Changeling
Vizyon tarihi: 30 Ocak 2009
Süre: 2s 21dk
Yönetmen: Clint Eastwood
Oyuncular: Angelina Jolie, John Malkovich, Michael Kelly devamı...
Tür: Dram, Gerilim
Ülke: ABD
Özet ve Detaylar
Ağırlıklı işçi sınıfından insanların oturduğu varoş mahallelerinden birinde, Los Angeles banliyölerindeyiz. 1928'in mart ayında, telefon operatörü olarak çalışan anne Christine Collins (Oscar ödüllü Angelina Jolie), sakin bir cumartesi sabahında işe gitmek üzere evden ayrılırken dokuz yaşındaki oğlu Walter ile vedalaşır. Akşam evine döndüğünde her ebeveynin en büyük kabusuyla yüz yüze gelir: Biricik oğlu kayıptır. Polis tarafından çok yoğun bir arama tarama çalışması başlatılır. Ancak küçük Walter en ufak iz bırakmadan ortadan kaybolmuştur. Ta ki aylar sonra polisten haber gelinceye dek Collins için umutlar tükenmiştir. Christine'in oğlu olduğunu iddia eden bir çocuk bulunmuştur. İtibarını kurtarmak isteyen polis, Collins ile evladının kavuşmasını medya önünde bir halkla ilişkiler-tanıtım etkinliği gösterisi olarak organize etmeyi tasarlar. Sayısız polis, medya organı, fotoğrafçı arasında allak bullakolup adeta serseme dönen Christine, getirilen çocuğu evine almaya ikna olur. Ancak yüreğinin derinliğinde kendisine getirilen çocuğun oğlu Walter olmadığının bilincindedir. Sahtekar, Angelina Jolie'nin müthiş bir performans sergilediği, sıra dışı bir yapım.
Beyazperde Eleştirisi
Galiba Memduh Ün söylemişti, "Ana-oğul öyküleri baba-oğul öyküleri kadar ağlatmaz" diye. Belki Clint Eastwood'un yeni filmi Sahtekar'ın (Changeling) insanda güçlü bir etki bırakmıyor olması biraz da bundandır. Ama en çok, tüm değinmeye çalıştığı meseleler içinde odağını yitirmesinden kaynaklanıyor bu sorun herhalde.
Günün birinde, işten eve döndüğünde oğlunun kaybolduğunu gören ve aramalar sonucunda Los Angeles polis departmanının "İşte bulduk" diye yabancı bir çocuğu karşısına çıkarması üzerine zorlu bir mücadeleye girişen Christine Collins'in gerçek hikayesi anlatılıyor filmde. Ama televizyon kökenli senarist J. Michael Straczynski, bir annenin acıklı öyküsünü anlatmakla yetinmek istemiyor. Filme, yönetmen Eastwood ile birlikte, birçok farklı yan öykü ve mevzu yamamayı deniyorlar.
Sahtekar'ın esas derdi, 1920'lerin sonunda Los Angeles Polis Departmanı içindeki yozlaşmayı, sıradan bir annenin mücadelesi üzerinden sunmak. Burada polis teşkilatı, kadına saygısı olmayan ve kendi erkinin sorgulanmasına tahammül bile edemeyen erkek egemen düzenin sembolü olarak konumlanıyor aynı zamanda. Bu açıdan etkili de bir film karşımızdaki. Christine Collins'in feryadına aldırış etmeyen, onu dinlemedikleri gibi sürekli suçlayan polis figürlerine karşı film boyunca hınçla dolmamak elde değil.
Ancak film, ana-oğul öyküsü, yozlaşmış polis teşkilatı üzerinden sistem eleştirisi ve polis ile kilise arasındaki güç savaşı gibi zaten birden fazla ana eksen belirlemiş ve bunların arasında bile hangisine ağırlık vereceğini şaşırmışken; ortaya uzun bir 'akıl hastanelerinde kötü muamele' sekansı, ikinci yarıya yayılan bir seri katil öyküsü, mahkeme süreci ve hatta idam karşıtı hissiyatı yansıtan (son derece etkili) bir infaz sahnesi koyarak iyice dallanıp budaklanıyor.
Bu kadar çok temaya değinme çabası, Angelina Jolie'nin gayet teknik ve yer yer abartılı oyunculuğu, son olarak da filmin finalinin hangi günde geçtiğini öğreniş şeklimiz, aslında Sahtekar'ın amacını belli ediyor. Filmin son bloğuna gelindiğinde, aradan geçen yılları anlatmak için Oscar ödül töreni kullanılıyor. Frank Capra'nın Bir Gecede Oldu (It Happened One Night) filminin Akademi Ödülleri'nden zaferle ayrıldığı günde geçiyor final. Bu konuda bayağı yorumlar da yapılıyor karakterler tarafından. Ve bu artık iyice gözümüze sokuyor, Sahtekar'ın çok fazla Oscar hesabıyla gerçekleştirilmiş bir film olduğunu.
Bu sene 3 dalda (Kadın Oyuncu, Görüntü Yönetimi ve Sanat Yönetimi) ödüle aday gösterilen film, klasik Hollywood sinemasının yaşayan en büyük temsilcilerinden olan Clint Eastwood'un yine ustalığını belli ettiği, sağlam kotarılmış bir yapım. Işıkçılıktan gelen ve Gizemli Nehir'den bu yana Eastwood ile çalışan görüntü yönetmeni Tom Stern'ün çıkardığı iş özellikle takdiri hak ediyor. Ancak Sahtekar, polis teşkilatına öfkelenmenizi sağlamak ve güçlü idam sahnesi haricinde, insanda heyecan yaratmayan, fazla mesafeli ve hesaplı bir film.