Engellilere Yeni İmkânlar (Kat Mülkiyeti - Emlak Vergisi)

F

Fırtına

Guest
7 Temmuz 2005 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanan 5378 sayılı Kanun ile, özürlülüğün önlenmesi, özürlülerin sağlık, eğitim, rehabilitasyon, istihdam, bakım ve sosyal güvenliğine ilişkin sorunlarının çözümü açısından çok önemli bir adım atılmıştır.

Özürlülere, yaşamlarını kolaylaştırma yanında bir çok alanda faaliyet gösterme imkânı sağlayan düzenlemelere satır başları ile değinmek yerinde olacak. Kat Mülkiyeti Kanununda yapılan değişiklik ile, özürlülerin yaşamı için zorunluluk göstermesi hâlinde, apartman veya sitelerde proje tadili (asansör vb.) kat maliklerinin en geç üç ay içerisinde yapacağı toplantıda görüşülerek, sayı ve arsa payı çoğunluğu ile karara bağlanacaktır.

Toplantının bu süre içerisinde yapılamaması veya tadilat talebinin çoğunlukla kabul edilmemesi durumunda; özürlünün talebi üzerine bina güvenliğinin tehlikeye sokulmadığını bildirir komisyon raporuna istinaden ilgili mercilerden alınacak tasdikli proje değişikliğine göre inşaat, onarım ve tesis yapılacaktır.

Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesi gereğince; hiçbir geliri olmadığını belgeleyenler, gelirleri sadece kanunla kurulan T.C Emekli Sandığı, Bağ-Kur, SSK gibi sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıklardan ibaret bulunanlar, gaziler ve şehitlerin dul ve yetimleri, Türkiye sınırları içinde sahip oldukları brüt 200 m2�yi geçmeyen tek konut için emlak vergisi ödememektedirler.

Yapılan değişiklik ile özürlülerinde bu kapsama dahil edilmiş olmasını, özellikle Büyük şehirlerde emlak vergilerinin çok yükseldiği bir ortamda, özürlüler adına atılan çok önemli bir adım olarak görmek gerekir.

Buna göre, brüt 200 m2 �yi aşmayan tek bir konuta sahip olan özürlü bu konutu için emlak vergisi ödemeyecektir. Özürlünün sahip olduğu tek konut eğer belirli zamanlarda dinlenme amacıyla kullanılan yazlık vb. türden ise emlak vergisi ödenecektir.

Bu nitelikte olan konutlar için istisna yoktur. Birden fazla konuta sahip olan veya kışlık konutu yanında bir de yazlığı bulunan özürlü bu imkândan yararlanamayacak, sahip olduğu iki konut içinde emlak vergisi ödeyecektir.

Özürlünün emlak vergisi ödememe imkânından yararlanması için sahip olduğu tek konutta bizzat oturması şart değildir. Konutunu kiraya verip, kendisi kirada oturan özürlü de sahip olduğu konut için emlak vergisi ödemeyecektir.

Yaşamlarını kolaylaştıracak ve toplumsal hayata uyumlarını sağlayacak nitelikte olsa bile satın aldıkları her türlü mal için KDV ödemekle yükümlü olan özürlüler, Katma Değer Vergisi Kanununda yapılan değişiklik ile kendilerini finansman açısından rahatlatacak bir imkana kavuşmuşlardır.

Yapılan düzenlemeye göre özürlüler, eğitimleri, meslekleri, günlük yaşamları için özel olarak üretilmiş her türlü araç-gereç ve özel bilgisayar programlarını satın alırken KDV ödemeyeceklerdir.

Burada dikkat edilmesi gereken konu, sadece özürlülerin iş ve toplumsal hayata katılımını artıracak, özürlünün günlük yaşamının daha kolay ve verimli geçmesini sağlayacak araç ve gereçlerin katma değer ödenmeden satın alınabileceği, yoksa istisnanın özürlüler tarafından edinilen tüm mallar için söz konusu olmadığıdır.

(Levent GENÇYÜREK; Maliye Başmüfettişi 9 Eylül Üniversitesi İşletme Fak.Öğretim Görevlisi)
 
F

Fırtına

Guest
Engelli vatandaşlara emlak vergisi kolaylığı.!

Emlak vergisinde mükelleflerden bildirim dışında belge talep edilmeyecek, özürlü kimlik kartı olanlar da, sağlık kurulu raporu olmadan sıfır vergi uygulamasından yararlanacak.

Maliye Bakanlığınca hazırlanan Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğ Taslağı ile emlak vergisi uygulamalarına ilişkin esaslar yeniden düzenleniyor. 17 milyon civarındaki emlak vergisi mükellefini yakından ilgilendiren yeni düzenleme, vatandaşlardan gelen yoğun şikayetler üzerine uygulamaya konuluyor.

Maliye Bakanlığına intikal eden olaylarda, emlak vergisi işlemleri sırasında mükelleflerden emlak vergisi bildirimi dışında tapu, nüfus hüviyet cüzdanı, elektrik-su abonelik belgesi gibi belgeler talep edildiği belirlendi. Aynı şekilde özürlülere ait indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulanmasında da sağlık kurulu raporu verilmesinde zorluklar yaşandığı anlaşıldı.

Maliye Bakanlığının, bu tür şikayetleri dikkate alarak hazırladığı Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğ Taslağında şu hususlar düzenlendi;

BİLDİRİM DIŞINDA BELGE İSTENMEYECEK

Emlak vergisi mükelleflerinden emlak vergisi bildirimleri dışında bir belge talep edilmeyecek. Vatandaş, emlak vergisini ödemek için belediyeye gittiğinde, kendisinden tapu sureti, kimlik fotokopisi, vergi kimlik numarasını gösteren belge, elektrik ve su abone belgesi, yapı kullanma izin belgesi, metrekare cetveli ya da diğer bir belge istenmeyecek. Bildirim bilgileri üzerinden işlem yapılacak.

İlgili belediyenin tapuya ilişkin bir bilgiye ihtiyaç duyması halinde, bu bilgi tapudan, kimlikle ilgili bir bilgiye ihtiyacı olması halinde de bu bilgi, İçişleri Bakanlığı Kimlik Paylaşım Sistemi üzerinden temin edilecek. Mükelleflerin şehit, gazi, dul, yetim ve emekli olduklarına ilişkin bilgiler de Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından elektronik ortamda alınacak.

ÖZÜRLÜLERE İNDİRİMLİ VERGİ UYGULAMASI

Özürlülerin emlak vergisinde sıfır vergi uygulamasından yararlanabilmeleri için gereken belgeler azaltıldı.

200 metre kareyi geçmeyen tek evi olan özürlüler, halen bina vergisinde sıfır orana tabi tutuluyor. Özürlüler, emlak vergisinde indirimli oran uygulamasından yararlanabilmek için de bir dilekçe, bir form ve tam teşekküllü devlet hastanesinden alınan sağlık kurulu raporu ile belediyelere başvuruda bulunuyor.

Taslakta dilekçe ve form birleştirilerek, belge sayısı azaltılıyor.

Yeni düzenleme ile, özürlü kimlik kartı olanların, sağlık kurulu raporu olmadan, sıfır oranlı bina vergisi uygulamasından yararlanmalarına imkan tanınıyor.

Taslağa göre, bu durumdaki mükellefler, Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formuna, özürlü kimlik kartı fotokopisini eklemek suretiyle indirimli oran uygulamasından yararlanabilecek.

Özürlü kimlik kartı sahibi olmayan mükellefler ise sağlık kurulu raporunun aslını veya onaylı örneğini şimdi olduğu gibi yeni dönemde de belediye görevlisine ibraz edecek. Ancak, şimdiki uygulamadan farklı olarak, her yıl belediyelere sağlık raporu verilmeyecek. Özür durumu devam ettiği sürece, daha önce verilen rapor, geçerliliğini koruyacak.


Anadolu Ajansı
 
F

Fırtına

Guest
Emlâk Vergisi Kanunu Genel Tebliği.!

(Seri No: 57)

1. Giriş;

Bakanlığımıza intikal eden olaylardan, emlâk vergisi işlemleri sırasında mükelleflerden emlâk vergisi bildirimleri dışında başkaca belge talep edildiği, özürlülere ait indirimli bina vergisi oranının (sıfır) uygulanmasında sağlık kurulu raporunun aslının verilmesinde zorlukların yaşandığı, ayrıca sağlık kurulu raporlarının her yıl yeniden istenildiği anlaşılmış olup, bu konularda aşağıdaki açıklamaların yapılmasına gerek duyulmuştur.

2. Emlâk vergisi mükelleflerinden emlâk vergisi bildirimleri dışında bir belge talep edilmemesi;

1319 sayılı Emlâk Vergisi Kanununun (1) 23 üncü maddesinde, Kanunun 33 üncü maddesinde (8 numaralı fıkra hariç) yazılı vergi değerini tadil eden nedenlerin bulunması halinde (geçici ve daimi muafiyetten faydalanılması hali dâhil), emlâk vergisi bildirimi verilmesinin zorunlu olduğu, bildirimlerin emlâkin bulunduğu yerdeki ilgili belediyeye verileceği; 11 ve 21 inci maddelerinde de vergi değerini tadil eden sebeplerle bildirim verilmesi gereken hallerde mükelleflerce verilen bildirim üzerine ilgili belediyece verginin tarh ve tahakkuk ettirileceği hüküm altına alınmıştır.

1319 sayılı Kanunda, emlâk vergisi mükelleflerinden, bu vergiyle ilgili işlemler sırasında emlâk vergisi bildirimi dışında herhangi bir belge isteneceğine dair yükümlülük getiren bir hüküm bulunmamaktadır.

Bu nedenle, emlâk vergisi mükelleflerinden emlâk vergisi bildirimi dışında tapu sureti, kimlik fotokopisi, vergi kimlik numarasını gösteren belge, elektrik ve su abone belgesi, yapı kullanma izin belgesi, m2 cetveli veya başkaca bir belge talep edilmeyecektir.

Belediyelerce, emlâk vergisi işlemlerinde mükellefler tarafından bildirilen hususların teyidinin mükelleflerden belge istenmeden ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılması gerekmektedir. Bu bağlamda belediyelerce, mükelleflere ait kimlik bilgileri, İçişleri Bakanlığı Kimlik Paylaşım Sistemi üzerinden, tapu kayıtları Tapu ve Kadastro Kayıt Bilgi Sisteminden alınabilecektir. Ayrıca, mükelleflerin şehit, gazi, dul, yetim ve emekli olduklarına ilişkin bilgilerin ise Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından elektronik ortamda sağlanması mümkün bulunmaktadır.

Öte yandan, belediyeler emlâk vergisi işlemlerinde öncelikle başta imar birimleri olmak üzere emlâk vergisine konu binalara ilişkin kendi kayıtlarında bulunan bilgi ve belgelerden faydalanacaklar ve gerek duyulması halinde bildirimlerin kontrolü amacıyla bildirime konu binalarda yoklama ve tespit yapacaklardır.

3. Özürlülere ait indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulaması;

1319 sayılı Kanunun 5378 sayılı Kanunla (2) değişik 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında, “Bakanlar Kurulu, kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup onsekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, özürlülerin, şehitlerin dul ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200 m2’yi geçmeyen tek meskeni olması (intifa hakkına sahip olunması hali dahil) halinde, bu meskenlerine ait vergi oranlarını sıfıra kadar indirmeye yetkilidir. Bu hüküm, yukarıda belirtilenlerin tek meskene hisse ile sahip olmaları halinde hisselerine ait kısım hakkında da uygulanır. Muayyen zamanda dinlenme amacıyla kullanılan meskenler hakkında bu hüküm uygulanmaz. Geliri olmadığını belgelemenin usul ve esaslarını belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.” hükmü yer almaktadır.

Anılan hükmün verdiği yetkiye dayanılarak çıkarılan 2005/9827 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı (3) ile özürlülerin Türkiye sınırları içinde muayyen zamanlarda dinlenme amacıyla kullanılanlar hariç olmak üzere brüt 200 m2’yi geçmeyen tek meskene veya tek meskende hisseye sahip olmaları halinde (intifa hakkına sahip olunması hali dahil) bu meskene ait bina vergisi oranı 2006 yılı için sıfıra indirilmiştir. 2006/11450 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı (4) ile de 2007 ve takip eden yıllar için bu oranın uygulanacağı belirtilmiştir.

47 Seri No. lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel Tebliğine (5) göre, özürlülerin indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlanabilmeleri için bu durumlarını tam teşekküllü Devlet hastanesinden alınmış olan sağlık kurulu raporu ile belgelendirmeleri gerekmektedir. Ancak, özürlü kimlik kartı sahibi mükellefler, özürlü kimlik kartlarını belediyede ilgili görevliye ibraz etmek ve bu Tebliğ ekinde yer alan “Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip olanlar Dahil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu” ekine özürlü kimlik kartı fotokopisini eklemek suretiyle indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlandırılacaklardır. Bu durumdaki mükelleflerden ayrıca tam teşekküllü Devlet hastanesinden alınmış olan sağlık kurulu raporu istenilmeyecektir.

Özürlü kimlik kartı sahibi olmayan mükelleflerin ise, sağlık kurulu raporunun aslını veya onaylı örneğini belediye görevlisine ibraz etmek ve bu tebliğ ekindeki “Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip Olanlar Dahil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu” ekine raporun fotokopisini ekleyerek indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlanmaları mümkün olacaktır.

Diğer taraftan, ilk başvurudan sonra özürlü kimlik kartı veya sağlık kurulu raporu fotokopisinin her yıl yeniden verilmesi gerekmeyip, şartların taşınması halinde indirimli bina vergisi oranının uygulamasına devam edilecektir.

47 Seri No. lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel Tebliğinin bu Tebliğe aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.

Tebliğ olunur.

(1) 11/8/1970 tarihli ve 13576 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

(2) 7/7/2005 tarihli ve 25868 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

(3) 29/12/2005 tarihli ve 26038 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

(4) 29/12/2006 tarihli ve 26391 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

(5) 31/12/2005 tarihli ve 26040 (4.M) tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
 
F

Fırtına

Guest
Özürlülere ait indirimli bina vergisi formu.!

Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip Olanlar Dâhil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Bildirim Formu;

Tarih: ...../....../......



............................BELEDİYE BAŞKANLIĞINA

Emlak Vergisi Kanununun 8 inci maddesi uyarınca aşağıda vasıfları açıklanan meskenime indirimli bina vergisi oranı uygulanmasını talep ediyorum.

Türkiye sınırları içinde hisseli veya tam mülkiyet kapsamında brüt yüzölçümü 200 m2’yi geçmeyen tek meskenim dışında başka meskenim bulunmamakta olup bu meskenim muayyen zamanda dinlenme amacıyla değil, daimi olarak kullanılmaktadır.

Bu bilgilerin doğruluğunu kabul eder, gereğini arz ederim.

ADRES: MÜKELLEF
Adı ve Soyadı:
(İmza)


GAYRİMENKULÜN:

Bina Vergisi Sicil No: ..................................................
Belediyenin Adı: ..................................................
Mahallesi: ..................................................
Cadde ve Sokağı: .................................................
Kapı ve Daire No: ..................................................
Pafta No: ..................................................
Ada No: ..................................................
Parsel No: ..................................................


Özürlü kimlik kartı fotokopisi veya Devlet hastanesinden alınan sağlık kurulu raporu fotokopisi..
 
F

Fırtına

Guest
Emlak Vergisi muafiyetinde rapor çilesine son.!

Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığına özürlü vatandaşlardan gelen yoğun talep ve şikayetler neticesinde Maliye Bakanlığınca hazırlanan, 03.06.2011 tarihli ve 57 Seri No'lu "Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği" ile özürlülerin emlâk vergisinde sıfır vergi uygulamasından yararlanabilmelerine yönelik esaslar yeniden düzenlendi.

200 metrekareyi geçmeyen ve tek meskeni olan özürlüler, halen bina vergisi muafiyetinden yararlanabilmekte olmasına rağmen belediyelerin farklı uygulamaları ile karşılaşılabilmekte idi.. Yeni düzenleme ile uygulamaya standart getirilmiş olup özürlü kişilerin sağlık kurulu raporlarında "süreklidir" ibaresi bulunması durumunda her yıl bu raporun tekrar istenmesi engellenmiş ve özürlü kimlik kartının da kabul edilmesi sağlanmıştır. Bu durumdaki özürlü vatandaşların meskeninin bulunduğu belediyeye bir kez dilekçe ile müracaat ederek bu belgeleri vermeleri yeterli olacak ve her yıl bu işlemleri tekrarlamaya gerek kalmayacaktır.

Maliye Bakanlığı'nın 3.6.2011 tarihli 57 Seri Numaralı Tebliği ile özürlü kimlik kartı sahibi mükellefler, özürlü kimlik kartlarını belediyede ilgili görevliye ibraz etmek ve bu Tebliğ ekinde yer alan "Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip olanlar Dahil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu" ekine özürlü kimlik kartı fotokopisini eklemek suretiyle indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlandırılacaklardır. Bu durumdaki mükelleflerden ayrıca tam teşekküllü Devlet hastanesinden alınmış olan sağlık kurulu raporu istenilmeyecektir.

Özürlü kimlik kartı sahibi olmayan mükelleflerin ise, sağlık kurulu raporunun aslını veya onaylı örneğini belediye görevlisine ibraz etmek ve bu tebliğ ekindeki "Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip Olanlar Dahil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu" ekine raporun fotokopisini ekleyerek indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlanmaları mümkün olacaktır.

Diğer taraftan, ilk başvurudan sonra özürlü kimlik kartı veya sağlık kurulu raporu fotokopisinin her yıl yeniden verilmesi gerekmeyip, şartların taşınması halinde indirimli bina vergisi oranının uygulamasına devam edilecektir.
 
Tekerlekli Sandalye
Üst