İşitme Engelli Çocukların Özellikleri ve Ailelerin Bilmesi Gerekenler

gülümse_hayata

Üye
Üye
Katılım
Kas 9, 2010
Mesajlar
16,299
Tepkime Puanı
13
Puanları
0
Yaş
48
Çocuklarımızı hayata hazırlamak oldukca zor ve bir okadarda önemli bir konudur hele birde çocuğumuzda bir engellilik söz konusu ise bu önemli konu çok daha dikkate alınmalı ve zorlukları ile mücadele edebilme gücünü toplamalıyız. Çocuklar engelliliği kendilerinde yaşayarak öğrenirken ebeveynler ise sergiledikleri tutumlarla çocuğuna yardımcı olabilmektedir. Aksi bir durumda ebeveyn yeteri kadar bilgi sahibi olmaması halinde zaten engeline alışmaya çalışan çocuğa yardım yerine daha çok zarar verebilmektedir. Konumuz işitme engelli çocukların özellikleriyle alakalı olarak bilinmesi gereken önemli bilgileri içermektedir. Sosyal ve zihinsel gelişimleri dil gelişimi ve dahası yazımız içeriğinde mevcuttur.


isitme-engelli-cozuklarin-ozellikleri.jpg

İşitme engelli Çocuklar.

Engelli çocukların yaşama bağlanma tarzları sağlıklı bir çocuğa göre farklılık göstermekte olduğundan, işitme engelli çocuklarında kendilerine has özellikleri doğrultusunda ebeveynlerin üzerine düşen görevler bir hayli artmaktadır. İşitme engelli bir çocuğa sahip olan anne ve babalar çocuklarını iyi tanıyarak onların eğitimlerine yardımcı olmalı ve hayata bağlanmalarını doğru yöntemlerle sağlamalıdırlar. Bunun için bu konumuzda yer alan işitme engelli çocukların özellikleri, işitme engelli çocuğa sahip olan ailelerin çocuklarını yetişmesinde yardımcı olacak bilgilerdir.

Uzmanların derin araştırmalar sonucunda yaptıkları açıklamalarda yer alan işitme engelli olan çocukların sahip oldukları özellikler şunlardır;


a. Motor Gelişim: İşitme engelli çocuklar 0-2 yaş döneminde normal işiten yaşıtlarıyla aynı gelişimsel basamaklardan zamanında geçmektedirler. Ancak yapılan araştırmalarda, daha ileri yaş dönemlerinde işitme özürlü çocuklarda işitme kanalı ve sinirlerindeki hasarlardan dolayı denge ve vücut koordinasyonu ile ilgili becerilerde gecikmeler veya yetersizlikler gözlenebilir. 6-10 yaşları arasındaki çocuklarla yapılan çalışmalarda denge tahtasında ileriye-geriye doğru yürüme, tek ayak üzerinde durma, sıçrama, atlama, vücut pozisyonunu değiştirme gibi kaba motor becerilerde ve ayakkabı bağcığını delikten geçirme-bağlama, ipe boncuk dizme, aynı anda iki eli kullanarak iki farklı etkinlik yapma, kesme, kalem tutma gibi ince motor becerilerde işitme engelli çocukların, normal gelişim gösteren yaşıtlarına oranla daha az başarılı oldukları bulunmuştur.

B. Dil gelişimi: Doğuştan işitme duyusunu kaybeden bebekler yaşıtları gibi 9. aya kadar doğal sesleri üretmektedir. Fakat bu aylardan sonra kendi ürettiği sesleri ve çevreden gelen sesli uyaranları işitme duyusuyla algılayamadıklarından ses üretimi yavaşlamakta ve bebek giderek sessizleşmektedir. İşitme engelli bir çocuğun işitme duyularının fonksiyonunu tam olarak yerine getirememesi nedeniyle dil gelişimi aşamalarında normal şekilde ilerleme göstermemesi pek çok probleme neden olmaktadır. İşitme özrünün dil ve konuşma bozukluğu ortaya çıkarması üç faktöre bağlıdır. Bu faktörler işitme özrünün meydana geldiği yaş, işitme özrünün derecesi ve işitme özrünün tipidir.

c. Zihinsel Gelişim: İşitme problemi olan bireylerin sözel olmayan zeka testlerinden aldıkları puanlar işiten akranlarıyla yaklaşık aynı düzeydedir. Ancak dil becerileri il ilgili güçlükleri doğal olarak akademik performanslarını etkilemektedir. Normal yaşıtları gibi zihinsel gelişim alanına ait tanıma, ayırt etme, eşleştirme, gruplama ya da sınıflandırma gibi zihinsel süreçlere sahip olmalarına rağmen kedi kendine çevreyi araştırarak bir şey öğrenebilmeleri ve düşünce sistemini geliştirebilmeleri dile bağlı yetersizliklerinden dolayı mümkün olmamaktadır.

d. Sosyal Gelişim: Sosyal ve kişisel uyum becerileri tıpkı normal işiten akranlarında olduğu gibi iletişim becerilerine ve aile üyeleri ve çevresindeki diğer kişilerle etkileşimlerine bağlıdır. İşitme engelli ailelerin işitme engelli çocuklarında, normal işiten ailelerin işitme engelli çocuklarına nazaran daha yüksek sosyal olgunluk seviyesi, işitme engeline uyum sağlama ve davranışlarını kontrol görülebilmektedir. Bu durum işaretle iletişimin erken dönemde kullanılmaya başlanması ile bağlantılıdır. İşitme engelli çocuk-işiten ebeveyn arasında ortak bir iletişim yaklaşımının ve modelinin kullanılmayışı, iletişimde karşısındaki kişinin verdiği ipucunu ve belli bir durumu anlamada güçlük doğuracaktır.

 

alpdumn

Üye
Üye
Katılım
Nis 4, 2021
Mesajlar
31
Tepkime Puanı
0
Puanları
6
İşitme rahatsızlığı ve işitme cihazları ile ilgili önemli bilgi ve detaylara ulaşmak için "izmir işitme cihazları" linkine tıklayarak web sitemizi ziyaret edebilir, bilgi ve fırsatlardan en iyi şekilde yararlanabilirsiniz.
 
Moderatörün son düzenlenenleri:
Tekerlekli Sandalye
Üst