Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Tespit İşlemleri.!

F

Fırtına

Guest
TAHSİS İŞLEMLERİNDE MALULLÜK SİGORTASI - 1

Dört gün boyunca siz okurlarımıza faydalı olmasını ümit ederek Malullük Sigortasını işleyeceğiz.

Bu konuda detaylı olarak ele alınmış olan yazı dizimiz de 5510 sayılı Kanunun Malullük ile ilgili maddeleri işlenecektir.

Sağlık ve Sevk İşlemleri ile başlayan dizimiz,maaş bağlanma esasları ile sona erecektir.

Okurlardan sıklıkça gelen soruların başında malullük sigortası ile nasıl maaş bağlanır sorusu ile karşı karşıya kalıyoruz. Aslında Kurum kayıtlarına baktığımızda malullük ile emekli olma rakamlarının yüksek olmadığını görürüz. Bunun nedeni malullük şartı ile emekli olmak oldukça zordur.

Malullük şartları öncelikle işe girmeden önce sağlam olacaksınız,vücutta meydana gelen arızalar çalışma yaşamı içinde oluşacaktır.

Bu vücut arızaları da genel de aşağıdaki seçeneklerle oluşabilir;

a) İş Kazası,

b) Meslek Hastalığı,

Hallerinde oluşabiliyor.

Bu durumda 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Kurum sağlık kurullarına, Kurumca yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucularının sağlık kurullarınca düzenlenecek raporlardaki teşhis ve bu teşhise dayanak teşkil eden belgeler incelenmek suretiyle, sigortalı sayılanlara çalışma gücü ve meslekte kazanma gücü kayıp oranlarını belirleme görevi verilmiştir.

Kurum Sağlık Kurulu Bulunan İllerimiz Şunlardır;

5510 sayılı Kanunun 4. -1 (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalılarının çalışma gücü kaybı (maluliyet) değerlendirmelerinin yerine getirilebilmesi için İstanbul, İzmir, Antalya, Adana, Kocaeli, Bursa, Konya, Kayseri, Samsun ,Ankara, Eskişehir, Trabzon ve Gaziantep illerinde de Kurum sağlık kurulları oluşturulmuştur.

Tüm işlemeler bitirildiğinde değerlendirme amacıyla Maluliyet dosyaları Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezine gönderilerek karara bağlanacaktır.

Maluliyette Tespit İşlemleri;

5510 sayılı Kanunun 4-1(a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalıların malul oldukları iddiası ile müracaatları üzerine, sosyal sigortalar yönünden istenilen şartlara haiz olanlar, öncelikle illerinde bulunan Sağlık Bakanlığı Eğitim ve Araştırma Hastanelerine, bulunmaması halinde Devlet Üniversitesi Hastanelerine, Üniversite Hastanesi de bulunmuyor ise Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı Asker Hastanelerine, bunun da bulunmaması halinde il veya ilçelerinde bulunan tam teşekküllü Sağlık Bakanlığı Devlet Hastanelerine sevk edilecekler. Ancak, sigortalılarının herhangi bir Devlet Hastanesi veya Devlet Üniversite Hastanesinde;

a) Yoğun bakımda ise,

b) Yatmakta olduğu hastaneden başka bir hastaneye nakli hayati risk taşıyor ise,

Sosyal güvenlik il müdürlüklerince yada sosyal güvenlik merkezlerince yoğun bakımda veya yatmakta olduğu hastanelere sevk edilerek ve Kurum sağlık kurullarınca raporları değerlendirmeye alınacaktır.

Kurum Sağlık Kuruluna Sevk Edilenlerin Dosyalarında Bulunması Gereken Evraklar Nelerdir?

a) Maluliyet talebini içeren dilekçe,

b) Maluliyet değerlendirmesinde esas alınacak ilk işe giriş tarihini gösterir belge,

c) İlk işe giriş sağlık raporu (bulunmadığı durumlarda ise bu raporun olmadığına dair sigortalı beyanı bulunacak),

d) Erkek sigortalıların sevk ve terhis tarihlerini gösteren askerlik terhis belgesi, askerlikten muaf tutulmuş ise bununla ilgili ayrıntılı muayene bulgularını içeren askerlik sakat raporu,

e) Sigortalının maluliyetine sebep olduğu ileri sürülen hastalığı ile ilgili daha önce başvurulan sağlık kuruluşlarından temin edilen/edilecek rapor, tıbbi belge ve epikrizler,

f) Sigortalı hakkında daha önce verilmiş bir maluliyet kararı mevcut ise buna dair karar ile dayanağı rapor ve belgeler,

g) Sevk sonucu usulüne uygun olarak düzenlenmiş sağlık kurulu raporu ve dayanağı tıbbi belgeler,

Maluliyete Esas İlk İşe Giriş Tarihinin Tespiti;

Yurtiçi Çalışanlar da Tespit;

5510 sayılı Kanunun 41. maddesine göre yapılan hizmet borçlanmalarında, Kurum sağlık kurullarınca sigortalının Kanunun 25. maddesine göre malullük durumu incelenirken, söz konusu borçlanmalar dikkate alınarak tespit edilen sigortalılık başlangıç tarihi yerine, sigortalı adına ilk defa malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilen tarih esas alınacak ve Kurum sağlık kurullarına sigortalılık başlangıç tarihi olarak bu tarih bildirilecektir.

Yurtdışı Borçlanmalarında Tespit;

Yurtdışı borçlanmasından sonra malullük aylığı bağlanması talebinde bulunan sigortalıların Kurum sağlık kurullarınca 5510 sayılı Kanunun 25. maddesine göre ilk defa çalışmaya başladığı tarihte malullük durumu incelenirken;

a) Türkiye'de çalışması bulunmayanların sigortalılık süresinin başlangıç tarihi borcun en son ödendiği tarihten borçlanılan toplam gün sayısı kadar geriye götürülerek belirlenen,

b) Türkiye'de çalışması bulunanlardan Türkiye'deki sigortalılığın başlangıç tarihinden önceki süreler borçlanılmış ise sigortalılığın başlangıç tarihi borçlanılan gün sayısı kadar geriye götürülerek bulunan,

Tarih, ülkemizde ilk işe giriş tarihi olarak kabul edilecek ve maluliyete esas tıbbi belgelerin sağlık kurullarına gönderilmesi sırasında ilk işe giriş tarihi olarak bildirilecektir.

Çalışma Gücü Tespit İşlemleri;

1. Kanunun 25. maddesi gereğince yapılan değerlendirme sonucunda, SGK sağlık kurullarınca haklarında “çalışma gücünün en az % 60’ını kaybettiği anlaşılmış ise de; sigortalı olarak ilk defa çalışmaya başladığı iş yerine maluliyetini gerektirecek düzeydeki bu hastalığı veya arızası ile girdiği tespit edildiğinden söz konusu maddenin ikinci fıkrasına göre malullük aylığından yararlanamayacağı” kararı verilen 4/1 (b) kapsamındaki sigortalılar hakkında bu Kanuna göre yaşlılık sigortasından işlem yapılması halinde, aynı Kanunun 28. maddesinin dördüncü fıkrasına göre oran tespiti istenilmeyecektir.

2. “Sigortalı olarak ilk defa çalışmaya başladığı işyerine maluliyetini gerektirecek derecede hastalık veya arızası ile girdiği tespit edilen” 4/1 (b) kapsamındaki sigortalıların yeniden Kanunun 28. maddesinin dördüncü fıkrasına göre talepte bulunmaları halinde, öncelikle Kanunun 25. maddesine göre maluliyet değerlendirmesi yapılacaktır. Buna göre, “çalışma gücünün en az % 60’ını kaybettiği anlaşılan, ancak sigortalı olarak ilk defa çalışmaya başladığı işyerine maluliyetini gerektirecek derecede hastalık veya arızası ile girmesi nedeniyle malullük aylığından yararlanamayacağı” kararı verilen sigortalılar hakkında yaşlılık sigortası kapsamındaki işlemlerde, Kanunun 28. maddesinin dördüncü fıkrasına göre oran tespiti istenilmeyecektir.

3. Kanunun 28. maddesinin beşinci fıkrasına göre talepte bulunan 4/1 (b) kapsamındaki sigortalıların, aynı fıkrada belirtilen sigortalılık şartlarına haiz olmaları şartıyla dosyaları yaşlılık aylığı bağlanmasına esas çalışma gücü kaybı oranı tespiti için Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi) gönderilecektir.

4. Kanunun geçici 10. maddesinin birinci fıkrasına göre; 4/1 (a) kapsamında olup bu Kanunun yürürlük tarihinden önce sigortalı olanlar hakkında “ilk defa çalışmaya başladığı tarihte 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun mülga 53. maddesine göre malul sayılmayı gerektirecek derecede hastalık veya özrü bulunduğuna ve bu nedenle malullük aylığından yararlanamayacağına” karar verilmesi halinde, Kanunun 28. maddesinin dördüncü fıkrası uygulanmaz.

5. Kanunun geçici 10. maddesinin ikinci fıkrasına göre; 4/1(a) kapsamında olup 5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce sigortalı olanlardan, bu Kanunun yürürlük tarihinden önce veya sonra sakatlığı nedeniyle vergi indiriminden yararlanmaya hak kazanmış durumda olan sigortalılar hakkında Kanunun 28. maddesinin beşinci fıkrası uygulanmaz.

6. Kanunun 28. maddesine 17.04.2008 tarihli ve 5754 sayılı Kanunun 16. maddesi ile eklenen sekizinci fıkraya göre, kadın sigortalıların, başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul çocuklarına ilişkin sağlık kurulu raporları, değerlendirilmek üzere Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi) gönderilecektir. Kanunun yürürlük tarihi dikkate alınarak, çocuğun hangi tarih itibariyle başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul olduğunun tespit edilmesi isteniyor ise, bu tarihin üst yazıda (öncelikle kadın sigortalının işe giriş tarihi ile çocuğun doğum tarihi) belirtilmesi gerekmektedir.

Dip Not;

5510 sayılı Kanunun 28.Maddesinin dördüncü fıkrası;

Sigortalı olarak ilk defa çalışmaya başladığı tarihten önce 25 inci maddenin ikinci fıkrasına göre malûl sayılmayı gerektirecek derecede hastalık veya özürü bulunan ve bu nedenle malûllük aylığından yararlanamayan sigortalılara, en az onbeş yıldan beri sigortalı bulunmak ve en az 3960 gün malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiş olmak şartıyla yaşlılık aylığı bağlanır.

5510 sayılı Kanunun 28.Maddesinin beşinci fıkrası;

Kurumca yetkilendirilen sağlık hizmet sunucularının sağlık kurullarınca usûlüne uygun düzenlenecek raporlar ve dayanağı tıbbî belgelerin incelenmesi sonucu, Kurum Sağlık Kurulunca çalışma gücündeki kayıp oranının;

a) % 50 ilâ % 59 arasında olduğu anlaşılan sigortalılar, en az 16 yıldan beri sigortalı olmaları ve 4320 gün,

b) % 40 ilâ % 49 arasında olduğu anlaşılan sigortalılar, en az 18 yıldan beri sigortalı olmaları ve 4680 gün,

malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiş olmak şartıyla ikinci fıkranın (a) bendindeki yaş şartları aranmaksızın yaşlılık aylığına hak kazanırlar. Bunlar 94 üncü madde hükümlerine göre kontrol muayenesine tâbi tutulabilirler.


VEDAT İLKİ
 
F

Fırtına

Guest
TAHSİS İŞLEMLERİNDE MALULLÜK SİGORTASI - 2

İş Kazası;

5510 sayılı Kanunun 4-1 (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalıların iş kazası sonucu oluşan hastalık ve özürler nedeniyle, 5510 sayılı Kanunun 19. maddesine göre % 0 ile % 100 arasında meslekte kazanma gücü kaybı oranı (sürekli iş göremezlik derecesi) ile iş kazası nedeniyle sürekli iş göremezlik geliri almakta iken vefat eden sigortalıların ölümünün iş kazasına bağlı olup olmadığının tespiti, Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi) tarafından yapılır.

İş Kazası Dosyasında Bulunması Gereken Belgeler;

a) İlk işe giriş sağlık raporu, bulunmadığı durumlarda bu raporun olmadığına dair yazılı beyan;

b) Erkek sigortalıların sevk ve terhis tarihlerini gösteren askerlik terhis belgesi, askerlikten muaf tutulmuş ise bununla ilgili ayrıntılı muayene bulgularını içeren askerlik sakat raporu,

c) Olayın iş kazası olup olmadığını net olarak belirtir Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 37. maddesinde belirtildiği şekilde hazırlanan tahkikat raporu ve tutanaklar (bu raporlarda “5510 veya 506 sayılı Kanuna göre … iş kazasıdır” şeklinde ibare mutlaka bulunacaktır),

d) Sigortalının iş kazasından sonra başvurduğu hastanelerde görmüş olduğu tedavi, ameliyat bilgilerini içerir epikrizleri (çıkış özeti) ve varsa ameliyat notları,

e) Sigortalının tedavisi tamamlandıktan sonra son durumunu ve çalışıp çalışamayacağı tarihi gösterir sağlık kurulu raporu,

Meslek Hastalığı;

5510 sayılı Kanunun 14 ve 19. maddeleri uyarınca, sigortalılarda meslek hastalığı, buna bağlı meslekte kazanma gücü kaybı oranı (sürekli iş göremezlik derecesi) ve sürekli iş göremezlik geliri almakta iken vefat eden sigortalının ölümünün meslek hastalığı sonucu olup olmadığına dair tespit işlemleri, Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi)

Kurum sağlık kurulu tarafından yerine getirilmektedir. 01.10.2008 tarihinden önce meslek hastalığı nedeniyle tespit talebinde bulunan ve haklarında henüz karar verilmeyen 4/1(a) sigortalılarının meslek hastalığı ve oran tespit işlemleri mülga mevzuat çerçevesinde Sağlık Bakanlığı Meslek Hastalıkları Hastanelerince, 01.10.2008 tarihinden sonra meslek hastalığı şüphesiyle sosyal güvenlik il müdürlüklerine/sosyal güvenlik merkezlerine müracaat eden 4/1(a) ve 4/1(b) sigortalıları hakkındaki tespit işlemleri “Çalışma Gücü ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit İşlemleri Yönetmeliği”ne göre Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü (Kocatepe Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi) ) Kurum sağlık kurulunca yapılır.

5510 sayılı Kanunun 4-1 (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalıların meslek hastalığı sonucu meslekte kazanma gücü kaybı oranlarının tespitinde esas alınacak sağlık kurulu raporlarını düzenlemeye, Sağlık Bakanlığı Meslek Hastalıkları Hastaneleri ile Eğitim ve Araştırma Hastaneleri ve Devlet Üniversite Hastaneleri yetkilidir.

Sağlık kurulu raporları, aynı branştan en az üç uzman hekim veya ilgili uzmanların bulunması kaydıyla farklı branştan beş uzman hekim tarafından düzenlenecektir.

Meslek Hastalığı Sonucu Meslekte Kazanma Gücü Kayıp Oranın Tespit Edilmesi Halinde Dosyada Bulunması Gereken Belgeler;

a) Sigortalının çalıştığı işyeri ya da işyerlerinden temin edilecek “çalışma süre ve koşullarını belirleyen mesai listesi ya da listeleri”,

b) Kurumca gerekli görüldüğü takdirde çalışma süresi ve koşullarını belirleyen “tahkikat raporu”,

c) İşyerinde yapılmış olan periyodik muayene raporları ya da onaylı örnekleri,

Mutlaka bulunacaktır.

Kurum Sağlık Kurulu Kararlarına İtiraz;

1. SGK sağlık kurullarınca verilen çalışma gücü ve meslekte kazanma gücü kaybı tespit kararlarına itiraz olunması halinde, Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunun itiraz mercii olduğu konusunda sigortalılara bilgi verilerek, sigortalılarca talep edilmesi halinde buna ilişkin dilekçe ile birlikte dosya Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kuruluna iletilmek üzere Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğüne (Maluliyet ve Sağlık Kurulları Daire Başkanlığına) gönderilir.

2. Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kuruluna gönderilen itiraz dosyası içerisinde, sigortalı hakkında SGK’ca verilmiş tüm kararlar ve bu kararlara esas sağlık kurulu raporları ile dayanağı tıbbi belgeler mutlaka bulundurulur.

3. SGK sağlık kurullarından çıkan kararlara sigortalılar veya hak sahipleri tarafından yapılan itirazlarda, dosya karara bağlanmış şekli ile aynen muhafaza edilerek ilgilinin dilekçesi ile birlikte Yüksek Sağlık Kuruluna iletilmek üzere Maluliyet ve Sağlık Kurulları Daire Başkanlığına gönderilir. Karara esas olmayan yeni bir sağlık kurulu raporu temin edilerek itiraz edilmesi halinde, mevzuat gereği tekrar sağlık kurulları tarafından değerlendirilir.



VEDAT İLKİ
 
F

Fırtına

Guest
TAHSİS İŞLEMLERİNDE MALULLÜK SİGORTASI - 3

Malul Sayılma;

Sigortalının veya işverenin talebi üzerine SGK’ca yetkilendirilen sağlık hizmeti sunucularının sağlık kurullarınca usulüne uygun düzenlenecek raporlar ve dayanağı tıbbi belgelerin incelenmesi sonucu, 4/1- (a) ve 4/1- (b) sigortalıları için çalışma gücünün veya iş kazası veya meslek hastalığı sonucu meslekte kazanma gücünün en az % 60’ını kaybettiği Kurum Sağlık Kurulunca tespit edilen sigortalı malul sayılmaktadır.

Malullük Aylığına Hangi Koşullarda Hak Kazanılır;

Sigortalıya malullük aylığı bağlanabilmesi için sigortalının;

1.) Kanunun 25. maddesine göre malul sayılması,

2.) En az on yıldan beri sigortalı bulunup, toplam olarak 1800 gün veya başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul olan sigortalılar için ise sigortalılık süresi aranmaksızın 1800 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiş olması,

3.) Maluliyeti nedeniyle sigortalı olarak çalıştığı işten ayrıldıktan veya işyerini kapattıktan veya devrettikten sonra Kurumdan yazılı istekte bulunması,gerekmektedir,

4.-1 (b) bendine (Bağ-Kur) göre sigortalı sayılanların kendi sigortalılığı nedeniyle genel sağlık sigortası primi dahil, prim ve prime ilişkin her türlü borçlarının ödenmiş olması zorunludur,

5510 sayılı Kanuna göre sigortalılara malullük aylığı bağlanabilmesi için;

Maluliyet Tespiti;

Bunun için sigortalının maluliyet durumunun tespit edilmesi gerekmektedir.

Sigortalılık Sonlandırılmadan İşlem Yapılabilinir;

Maluliyet durumunun tespiti için sevk işlemi yapılacak sigortalının, sevk talebinde bulunduğu tarihte sigortalılığını sonlandırması şartı aranmayacaktır. Sigortalılık devam ederken de sigortalı sevk talebinde bulunabilecektir.

İşyeri Kapatma yada İşyerinden Ayrılma Şartı;

O halde , işten ayrılma, işyerini kapatma veya devretme koşulu tahsis talep aşamasında aranacak olup, sigortalının tahsis talebinde bulunmadan önce mutlaka sigortalılığını sonlandırması gerekmektedir.

2008/Ekim ayı Başından Önce;

4-1 (a) sigortalılarından 2008/Ekim ayı başından önce malullük durumlarının tespiti için sevk talebinde bulunanlardan, 2008/Ekim ayı başından sonra malul olduğuna karar verilenlere toplam olarak 1800 gün veya 5 yıldan beri sigortalı bulunup sigortalılık süresinin her yılı için ortalama olarak 180 gün prim ödemeleri halinde malullük sigortasından aylık bağlanacaktır.

4 -1 (b) sigortalıları açısından 01.10.2008 tarihinden önce yapılan sevk işlemleri aynı zamanda malullük aylığı talebini de kapsadığından, bunlar için 1479 ve 2926 sayılı kanunların mülga hükümlerine göre işlem yapılması gerekir. Kanunun yürürlük tarihinden önce 1479 veya 2926 sayılı kanunlara göre sigortalılıkları devam ederken veya sigortalılıkları sona ermiş olanlardan maluliyet yönünden sevk talebinde bulunanlardan, gerek Kanunun yürürlük tarihinden önce gerekse Kanunun yürürlük tarihinden sonra malul oldukları tespit edilenler hakkında da 1479 ve 2926 sayılı Kanunun mülga hükümleri doğrultusunda işlem yapılacaktır.

Malullük Aylığı Ne Zaman Başlar;

5510 sayılı Kanunun 4 -1 (a) ve 4-1 (b) bentleri kapsamındaki sigortalıların sigortalılıklarını sonlandırmadan maluliyet durumlarının tespiti için sevk talebinde bulunup, malul sayıldıktan sonra işten ayrılarak tahsis talebinde bulunmaları veya sonlandırdıktan sonra sevk ve tahsis talebinde bulunmaları hallerinde, sağlık kurulu rapor tarihi veya tahsis talep tarihleri önce veya sonra olacağından aylık başlangıç tarihleri değişmektedir.

Buna göre, sigortalının malullük aylığı;

Yazılı İstek Tarihinden Önce Olması Halinde;

Malul sayılmasına esas tutulan rapor tarihi yazılı istek tarihinden önce ise yazılı istek tarihini, takip eden ay başından itibaren başlatılacaktır.

Yazılı İstek Tarihinden Sonra Olması Halinde;

Malul sayılmasına esas tutulan rapor tarihi yazılı istek tarihinden sonra ise rapor tarihini, takip eden ay başından itibaren başlatılacaktır.

Geçici İş Göremezlik Ödeneği Alıyor Olması Halinde;

Sigortalı, aylığın başlangıç tarihinde geçici iş göremezlik ödeneği almakta ise, malullük aylığı geçici iş göremezlik ödeneğinin verilme süresinin sona erdiği tarihten sonraki aybaşından başlatılacaktır. Bağlanacak malullük aylığı sigortalının almakta olduğu geçici iş göremezlik ödeneğinden fazla ise aradaki fark, tahsis talep veya rapor tarihine göre belirlenecek malullük aylığı başlangıç tarihinden itibaren verilecektir.

Bağ-Kur Sigortalılarının Prime Ait Borçları Bulunması Durumunda;

4 -1 (b) kapsamındaki sigortalıların tahsis talep tarihinde prim ve prime ilişkin her türlü borçlarının bulunması halinde, talepleri reddedilerek borçlarını ödedikten sonra yeniden yazılı istekte bulundukları tarihi takip eden aybaşından itibaren aylık bağlanacaktır.

Bağ-Kur’lularda Bir den Fazla Sosyal Güvenlik Kurumunda Hizmet Birleştirme İle Aylık Bağlanacaksa;

4 -1 (b) kapsamında geçen hizmetlerle 4 -1 (a) ve 4 -1 (c) kapsamında aylık bağlanacağı durumlarda, talepte bulunulan tarihte, 4 -1 (b) kapsamında geçen hizmetlere ilişkin borcun bulunması halinde, yeni bir talep dilekçesi alınmadan, malullük aylıkları prim ve prime ilişkin her türlü borçlarını ödedikleri tarihi takip eden aybaşından başlatılır. Bu uygulama, malullük sigortasından 2008/Ekim ve sonrasında tahsis talebinde bulunacaklar için yapılır.



Vedat İLKİ
 
F

Fırtına

Guest
TAHSİS İŞLEMLERİNDE MALULLÜK SİGORTASI - 4

Malullük Aylığı Başvurusu ve İstenecek Belgeler;

Malullük aylığı bağlanabilmesi için;

1.) 4 -1(a) sigortalılarının çalıştığı işten ayrıldıktan,

2.) 4 -1(b) sigortalılarının ise iş yerini kapattıktan veya devrettikten,

Sonra kendisinin veya varsa vekilinin Tahsis Talep ve Beyan Taahhüt Belgesi ile SGK’nun ilgili ünitesine başvurması şarttır.

Tahsis talep dilekçesine, sigortalının bir adet belgelik fotoğrafı ile 4 -1 (a) sigortalılarından ilgili döneme ait aylık prim ve hizmet belgesi henüz SGK’na verilmemiş olanlar için sigortalı işten ayrılış bildirgesinin verilmesi beklenir ve işveren tarafından bu belge SGK’na e-sigorta yoluyla gönderildikten sonra aylık bağlama işlemi sonuçlandırılır.

Hesap Fişi Kaldırılmıştır;

Sigortalı ile hak sahiplerinden kesinlikle hesap fişi istenmeyecektir.

Müracaat Şekli;

Sigortalılarca adi posta yolu veya kargo ile veya SGK’na doğrudan yapılan yazılı başvurularda, tahsis talep tarihi olarak dilekçenin SGK’u kayıtlarına intikal ettiği tarih, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta servisi ile gönderilen tahsis taleplerinde ise dilekçenin postaya verildiği tarih, SGK’na intikal tarihi olarak kabul edilecektir.

Ayın Son Günü Resmi yada Hafta Sonu Tatili Olması Halinde;

Sigortalıların aylığa hak kazandığı tarihin ayın son günü resmi tatil gününe veya hafta sonu tatiline rastlaması nedeniyle taleplerini SGK’na veremeyen sigortalıların, bu resmi tatil gününü takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar SGK’na verilen, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta servisi ile gönderilen talepleri, önceki ayın son günü verilmiş gibi kabul edilecektir.

Malullük Aylığının Durdurulması ve Yeniden Başlatılması;

5510 sayılı Kanunun malullük aylığının kesilmesine ilişkin 27. maddesinde, malullük aylığının sigortalının;

1.) Bu Kanuna göre veya yabancı bir ülke mevzuatı kapsamında çalışmaya başlamaları,

2.) Kontrol muayenesi sonucu malullük durumunun ortadan kalkması,hallerinde kesileceği, öngörülmüştür,

5510 sayılı Kanununa Eklenen Geçici Madde İle;

Geçici 1. maddesinde, Kanunun yürürlük tarihinden önce 1479 ve 2926 sayılı kanunların mülga hükümlerine göre aylık bağlananlar ile Kanunun yürürlük tarihinden önce sevk talebinde bulunanların aylıklarının kesilmesi ve yeniden bağlanmasında Kanunla yürürlükten kaldırılan ilgili kanun hükümlerinin uygulanacağı,

Geçici 14. maddesinde ise, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce sigortalı olanlar ile malullük aylığı bağlananlar hakkında sosyal güvenlik destek primine tabi olma bakımından bu Kanunla yürürlükten kaldırılan ilgili kanun hükümlerinin uygulanmasına devam edileceği,öngörülmüştür.
Kanuna göre malullük aylığı bağlanıp Kanuna tabi olarak yeniden çalışmaya başlayanlardan,

01.10.2008 tarihinden önce sigortalı olanların aylıklarının kesilmesi veya sosyal güvenlik destek primi uygulaması Kanunun 27 ve geçici 14. maddelerine,

01.10.2008 tarihinden sonra sigortalı olanların aylıklarının kesilmesi ise 27. madde hükümlerine, göre yapılacaktır.

O halde;

01.10.2008 tarihinden önce sigortalı olanlar;

5510 sayılı Kanunun 26. maddesine göre malullük aylığı bağlanmış olan;

4-1 (b) (Bağ-Kur) sigortalısı; 4-1 (a) (SSK) kapsamında sigortalı olursa prime esas kazançlarından geçici 14. madde gereği sosyal güvenlik destek primi, 4-1(b)(Bağ-Kur) veya 4-1 (c) (ES) kapsamında sigortalı olursa 27. madde gereği aylığı kesilecektir.

4-1 (a) (SSK) sigortalısı; 4-1(b) (Bağ-Kur) kapsamında sigortalı olursa geçici 14. madde gereği aylığından sosyal güvenlik destek primi, 4-1 (a) (SSK) veya 4-1 (c) (ES) kapsamında sigortalı olursa 27. madde gereği aylığı kesilecektir.

01.10.2008 tarihinden sonra sigortalı olanlar;

5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden sonra sigortalı olup, Kanunun 26. maddesine göre tarafına malullük aylığı bağlanmış olan; 4-1 (a) ve 4-1 (b) sigortalıları; 4-1 (a), 4-1 (b) ve 4-1 (c) kapsamında çalışırsa bunlar hakkında Kanunda sosyal güvenlik destek primi uygulaması olmadığından aylıkları 27. madde gereği kesilecektir.

Çalışmaya başlamaları nedeniyle aylıkları çalışmaya başladığı tarihi takip eden ödeme döneminden itibaren kesilenlerden, çalıştıkları süre zarfında Kanunun 80. maddesine göre belirlenen prime esas kazançları üzerinden 81. maddesi gereğince kısa ve uzun vadeli sigorta kolları ile genel sağlık sigortasına ait prim alınacaktır. Bunlardan işten ayrılarak yeniden malullük aylığı bağlanması için yazılı istekte bulunanlara; kontrol muayenesine tabi tutulmak ve ilk aylığına esas malullüğünün devam ettiği anlaşılmak kaydıyla, istek tarihlerini takip eden ödeme döneminden itibaren yeniden malullük aylığı hesaplanarak bağlanacaktır.

Kanunun 4 -1 (a) ve 4-1 (b) bendi kapsamındaki sigortalılara yeniden bağlanacak aylıkların hesabında; ilk bağlanan malullük aylığına esas prim ödeme gün sayısı dikkate alınarak Kanunun 27. maddesinin dördüncü fıkrasının (a) ve (b) bentlerindeki hükümler uygulanacaktır.

Malullük Aylığı Almakta İken Çalışması Nedeniyle Aylığı Kesilenlerin Aylığa Hak Kazanma Koşulları;

5510 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce malullük aylığı bağlanmış olan sigortalılardan, Kanunun yürürlük tarihinden önce veya sonra çalışmaya başlaması nedeniyle aylıkları kesilenlerin, işten ayrılarak yeniden tahsis talebinde bulunmaları halinde bunların kontrol muayenesine tabi tutulması gerekiyor. Sigortalının malullük hali, Kuruma sevk talebinin Kanunun yürürlük tarihinden sonra olması nedeniyle yeni hükümlere göre tespit edilecek ve malul olduğu anlaşılan sigortalıya aylık yeniden hesaplanarak bağlanacaktır. Ancak, sigortalının aylığa hak kazanma koşullarını ikinci talebinde yerine getirmiş olup olmadığına bakılmayacaktır.

(506 sayılı Kanuna göre 5 yıllık sigortalılık süresi ve ortalama 180 günden aylık bağlanmış ise Kanunun yürürlük tarihinden itibaren yeniden tahsis talebinde bulunduğunda 10 yıllık sigortalılık süresi veya 1800 gün yerine gelmeyebilir.)

Malullük hali devam eden sigortalının aylık alma hakkı sigortalılık süresi ve prim ödeme gün sayısı yönünden kazanılmış hak niteliğinde olduğundan, malullük aylığı bağlanması için gerekli olan şartların sonradan değişmiş olması aylığın kesilmesini gerektirmemektedir.

Sonuç dört gün siz okurlar ile paylaştığımız Malullük Sigortası yazımızda bu aylığı almanın yazımızın giriş bölümünde belirtiğim gibi hiç de kolay olamadığı idi.

Fakat birçok okurumuz ise ısrarla malullük yolu ile emekli olmayı sorduklarından ,onlar için konun ne kadar zor süreçleri tamamalayarak emekli olma şartlarını yerine getireceklerini görmüş oldular.

SGK tarafından yayınlanan istatistik veriler vatandaş için anlama yönünden biraz karışık olduğu için, sizler adına yaptığım araştırma da malullük aylığının ne kadar az kişiye verildiğini aşağıdaki 2011 Mayıs SGK Aylık İstatislik Bültenine göre anlayacaklardır.

2011 Mayıs Ayına Göre;

SSK Kapsamında Çalışanlardan ancak 67.182 Kişi Malullük Aylığı almaktadır,

Bağ-Kur Kapsamında Çalışanlardan ancak 31.438 Kişi Malullük Aylığı almaktadır,

Tarım Bağ-Kur Kapsamında Çalışanlardan ancak 2.912 Kişi Malullük Aylığı almaktadır,

2011 Mayıs ayına göre bu hakdan yararlanmak için yapılan başvuru incelemeleri sonucunda SSK statüsünden 2.206 Kişi aylık almaya hak kazanabilmiştir.

Bağ-Kur statüsünden ise 614 Kişi,Tarım Bağ-Kur statüsünden ise 249 Kişi aylık almaya hak kazanmıştır.

Bu konuda bilgi almak isteyenler SGK internet sayfasından detaylı bilgi alabilirler.




Vedat İLKİ
 
Tekerlekli Sandalye
Üst