G
Günahsız melek(otizm)
Guest
Eğitimin temel amacı çocuğun ya da bireyin toplumda bağımsızlığını arttırmak ve en az düzeyde bağımlı hale gelmesini sağlamaktır. Bu amaca ulaşmak için çocuğun ya da bireyin bireysel özelliklerine ve gereksinimlerine uygun hedefler belirlenir. Bu hedeflere ulaşmak için takvim yaşına göre bilişsel özbakım iletişim sosyal ve bağımsız yaşam becerileri değerlendirilir. Akranlarından eksik olduğu alanlar belirlenir ve yaşına uygun becerileri kazanması hedeflenir. Hedeflenen becerilerin kazanılması için BEP hazırlanır. Bu süreçte eğitimciler ve aile ortak bir çalışma sürdürürler.
Otistik özellikleri olan çocuklar bireysel olarak öğrenme stilleri ve yetenekleri açısından birbirlerine benzemezler ve birbirlerinden çok farklı özelliklere sahiptirler. Öğrenirken; farklı alanlarda farklı hızlarla gelişim gösterirler. Bu nedenle çocuğa özgü BEP hazırlanır. BEP; çocuk için belirlenen hedefleri bu hedeflere ulaşmak için kullanılacak yöntemi ve programın değerlendirilmesini içerir. Belirlenen hedefler uzun ve kısa dönemli olarak yazılır. Uzun dönemli hedefler çocuğun bir yıl süresince kazanması istenilen genel becerilerdir. Örneğin “Toplama işlemini yapar.” gibi. Kısa dönemli amaçlar ise uzun dönemli amaçların alt basamaklarıdır. Örneğin “Tek basamaklı sayı ile tek basamaklı sayıyı toplar.” gibi.
Ailenin öncelikle öğrenilmesini istediği beceriler olabileceğinden BEP hazırlanırken ailelerin yapılan toplantıya uzmanlarla birlikte katılması gerekir. Örneğin; BEP için elini yıkama becerisi hedef ise aile önce tuvalet eğitiminin kazandırılmasını isteyebilir. Aileler kendi istekleri doğrultusunda oluşan programları benimseyecekleri için onlarla birlikte oluşturulan programlar daha başarılı olacaktır ayrıca çocuğun becerilerindeki değişme ve gelişmelerde daha kolay izlenecektir.
Ailenin uzman tarafından öğretilen becerileri evde öğretmeye devam etmesi gerekir. Bunun sağlanabilmesi için özel eğitim odaları ya da özel eğitim okullarının sınıflarının aileler tarafından kameralardan ya da gözlem odalarından gözlenebilir özellikte olmalıdır. Böylelikle hem uzmanlar hem de aile aynı beceriyi aynı yöntemle aynı zamanda öğretecek ve eğitimde ev – okul tutarlılığı sağlanabilecektir.
Otistik özellikleri olan çocuklar ya da bireyler hem yeni becerileri öğrenmekte hem de öğrenilen becerileri genelleştirmede sorun yaşayabilirler. Örneğin eğitimcileri ile selamlaşmayı öğrenirken evde ya da dışarıda diğer kişilerle selamlaşmada zorluk çekebilirler. Ailenin öğretilen becerileri genelleştirmedeki rolü çok önemlidir. Çünkü özel eğitim okullarında öğrenilen becerilerin evde dışarıda parkta uygulanması ancak ailenin eğitime katılması ile mümkün olabilecektir.
Otistik özellikleri olan çocukların eğitimlerinde birçok yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntemlerin ortak özellikleri;
Varolan uygun ya da istendik davranışları artırmak örneğin; yerinde oturma ya da dikkatini yöneltme gibi
Yeni davranışlar kazandırmak örneğin; özbakım becerileri ya da iletişim becerileri gibi
Artırılan ya da yeni kazandırılan davranışların genellenmesini sağlamak
Uygun olmayan davranışların ortaya çıkma olasılığını azaltıcı çevresel düzenlemeler yapmak
Ortaya çıkan uygun olmayan davranışları azaltmak
Davranış değişikliklerini kalıcı kılmaktır.
Otistik özellikleri olan çocukların eğitiminde genellikle aşağıdaki iki yöntemden biri benimsenmektedir:
Davranışçı Yöntem; takvim yaşı önemli değildir. Çocuğun davranışları o davranışların içinde gerçekleştiği çevre ile birlikte değerlendirip yapamadığı becerileri öğretmeyi amaçlar.
TEACH (gelişimsel) Yöntem ise çocuğu değerlendirip bireysel özelliklerine uygun çevre düzenlemesi yaparak ilgi ve yeteneklerinin doğrultusunda becerilerini geliştirmeyi hedefler.
http://www.otizm-autism.org/otizmde-egitim.asp
Otistik özellikleri olan çocuklar bireysel olarak öğrenme stilleri ve yetenekleri açısından birbirlerine benzemezler ve birbirlerinden çok farklı özelliklere sahiptirler. Öğrenirken; farklı alanlarda farklı hızlarla gelişim gösterirler. Bu nedenle çocuğa özgü BEP hazırlanır. BEP; çocuk için belirlenen hedefleri bu hedeflere ulaşmak için kullanılacak yöntemi ve programın değerlendirilmesini içerir. Belirlenen hedefler uzun ve kısa dönemli olarak yazılır. Uzun dönemli hedefler çocuğun bir yıl süresince kazanması istenilen genel becerilerdir. Örneğin “Toplama işlemini yapar.” gibi. Kısa dönemli amaçlar ise uzun dönemli amaçların alt basamaklarıdır. Örneğin “Tek basamaklı sayı ile tek basamaklı sayıyı toplar.” gibi.
Ailenin öncelikle öğrenilmesini istediği beceriler olabileceğinden BEP hazırlanırken ailelerin yapılan toplantıya uzmanlarla birlikte katılması gerekir. Örneğin; BEP için elini yıkama becerisi hedef ise aile önce tuvalet eğitiminin kazandırılmasını isteyebilir. Aileler kendi istekleri doğrultusunda oluşan programları benimseyecekleri için onlarla birlikte oluşturulan programlar daha başarılı olacaktır ayrıca çocuğun becerilerindeki değişme ve gelişmelerde daha kolay izlenecektir.
Ailenin uzman tarafından öğretilen becerileri evde öğretmeye devam etmesi gerekir. Bunun sağlanabilmesi için özel eğitim odaları ya da özel eğitim okullarının sınıflarının aileler tarafından kameralardan ya da gözlem odalarından gözlenebilir özellikte olmalıdır. Böylelikle hem uzmanlar hem de aile aynı beceriyi aynı yöntemle aynı zamanda öğretecek ve eğitimde ev – okul tutarlılığı sağlanabilecektir.
Otistik özellikleri olan çocuklar ya da bireyler hem yeni becerileri öğrenmekte hem de öğrenilen becerileri genelleştirmede sorun yaşayabilirler. Örneğin eğitimcileri ile selamlaşmayı öğrenirken evde ya da dışarıda diğer kişilerle selamlaşmada zorluk çekebilirler. Ailenin öğretilen becerileri genelleştirmedeki rolü çok önemlidir. Çünkü özel eğitim okullarında öğrenilen becerilerin evde dışarıda parkta uygulanması ancak ailenin eğitime katılması ile mümkün olabilecektir.
Otistik özellikleri olan çocukların eğitimlerinde birçok yöntem kullanılmaktadır. Bu yöntemlerin ortak özellikleri;
Varolan uygun ya da istendik davranışları artırmak örneğin; yerinde oturma ya da dikkatini yöneltme gibi
Yeni davranışlar kazandırmak örneğin; özbakım becerileri ya da iletişim becerileri gibi
Artırılan ya da yeni kazandırılan davranışların genellenmesini sağlamak
Uygun olmayan davranışların ortaya çıkma olasılığını azaltıcı çevresel düzenlemeler yapmak
Ortaya çıkan uygun olmayan davranışları azaltmak
Davranış değişikliklerini kalıcı kılmaktır.
Otistik özellikleri olan çocukların eğitiminde genellikle aşağıdaki iki yöntemden biri benimsenmektedir:
Davranışçı Yöntem; takvim yaşı önemli değildir. Çocuğun davranışları o davranışların içinde gerçekleştiği çevre ile birlikte değerlendirip yapamadığı becerileri öğretmeyi amaçlar.
TEACH (gelişimsel) Yöntem ise çocuğu değerlendirip bireysel özelliklerine uygun çevre düzenlemesi yaparak ilgi ve yeteneklerinin doğrultusunda becerilerini geliştirmeyi hedefler.
http://www.otizm-autism.org/otizmde-egitim.asp
Son düzenleme: