Otizm'de Dil ve Konuşma Terapisi'nin Önemi

gülümse_hayata

Üye
Üye
Katılım
Kas 9, 2010
Mesajlar
16,299
Tepkime Puanı
13
Puanları
0
Yaş
49
Ön görüşme Çocuğun demografik bilgileri alınır Hikâye alınır. Çocuğun bir gün içinde neler yaptığına dair bilgiler toplanır Sevdiği ve sevmediği aktivitler ya da nesneler sorgulanır AGTE ve Denver testleri yapılır. Otizme özel değerlendirme testleri yapılabilir. (CARS vs.) Aileye iletişimi destekleyecek aktiviteler ve stratejilerle ilgili bilgi verilir. Değerlendirme sonuçları açıklanır ve terapi planı çizilir.

TERAPİ
Terapide ilk amaç çocuğun ilgisinin bir şekilde çekilmesidir. Dikkatini çeken şey merkezli terapi hazırlanmalıdır. Öncelikle basit komutlar çalışılmalıdır. Al, ver, otur gibi. Bunları çalışırken pekiştireçler kilit noktalardır. Komutları anlamada geriye zincirleme tekniği kullanılmalıdır. Önce fiziksel yardımla başlayıp sonra yavaş yavaş bu yardım azaltılmalıdır. Çocuğun doğru davranış ve becerileri kazanması için taklit yeteneğine ihtiyaç vardır. Bunun için önce sevdiği oyuncak seslerinden başlanarak, vücut hareketleri, jest mimikler, taşıt sesleri vs. taklit ettirilir.

Her yanıt pekiştirilmelidir.
Adlandırma çalışması yaparken ön görüşme sırasında aileden aldığımız bilgiler doğrultusunda çocuğun gündelik yaşantısında sık karşılaştığı objeler bir araya getirilir ve onlardan başlanır. Bunun için önce gerçek obje, sonra fotoğrafları, sonrada çizilmiş materyaller kullanılmalıdır. Gerekirse ipuçları verilmelidir.

Çocuğun çıktıları genişletilmelidir.
Yapılan genişletmelerle her türlü dilbilgisel kavram kazandırılabilir. Otistik bireyler genelleme aşamasında en büyük problemi yaşadıklarından her terapi sonrası aileye detaylı bilgiler verilip, terapideki çalışmaların evde tekrar edilmesi çok büyük önem taşımaktadır.

ALTERNATİF DESTEKLEYİCİ İLETİŞİM PICTURE EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM (PECS)
Uygulamalı davranış analizine dayalı alternatif iletişimi sistemidir. Davranışsal yaklaşım esaslıdır. Normal dil ve gelişim aşamalarına göre planlanmıştır. 18 aydan büyük, nesne istemek için ses kullanmayan, ilginç olaylar karşısında görüş bildirmek için sözcük ya da sözcük benzeri yapılar kullanmayan, taklit edemeyen, alıcı dili zayıf, en az 3 ay süreyle dil ve konuşma terapisi alıp ilerleme sağlanamayan çocuk için önerilir. Konuşma ve dil becerilerini engellemez, geliştirir. Öncelikle resim-sembol eşleştirme pekiştireçler kullanılarak öğretilir. Çocuk klasörden resim seçip iletişim ortağına vererek istediği nesneye ya da etkinliğe ulaşmak amacıyla iletişim başlatır. İletişim girişiminde bulunmaktan kademeli olarak nesne ve etkinliklerle ilgili görüş bildirmeye kadar oluşan 6 evreden oluşur.
 
Tekerlekli Sandalye
Üst