Öğretim Yöntem ve Teknikleri

ibrahim ylmz

Üye
Üye
Katılım
Kas 27, 2012
Mesajlar
196
Tepkime Puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
GÖZLEM YÖNTEMİ: Gözlem yönteminde bir olay aşama aşama incelenerek sonuca ulaşmaktır. Çocuklar genellikle sosyal becerilerinin çoğunu gözlem yaparak öğrenirler. Çocuklar her zaman anne ya da babasını taklit etmeye çalışır ebeveyn ne yaparsa çocukta aynısını gözlem yaparak öğrenmiş olur. Mesela annesi makyaj yapan bir kız çocuğu daha 2 3 yaşında annesine özenerek makyaj yapmaya çalışır.
Gözlem yönteminin yararları: bu yöntemde birincil kaynaktan bilgi ve deneyim sağlanmış olur. Ayrıca tüm duyu organlarımız aktif bir şekilde öğrenmeye katılır. Gözlemlediğimiz olay iyi de olsa kötü de olsa sonuçta bir deneyim olacağı için kayıp yoktur. Öğrencilerin diğer öğrenme faaliyetlerine de öncülük yapar. Gözlem hayatımızın her aşamasında olduğu için öğrencinin okul- çevre ilişkisini kurmada önemli bir paya sahiptir. Tüm duyu organlarımız işin içerisinde olduğu için kalıcı öğrenme sağlar. Öğrencilerin severek yaptığı bir öğretimsel olaydır.
Gözlem yönteminin sınırlılıkları: Gözlemi okul planı çerçevesinde yapacağımız için yer zamanı iyi ayarlamamız gerekiyor. Ayrıca maliyetli bir öğretim olayıdır. Genelde okul dışı gözlemler yapılır ve bu gözlemler için velilerden yasal bir izin alınması gerekir. Ulaşım en büyük sorundur gözlem yapabilmemiz için. İyi planlanmayan bir gözlem gezisi öğrencilerin zihinlerinde çok büyük tabular meydana getirebilir.
Gözlem yönteminin etkili kullanım ilkeleri: Gözlem yapacağımız yer, süre ve konu için detaylı bir planlama yapılmalıdır. Gözlemin amacı iyi belirlenmeli ona göre adım atılmalıdır. Öğretmenin yasal sorumluluklarını iyi bilmesi ve buna göre planını yapması gerekir. Gözleme gittiğimizde küçük küçük notlar alarak gözlem süreçlerini ve sonuçlarını rapor haline getirmeliyiz. Gözlem planı öğrencilerle birlikte yapılırsa daha verimli olur. Gözlem sonuçları değerlendirilmelidir ne bekliyorduk? Nasıl oldu? Gözlem yaptığımız yer eğer bir okul veya kurum ise gözlem yerine bir teşekkür yazısı gönderilmelidir.
LATERAL DÜŞÜNME YAKLAŞIMI
Altı şapkalı düşünme tekniği: Bu teknikte ise insanlara nasıl düşüneceğini öğretmede kullanılır. Tek tip düşünme yerine bir olayın farklı biçimlerde de düşünüleceğini bize aktaran tekniktir. Dersin durgun olduğu zaman yapıldığında eğlenceli bir yöntem olduğu için hareketlilik getirir. Kesin bir karar alınmaz sadece farklı bakış açılarıyla konunun derinliği sağlanmış olur.
Beyaz şapka: Tarafsız, objektif
Kırmızı şapka: Duygusal
Siyah şapka: Karamsar
Sarı şapka: İyimser
Yeşil şapka: Yaratıcılık, yeni fikir ve öneriler
Mavi şapka: Serinkanlılık, genel değerlendirme

Altı uygulama ayakkabısı: burada ise altı şapka yerine altı ayakkabıya benzetilerek uygulama meydana getirilir. Örneğin lacivert resmi ayakkabı “rutini uygula ”anlamına gelmektedir. Gri spor ayakkabı “ bilgi topla ve bu bilgiyi kullan”, kahverengi yürüyüş ayakkabısı “ inisiyatiflerden yararlan”, turuncu lastik çizme “tehlikeyi azalt”, pembe ev terliği “insanları koru” ve son olaraksa mor binici çizmesi “bir yetkinin sağladığı üstünlük rolünün gereğini yap”.
Global düşünme yaklaşımı: Öğrenmeyi kolaylaştırmak için “harita” çizmeye dayalı bir tekniktir. Yani bilgiye ulaşmak için çeşitli yolarla haritayı çizmek anlamına gelmektedir. Kendi arasında ikiye ayrılır; zihin haritaları ve kavram haritaları. Zihin haritalarında kavram merkeze yerleştirilir ve hayalimize göre yani bize ne çağrıştırıyorsa o bir kola ayrılır böylece kavramın sonunda bizde ne gibi düşünceler yarattığı meydana çıkar. Kavram haritaları ise genellikle biyolojide kullanılmakla birlikte eğitimde sıkça kullandığımız bir yöntemdir. Mesela hücre merkezli bir kavram haritası için altına hücrenin organelleri sonra çekirdeği… Böyle uzayıp gider ve görsel olarak ifade edersek daha kalıcı olur.
PROGRAMLI ÖĞRETİM: Genelde öğretimin bireyselleştirildiği, bilginin özel parçalara veya temel ögelere ayrılarak belirli bir sıraya göre düzenlenip öğretilmesini amaçlayan bir yöntemdir. Genellikle ders kitapları, öğretim yazılımları ve bilgisayar destekli öğretide kullanılmaktadır. Öğrencilere kendi öğrenme durumlarına göre öğrenmelerini sağlamada, okul dışında da kendilerini eğitmede kullanılmaktadır programlı öğretim yani kısacası öğrenciyi merkeze alan bir yaklaşım var ve amaç bireysel öğrenmenin önünü açmak.
Programlı öğretimin ilkeleri: Küçük adımlar, kademeli ilerleme, etkin katılım, bireysel hız, başarı, anında dönüt ve pekiştirme olmak üzere 7 ilkemiz var şimdi isterseniz bunları biraz irdeleyelim.
Küçük adımlar: Herhangi bir konuyu öğrenciye kolay ve adım adım öğretmek için öğretilecek konunun parçalar halinde sunulmasıdır. Yani tabiri caiz ise lokmaları parçalara ayırıp öyle yemek. Adım adım yavaş yavaş sindirerek öğrenme.
Kademeli ilerleme: Öğretimin aşama aşama, somuttan soyuta, basitten karmaşığa, bilinenden bilinmeyene şeklinde öğrenciye aktarılmasıdır. Burada kademeli bir ilerlemenin olduğunu görüyoruz.
Etkin katılım: Uygulayacağımız programla öğrenci arasında bir etkileşim olmalıdır. Bunu da soru cevapla sağlayabiliriz. Öğrenci programa uyum sağlamalıdır.
Bireysel hız: Öğrenci merkezli bir eğitim olduğu için öğrencinin bireysel öğrenme hızında ilerlemesini sağlar.
Başarı: programda her öğrenciye başarabileceği sorular yöneltilir ve “başarı” tattırılır böylece öğrenci bir daha başarmak için var gücüyle çalışacak.
Anında dönüt: Eğitimde dönüt çok önemlidir. Öğrenci kendisiyle ilgilenildiğini anlar ve derse daha da yoğunlaşmış olur anlaması kolaylaşır.
Pekiştirme: Soru penceresinden hemen sonra pekiştirme yapılarak doğru cevap onaylanır.
Programlı öğretimin yararları: Öğrenci merkezli bir eğitim olduğu için bireysel farklılıklara karşı duyarlıdır. Eğer sınıflarda uygulanırsa öğretmene zaman kazandırır. Bilgisayar ve internet kullanıldığı zaman herkese ulaşma imkânı sağlar. Anlamadığımız konuları tekrar tekrar dinleyip anlamamızı sağlar. Öğretine farklılık getirir ve dersleri zevkli, çekici kılar.
Programlı öğretimin sınırlılıkları: Her ders ve her konuya uygulanamaz. Bilgisayar destekli olduğu zaman sosyal yönlü kazanımlarda etkisizdir. Öğretimde birçok teknik kullanıldığı için değerlendirme sürecinde doğru orantılı olarak fazladır. En önemli sınırlılığı ise hazırlanması zaman, emek ve maliyet gerektirmesidir. Küçük adımlar ilkesine dikkat edilmelidir çünkü konunun başlangıcıdır ve öğrenci için başlangıç çok önemlidir. Öğrenci merkezli bir eğitimdir ama öğretmen kenara çekilip izlemez aksine yol gösterici bir seviyededir. Öğrencilere ışık tutmalıdır yanlışlarını anında düzeltmelidir.
 
Tekerlekli Sandalye
Üst