Sınav kaygısını yenmezsen o seni yener !!!

Gazoz Agacı

Moderatör
Moderatör
Katılım
Nis 23, 2012
Mesajlar
9,302
Tepkime Puanı
64
Puanları
48
Yaş
54
Başarılı olma konusunda endişeler yaşıyorsanız, sınav öncesinde ya da sırasında alacağınız bazı önlemlerle kaygılarınızdan uzaklaşmanız mümkün...

Danışan: Önümüzdeki pazar günü sınava gireceğim ama bunu düşündükçe midem bulanıyor, nefesim kesiliyor. Kendimi çok kötü hissediyorum. Aile hekimimiz, “Hiç bir şeyin yok, psikolojik” dedi.
Dr. Başak: Buna ‘sınav kaygısı’ diyebiliriz. Her öğrenci, sınava bağlı olarak kaygı yaşayabilir. Bir miktar kaygı yaşamanın, iyi performans göstermede olumlu etkileri vardır çünkü bu sırada salgılanan adrenalinin uyarıcı etkisi, dikkati odaklamada önemli rol oynar.

Danışan: Bana faydadan çok zarar veriyor, elim, ayağım titriyor, ağlamaklı oluyorum.
Dr. Başak: Evet, anlattığınız fiziksel şikayetleri düşünürsek, sizin yaşadığınız kaygı, aşırı boyutta. Çok yoğun ve uzun süreli kaygı yaşadığımızda bedenimiz bazı tepkiler gösterir. Kalp atışlarında hızlanma, terleme ya da üşüme, yorgunluk, solunum güçlüğü, titreme, mide ve baş ağrısı, bağırsak sorunları gibi. Bu kaygıyı azaltmak için sizinle bir çalışma yapalım çünkü adrenalin artık yarar değil, zarar verecektir. Bilgi transferini engeller, birtakım fiziksel belirtilerin ortaya çıkmasına, paniğe, dikkatte azalmaya sebep olur, zihinsel beceriler zayıflar, bilgilerin hatırlanmasını engeller ve en önemlisi enerji tükenir.

Danışan: Ya bütün sınav boyunca kaygıdan hiç birşey yapamazsam?
Dr. Başak: Endişeler ve fizyolojik belirtiler, sınavın ilk 10 dakikası içinde daha yoğun yaşanır, sonlara doğru azalır. İsterseniz şimdi bu kaygı duygusuna neden olan düşüncelerinizi araştıralım. Sınavı düşünürken aklınızdan ne gibi düşünceler geçiyor?

Danışan: “Ya çok heyecanlanırsam?”, “Ya bilmediğim sorular gelirse?”, “Ya vaktim yetmezse?”, “Ya midem bozulursa?” gibi şeyler.
Dr. Başak: Hiç olumlu düşünceniz yok mu?

Danışan: Bu kadar korkuyorken nasıl olumlu bir şey düşünebilirim?
Dr. Başak: Nasıl düşünürsek öyle hissederiz. Bunu bir deneyelim isterseniz: “Sınav benim için çok kolay geçecek ve hiç heyecanlanmadan bütün soruları cevaplayacağım” diye düşünürseniz nasıl hissederdiniz?

Danışan: Çok iyi hissederdim de keşke böyle düşünebilmeyi becerebilsem.
Dr. Başak: Peki böyle düşünmenizi ne engelliyor?

Danışan: Kendim. Böyle düşünmeye alışık değilim.
Dr. Başak: Ama kendinizi “Sınav kötü geçecek” diyerek kandırıyorsunuz zaten. Falcı olmadığınıza göre iyi veya kötü geçeceğini bilemezsiniz. Öyleyse bu olumsuz düşünce yerine yeni bir düşünce bulmaya çalışalım.

Danışan: Sınavın nasıl geçeceğini bilmiyorum ama elimden geleni yapacağımı biliyorum.
Dr. Başak: Tebrik ederim, bu cümle çok daha iyi oldu. Böyle düşündüğünüzde ne hissediyorsunuz?

Danışan: Daha sakin, daha güvenli.
Dr. Başak: Bu sisteme alışırsanız, aklınıza gelen her olumsuz düşüncenin gerçek olup olmadığını araştırarak, daha dengeli yeni bir düşünce yaratabilirsiniz. Böylece kaygınızla baş etmeniz çok daha kolay olacak. Bunun yanında, sınav öncesinde kaygınızı azaltmak için birkaç tavsiyem daha olacak:

* Sınav gününü adım adım zihinde canlandırın.

* Sorunları başardığınızdaki durumunuzu hayal edin.
* Kendinize, başarabileceğiniz duygusunu içeren bir mektup yazın veya sizi motive eden biriyle bu konu üzerine konuşun.
* İçinizdeki öğrenciyi motive eden bir konuşma hazırlayın.
* Falcılık yapmaktan kaçının.
* Olumsuz düşünceleri ortaya çıkarıp onlara karşı koyabilecek yeni düşünceler yaratın.

“Zihnim durursa” diye panik yaşarsanız, elinizdeki kitapçığı gözden geçirmeye başlayın. Soruları okumaya çalışmayın, sadece sayfaları gözden geçirin. Bu arada gözünüze çarpan ve çok kolay gözüken, suratınızda gülümsemeye neden olan bir sorudan başlayabilirsiniz.

Etrafınızdakileri görmezden gelmeye çalışın. Düşünmek için kafanızı kaldırdığınızda, insanlara değil pencereden dışarıya, tavana ya da yere bakmaya çalışın.

İç konuşmalarınızı kontrol edin, olumlu mu olumsuz mu? Kendinizi motive edecek düşünceler bulmaya çalışın. Sınav sırasında sizi rahatsız eden bir durum olursa, pasif veya agresif olmak yerine rahatsız olduğunuz durumu, görevliye sakin ve net şekilde ifade edin.

Tüm bu yöntemleri bilmek kaygınızla baş etmeniz için çok faydalı olacak ve tüm enerjinizi sınavda yüksek bir performans için kullanabileceksiniz. İyi şanslar.

aslan_ceylan.jpg
 

Murat.Y

Üye
Üye
Katılım
Eyl 9, 2014
Mesajlar
1,998
Tepkime Puanı
0
Puanları
0
Sınav Kaygısı Nedir? Belirtileri ve Başa Çıkma Yolları Nelerdir?

Sınav Kaygısı Pek Çok Öğrencide Yaş ve Cinsiyet Gözetmeksizin Var Olan Bir Kaygı Durumudur. Aslında Sınavların Taşıdığı Anlamlara Baktığımız Çocukların Kaygılanmamasını düşünmekte çok gerçekçi değil.

Sınav Kaygısı.jpg

Sınav Kaygısı Nedir?


Sınav kaygısı; öncesinde öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili bir biçimde kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygı olarak tanımlanır.

Sınav kaygısı neyle ilişkilidir?

Bireyin sınava yüklediği anlamlar, sınavla ilgili zihinde oluşturulan imaj, sınav sonrası duruma ilişkin atıflar ve sınav sonrası elde edilecek kazanımlara verilen önem sınav kaygısı oluşumu üzerinde etkilidir.

Sınav kaygısı daha çok hangi yaşlarda başlar?



Sınav kaygısının belirtileri nelerdir?

Huzursuzluk, endişe, tedirginlik, sıkıntı, başarısızlık korkusu, çalışmaya isteksizlik, mide bulantısı, taşikardi, titreme, ağız kuruluğu, iç sıkıntısı, terleme, uyku düzeninde bozukluklar, karın ağrıları vs. bedensel yakınmalar, dikkat ve konsantrasyonda bozulma, kendine güvende azalma, yetersiz ve değersiz görme sık görülen belirtilerdir.

Sınav kaygısı yaşandığı nasıl anlaşılır?

Öğrencinin başarısında belirgin bir düşüş gözlenir. Ders çalışmayı erteleme, sınav ve hazırlığı hakkında konuşmayı reddetme vardır. Soru sorulmasından rahatsız olurlar. Dikkat dağınıklığı, odaklanamama, Fiziksel yakınmalarda dikkat çeken bir artış (karın ağrısı, mide bulantısı, terleme, uyku düzensizliği, iştahsızlık ya da tersine aşırı yeme, genel mutsuz bir ruh hali vb.), çok çalışılmasına karşın performans düşüklüğü kaygının varlığını gösterir.

Sınav Kaygısının etkileri nelerdir?

Öğrenilenleri aktaramama, okuduğunu anlamama, düşünceleri organize etmede zorluk, dikkatte azalma, sınavın içeriğine değil kendisine odaklanma, zihinsel becerilerde zayıflama , enerji azlığı, fiziksel rahatsızlıklar sınav kaygısının başlıca etkileridir. Sınav kaygısı gerçek dışı beklenti ve yorumlar içerdiğinden yanıltıcıdır. Öğrenciyi farkında olmadan kendi davranışını denetleyemez hale getirir…

Sınav Kaygısı neden oluşur?

Gerçekçi olmayan düşünce biçimlerine sahip olmak kaygını oluşmasında en önemli süreçlerdir. Bunaltıya eğilimli kişilik yapısı (mükemmeliyetçi, rekabetçi) olanlarda daha sık görülür. Sosyal çevrenin beklentileri ve baskısı da önemli bir etkendir.

Sınav kaygısının oluşmasında etkisi olan olumsuz otomatik düşünceler nelerdir?

“Sınava hazır değilim”, “Bu bilgiler çok gereksiz ve saçma. Nerede ve ne zaman kullanacağım ki?” “Sınavlar niye yapılıyor , ne gerek var?” “Bu bilgiler gelecekte benim işime yaramaz” Sınava hazırlanmak için gerekli zamanım yok ki!”“Bu konuları anlayamıyorum , aptal olmalıyım” “Ben zaten bu konuları anlamıyorum” “Biliyorum, bu sınavda başarılı olamayacağım” “sınav kötü geçecek” “Çok fazla konu var , hangi birine hazırlanayım?” sıklıkla gözlene olumsuz otomatik düşüncelerdir.

Alternatif düşünceler nelerdir?

Yapmam gereken nedir?” “Yapabildiğimin en iyisini yapabilirim?” “Olabilecek en kötü şey ne”“Dünyanın sonu değil, telafisi var” Bunda başarısız olmam her zaman olacağım anlamına gelmez” “Yeterli zamanımın olmadığı doğru , ancak olan zamanımı en etkili şekilde nasıl kullanabilirim? “Tüm kaynakları çalışamasam bile , önemli bölümlere öncelik vererek sınava hazırlanabilirim, hiç olmazsa bu bölümlerden puan kazanırım” “Başarırsam hayatımın önemli bir dönüm noktasını aşacağım. Başarısız olmam tembel ve beceriksiz olduğumu göstermez. Daha fazla çalışmam gerektiği anlamına gelir” “zamanı kendi yararıma kullanmak benim elimde" kaygıyla başa çıkmak için geliştirilebilecek alternatif düşüncelerdir.

Sınav kaygısından nasıl kurtulunur?


Sınav kaygısıyla başa çıkma yolları nelerdir?

Düşünce ve inançları sorgulamak (gerçekçi olmayan düşünme alışkanlıklarını farklı bir gözle yeniden değerlendirmek, Nefes alma egzersizleri, Gevşeme egzersizleri, Kaygıyı bastırmaya değil, onu kabul etmeye ve tanımaya çalışmak, Düşünceleri durdurma tekniği, Dikkatini başka noktalara odaklama tekniği kullanılabilecek başa çıkma yollarıdır. Bunun dışında düşünceleri durdurma, Dikkatini başka noktalara odaklama

Hangi inançların değişmesi amaçlanır?

“Hayatta başarılı ve mutlu olabilmek için sınavı kazanmaktan başka yol yoktur, Mutlaka kazanmalıyım, kazanmazsam kimsenin yüzüne bakamam, Sınav benim kim olduğumu gösterir, yetersizim, hiçbir şey yapamayacağım” değişmesi amaçlanan başlıca inançlardır.

Anksiyete yönetimi nedir?

Öncelikle sınava yoğunlaşmayı ve sorulara odaklanmayı sağlayan, düşünceleri organize etmede, dikkati toplamada yardımcı olan, olumsuz düşünmeyi ve telaşa kapılmayı engelleyen, kontrol duygusunu geliştirerek başarıya yardım eder, gerçek performansı sergilemede önemli rol oynayan bir yaklaşımdır.

Sınav öncesi neler yapılmalıdır?

Çalışma alışkanlıklarını ve sınava ilişkin tutumları gözden geçirerek yeni bir zihinsel yapılanma yaratmaya çalışmak gerekir. Zamanı iyi kullanılmalıdır. Beslenme ve uykuya dikkat edilmelidir. Sınava yönelik çalışmaları son güne/geceye bırakmamak önemlidir. uygun yöntemlerle kaygının azaltılmasını sağlamak gerekir.

Sınav öncesinde ve sınav başlangıcında rahatlamak için neler yapılabilir?


Sınav esnasında neler yapılabilir?

Olumsuz otomatik düşüncelere karşı alternatif açıklamalar getirme, kontrolün kendisinde olduğunu hatırlatma, Yanıtlayabileceği sorulardan başlama, kaygıyı azaltmaya yönelik teknikler kullanma (hızlı gevşeme, dikkat artırma teknikleri, kontrollü nefes alıştırması) sınav esnasında yapılabilecek bazı çalışmalardır.

Sınav sonrasında neler yapılabilir?

Kendini ödüllendirme, Keyif veren etkinlikler, eksikler üzerine düşünme ve geleceğe yönelik yani planlama yapılabilecek aktivitelerdir.

Sınav kaygısı ve aile ilişkisi nasıldır?

Aile için sınavın ne anlam ifade ettiği, sınava yönelik tutum ve yaklaşımları önemlidir. Sıklıkla aileler kendi kaygılarını çocuklarına yansıtmaktadırlar. Çocuktan yüksek beklentilerinin olması, ayrıntılarla aşırı uğraş sergilemeleri ve sınavı bir araç değil amaç olarak görmeleri oldukça önemlidir.

Sınav kaygısı olan çocuğa nasıl davranılmalıdır?


Ailelere neler önerilmelidir?

Aileler sınırlarının farkında olmalıdırlar. Güven ve sorumluluk vermeli, önemsemeli, olumlu geri bildirimde bulunmalıdır. Sınava ilişkin konuşmalarda özenli davranmalı, gerçekçi olmalı, akranlarıyla karşılaştırmaktan kaçınmalıdır. Duygu ve düşünce paylaşımı, empati önemlidir. Sınavı yüceltmeme, ölüm kalım sorunu yapmama, yüreklendirici davranma önerilmekteidr. Çocuklar koşulsuz sevilmelidir. Aile bireyleri uygun rol modeli olmalı, uygun aile ortamı sağlamalı ve uygun problem çözme davranışları geliştirilmelidir.

Aileye yönelik girişimler nelerdir?

Ailenin bakış açısında değişim yaratmak ve beklenti düzeyini gerçekçi sınırlara indirmek temel girişimleri oluşturur.

Sınav kaygısı yenilmezse daha ileriki yaşlarda nelere yol açar?


Psikiyatrik destek ne zaman gereklidir?

Bir ruhsal bozukluk ortaya çıkmışsa (depresyon, anksiyete bozukluğu, uyku bozukluğu. vs. Ruhsal belirtilerden dolay işlevselliğinin bozulması, kaygıyla başa çıkmak için uygun olmayan yollar kullanma, davranış bozukluklarının görülmesi psikiyatrik destek gerektiğinin başlıca göstergeleridir.

Unutulmamalıdır ki;
Cesaret; umutsuzluğa rağmen ilerleyebilme yetisidir

Rollo May

Türkiye Psikiyatri Derneği Merkez Yönetim Kurulu
 
Tekerlekli Sandalye
Üst