacak.
Aile Bakanlığı Personeline Görev yasağı; Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında görev yapan personelin eşi, üçüncü dereceye kadar kan, ikinci dereceye kadar kayın hısımları, evlatlıkları ve evlat edinenlerinin merkez sahibi veya ortağı olmaları hâlinde, bu personel merkezlerle ilgili iş ve işlemlerde görevlendirilemez.
Sgk rehberi